Jump to content
Annons

Dubbletter av IDE kanaler, S-ata


suprapappa

Recommended Posts

tjena

eh.....vet inte om jag har ett problem eller ej.....

i min musikdator i studion har jag en seagate s-ata hårddisk (se signatur).

i min dator hemma har jag vanliga ide-diskar (dock en dedikerad audiodisk, i studion är det bara 1 disk med flera partitioner) och ibland jobbar jag på projekt i båda datorerna och när jag tog med ett projekt hemifrån till studion så verkade det som hårddisken hade svårt att hänga med vilket jag tyckte var konstigt eftersom den borde vara vassare än det jag har hemma.

jag kollade i enhetshanteraren under "IDE/ATA ATAPI styrenheter"

där finns

"Intel® 82801 EB Ultra Ata Storage Controllers"

"Primär IDE kanal"

"Sekundär IDE kanal"

MEN det är dubbletter av alla 3 grejerna.

om jag kollar under egenskaper för den ena "Primär IDE kanalen" för att se DMA läget så står den på "Ultra DMA 2" för enhet "0" (vilket ju skulle ge min disk en tämligen långsam överföringshastighet om det är den som styr) (enhet "1" som är dvd-ren står i PIO läge)

men så finns det ju en till "Primär IDE kanal" och där står det Ultra DMA mode 6 vilket väl ser mer korrekt ut.

jag testade av inaktivera den 1:a IDE kanalen men den kom tillbaka vid omstart av datorn.

ska det se ut såhär om man har en s-ata disk eller har det blivit ngt knas?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det kanske så, att du har glömt installera drivers för ditt chipset direkt efter Windows-installationen...?

Om du redan har lagt in korrekt drivers som följde med moderkortet, så testa att ta bort allt som har med diskhantering att göra i Enhetshanteraren - och starta sedan om datorn, så borde Windows lyckas hitta rätt driver, utan att det dyker upp en massa felaktiga enheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten: Är det kanske så, att du har många möjligheter till anslutning av diskar - för då ska det kanske finnas så många - och är inte alls frågan om några dubblerade enheter...?

Du kanske har en CD/DVD-spelare/brännare som bara kör med UDMA2, så att det är därför du får upp det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen

nog skulle det kunna vara så att man kan koppla mer än 4 enheter (som var max förut iaf) men jag vet inte riktigt......jag har alltså 2 enheter i datorn. hårddisk + dvd-r och på bägge "primär IDE" finns det en enhet 0 och en enhet 1....i bägge fallen är enhet 1 i "pio läge" och enhet 0 u-dma 2 resp 6

om man kollar på den sekundära ide kanalen (där det inte finns ngt inkopplat) så står det "inte tillgängligt (eller ngt sånt) i fälten.

tyvärr har jag ingen internet uppkoppling (på gott och ont) på den datorn så felsökning e lite knepigt. man får ta frågorna när man kommer hem och sen komma ihåg att testa förslagen på lösningar vid nästa besök i studio 😕 (vilket jävla lyxproblem!)

tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...