Jump to content
Annons

N.I. kompakt


if837

Recommended Posts

Fler än jag som är missnöjd med köpet av kompakt??

känns som man slängt 2000:- i sjön.

när man fick reda på den trevliga överaskningen från

N.I. support, att man bara kan lägga ut en enskild sampling

på 12-14 tangenter som mest. Ingenstans kan jag hitta den

informationen att programmet är så begränsat.

Har tidningen studio testat programmet själv

som de listar som köptips i tidningen?

slutar nog med att jag inte förlänger prenumerationen på Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kompakt ska inte användas som en sampler för att sampla själv. Det klargörs överallt, även i den recension som Studio skrivit om den. Vad Kompakt dock är bra för är att spela upp färdiga ljudbibliotek samt det inbyggda ditot. Så vitt jag vet är det ingen som har påstått något annat. Ska du pyssla med samplingar på högre nivå får du snällt krypa till korset och införskaffa Kontakt.

Jag vet inte riktigt varför du skyller på Studio bara för att programmet står med som köptips. Naturligtvis täcker inte köptipsen in alla möjliga användningsområden. Jag tycker att det här känns lite som att du skulle köpt en bil och sedan klagat på att det inte gick att laga mat med den, för att till sist gå till attack mot en tidning som rekomenderat bilen som prisvärd.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har programmet testats i tidningen, med omdömet "Budgetsampler med få funktioner".

Däremot innehåller det en bra ljudbank, är prisvärt och lättjobbat vilket förklarar varför det ligger i köptipsen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst recensionen i Studio, utan hänvisar till N.I. egen hemsida, där det inte framgår att man bara kan lägga ut en enskild sampling på mer än 12-14 tangenter. Den marknadsförs inte som exempelvis Halion player, där det tydligt framgår att den bara spelar upp redan befintliga ljudbanker.

Jag läste dock Studios svar under en insändare, i vinternumret att ni rekommenderade Kompakt som program för att användas för att lägga upp samplingar i wav formatet. tycker inte det var en bra rekommendation.

2000:- för programmet med ovanstående begränsningar

gör att programmet inte är prisvärt, när du kan få Gigastudio 3 för under 1500:-

tycker ljudbiblioteket är nästan oanvändbart, bortsett från något enstaka instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det vara tidningen Studios fel att du är missnöjd med en Native Instruments-programvara du har köpt om du inte ens läst recensionen!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det vara tidningen Studios fel att du är missnöjd med en Native Instruments-programvara du har köpt om du inte ens läst recensionen!?

du kanske kan läsa igenom mitt svar ovan,

och försöka förstå min poäng med mitt inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det vara tidningen Studios fel att du är missnöjd med en Native Instruments-programvara du har köpt om du inte ens läst recensionen!?

Du är klockren, Mornell 😆😳

ställ dig i ledet svensson

Link to comment
Dela på andra sajter

slutar nog med att jag inte förlänger prenumerationen på Studio.

Slutar? Vem har gett dig tillstånd att köpa den från första början?

Jag förstår inte riktigt vad problemet är? Vill du alltså kunna spela en enskild wav-sampling utspritt över mer än en oktav? Går det inte att ladda in den igen och mappa upp den på en oktav till?

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
köper du utan att testa först? och bara litar på vad andra skriver? det är väl ändå dumt?

Håller med!

Ska du sampla så är det ju Kontakt du ska ha. Den heter ju inte KOMPAKT för att den är maffig lixom...

Typ som att gnälla över att Cubase LE har för få kanaler osv ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste dock Studios svar under en insändare, i vinternumret att ni rekommenderade Kompakt som program för att användas för att lägga upp samplingar i wav formatet.  tycker inte det var en bra rekommendation.

tycker ljudbiblioteket är nästan oanvändbart, bortsett från något enstaka instrument.

Om du läser läsarfrågan en gång till, så ser du att han är ute efter ett program som kan mappa olika wav-filer till varje enskild tangent på klaviaturen. Då kringgår man den begränsning som du nämner ovan.

EDIT: Eller så gör du som Pluffo föreslår, och laddar in wav-filen en andra gång.

