Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en Rode NT1 (tydligen rätt fräsch) på gång för 1000kr men utan shockmount. Undrar lite därför ifall det är nödvändigt med en? Hade främst tänkt använda det till sång och kanske rumsuppmickning för trumset. Och såklart ak-gitarr. Till rätt mycket som ni förstår!

För en Studio Projects B1 säljs väl inte med shockmount för 1000kr?

Var får man isåfall tag i en som passa NT1an samt vad det isåfall kostar.

Sen om ni vill kan ni väl säga vad ni bäst gillar för tusenlappen.

Rode NT1 eller Studio Projects B1.

Båda är väl kalasbra egentligen men rode micken brusar kanske mindre? Och att den tål lite starkare ljudvolymer? Kan det vara det enda eller?

Annons
Postat
Sen om ni vill kan ni väl säga vad ni bäst gillar för tusenlappen.

Rode NT1 eller Studio Projects B1.

Båda är väl kalasbra egentligen men rode micken brusar kanske mindre? Och att den tål lite starkare ljudvolymer? Kan det vara det enda eller?

Skulle köpa en B1. Tycker den har ett behagligare ljud. NT1 låter i mina öron ganska vass.

Postat (redigerat)

hm då kasnke man ska satsa på en B1a ändå. Om ingen har några invändingar på det där?

EDIT: Glömde skriva om det väsentliga kanske. Men är shockmounts dyra annars? Kommer ihåg att jag fick betala 300kr per shockmount till mina Oktava MC012. men har sett andra som kostat typ 800kr! Så jag vet inte riktigt vad som kostar vad.

Redigerat av red_house_painter
Postat (redigerat)

Det finns ju shockmounts för flera tusen, om man känner att man vill köpa något riktigt onödigt.

Edit: På Emusic-sidan står det att vindskydd, nylonfodral och "mickhållare" ingår, antar att de menar shockmount för jag fick med de grejerna när jag köpte min B1 (som för övrigt är skitbra).

Redigerat av surikatmamma
Postat
hm då kasnke man ska satsa på en B1a ändå. Om ingen har några invändingar på det där?

EDIT: Glömde skriva om det väsentliga kanske. Men är shockmounts dyra annars? Kommer ihåg att jag fick betala 300kr per shockmount till mina Oktava MC012. men har sett andra som kostat typ 800kr! Så jag vet inte riktigt vad som kostar vad.

Shockmounts kan skilja väldigt mycket i pris. De billigaste ligger nog runt 250:- - och sedan finns det upp till svindyra Neumann-shockmounts som ligger på det tiodubbla...

Postat
Jam har en för 800:- inkl shookmount...

Funkar bra...

Per

B1a?

Det är deras egen JJLabs C010 som ligger på 800:- inkl shockmount.

JJLabs-micen är också ganska ok - men jämför dem gärna på min testsite och bilda en egen uppfattning. I många fall är det inte någon absolut sanning, vad som är "bäst" - utan det är en fråga om tycke och smak...

Listpriset på B1 är som sagt 975:- numera, men om man frågar hos favorithandlaren, så kan man ofta få lite roligare svar... 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.