Vad får dig förresten att tycka att ljudbiblioteket är så dåligt? Jag har tillbringat en hel del tid med det och tycker att det låter riktigt bra. En bra startpunkt kanske kan vara att referera till någon annan ljudbank som du tycker låter bättre än Kompakt, och vad det är som gör den så bra i ditt tycke!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

är sampler nörd själv och kan passa på att varna för nyare versioner av kontakt om du inte har en riktigt riktigt fet dator. massvis av buggar, jobbigast är nog cpu threshold funktionen som limiterar antalet röster vid hög cpu användning, funktionen går inte att stänga av. det värsta är att den gör att man inte kan exportera låtar ordentligt, blir helt tyst eftersom hela processorns krafter används.

Redigerat av vertigo
Link to comment
Dela på andra sajter

är sampler nörd själv och kan passa på att varna för nyare versioner av kontakt om du inte har en riktigt riktigt fet dator. massvis av buggar, jobbigast är nog cpu threshold funktionen som limiterar antalet röster vid hög cpu användning, funktionen går inte att stänga av. det värsta är att den gör att man inte kan exportera låtar ordentligt, blir helt tyst eftersom hela processorns krafter används.

Har du verkligen installerat alla patchar? Jag hade tokstrul med Kontakt 2 när jag fick det i våras, men numera fungerar det utmärkt. Har gjort arrangemang med 10-15 instrument i samma Kontakt-instans, plus mängder av de inbyggda effekterna (bl.a. convolution) utan strul. Har en P4 3,2 + 1G ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

är sampler nörd själv och kan passa på att varna för nyare versioner av kontakt om du inte har en riktigt riktigt fet dator. massvis av buggar, jobbigast är nog cpu threshold funktionen som limiterar antalet röster vid hög cpu användning, funktionen går inte att stänga av. det värsta är att den gör att man inte kan exportera låtar ordentligt, blir helt tyst eftersom hela processorns krafter används.

Har du verkligen installerat alla patchar? Jag hade tokstrul med Kontakt 2 när jag fick det i våras, men numera fungerar det utmärkt. Har gjort arrangemang med 10-15 instrument i samma Kontakt-instans, plus mängder av de inbyggda effekterna (bl.a. convolution) utan strul. Har en P4 3,2 + 1G ram.

det vore underbart om det var nåt sånt fel bara! vilka patcher har du installerat? jag använde version v2.0.2.007. vilket var senaste versionen när jag användet det sist. helt sinnes att man kan spela upp låtar fast inte exportera.

Link to comment
Dela på andra sajter

är sampler nörd själv och kan passa på att varna för nyare versioner av kontakt om du inte har en riktigt riktigt fet dator. massvis av buggar, jobbigast är nog cpu threshold funktionen som limiterar antalet röster vid hög cpu användning, funktionen går inte att stänga av. det värsta är att den gör att man inte kan exportera låtar ordentligt, blir helt tyst eftersom hela processorns krafter används.

Har du verkligen installerat alla patchar? Jag hade tokstrul med Kontakt 2 när jag fick det i våras, men numera fungerar det utmärkt. Har gjort arrangemang med 10-15 instrument i samma Kontakt-instans, plus mängder av de inbyggda effekterna (bl.a. convolution) utan strul. Har en P4 3,2 + 1G ram.

det vore underbart om det var nåt sånt fel bara! vilka patcher har du installerat? jag använde version v2.0.2.007. vilket var senaste versionen när jag användet det sist. helt sinnes att man kan spela upp låtar fast inte exportera.

Det är samma version som jag kör på (den senaste). Men jag har inte upplevt de problem du beskriver. Har t.ex. aldrig haft problem med export, och jag använder Kontakt i alla projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

slutar nog med att jag inte förlänger prenumerationen på Studio.

...kan du inte göra oss alla en tjänst och sluta hänga på detta forumet oxå. 😆

Jag tycker Kompakt är ett asgrymt bibliotek som jag har haft stor nytta av, men så kollade jag oxå upp det först innan för att kolla vilka ljud som fanns. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

slutar nog med att jag inte förlänger prenumerationen på Studio.

...kan du inte göra oss alla en tjänst och sluta hänga på detta forumet oxå. 😉

Jag tycker Kompakt är ett asgrymt bibliotek som jag har haft stor nytta av, men så kollade jag oxå upp det först innan för att kolla vilka ljud som fanns. 😄

Nänä, nu ska vi inte vara sådana. 😉

Fast seriöst, lite drygt att skylla på Studio för att du inte gillar någon programvara. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...