Jump to content
Annons

En ny tung stoner-skiss från Onerous Task


Hammock

Recommended Posts

LÅTNAMN: Stone age carnival

ARTIST/GRUPP: Onerous Task

GENRE: Stoner rock

LÅTLÄNGD: 2.45

KOMPOSITÖR: BMG

PRODUCENT: BMG

EV. MEDVERKANDE: BMG

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,8 MB

STATUS: Skiss

En ny tung halvfärdig låt från Onerous Task.

Hur låter det ? Ge mig feedback ... tror jag börjar hitta "mitt" sound !?! 😄

Onerous_Task___Stone_age_carnival_3.mp3

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

puuh....tungt var det sannerligen. Men bra? Det vete fan 🙂

Trummorna känns väldigt fladdriga men kommer antagligen att fonka om du styr upp överhänget som inte alls låter så kul.

Gitarrerna låter i mina öron alldeles för mycket linedist för att göra mig glad. Basen funkar. Hade gärna hört lite starkare i mixen.

Sorry om jag låter gnällig, detta var bara mina spontana tankar. Bra jobbat!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna! Smaken är som baken, själv gillar jag gurorna. Har du jämfört soundet med andra stoner band som typ Kyuss, Dozer eller YOB, eller är det bara din personliga smak ? Ska iallafall fila lite mer på trummorna .. verkar som man aldrig blir klar med trumljudet :-).

Mer kommentarer!!

29 nerladdningar 1 kommentar !? Bättre kan ni 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade som flyktigast på Hurricane med kyuss precis, och dina guror känns lite...hur kan jag beskriva...typ lajnad metalzone pedal i jämförelse. Usch vad elakt det lät 😆 Men det är ju lite mer power i kyusssoundet om man säger så. Svårt som fan att få till hemma, antagligen.

go nuts!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok! Men trummorna låter trista, lite väl tunna och släpiga på något sätt. Dessutom har mixen slagsida åt vänster, tycker jag. Och var är sången? Och varför är låten så kort?

Lägg på sång, ge trummisen i uppdrag att banka mer och posta igen. Snart har ni en Fu Manchu-dänga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Ös på med kommentarer ... utan kritik kommer man ingen stans 😎

Ska fortsätta att pilla på låten och soundet, vi får se om det blir något av det hela ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gillar jag de spräckt distade & tokigt komprimerade gitarrerna ...

Frågan är om det går att få nå bra driv med miditrummor ? Är inte världens bästa programmerare.

Ska bara hitta någon som kan sjunga bra, har svårt för strupsång ala Clutch när det gäller stoner. Vi får se vilken sångstil det blir.

Ska tillbaka till "ritbordet" och mecka med ljudet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrljudet är förskräckligt!

Nejdå! Det rev i öronen!

Fast å andra sidan, jag är inte en gitarrljudskännare.

Frågan är om det går att få nå bra driv med miditrummor ? Är inte världens bästa programmerare.

Klart det går. Du hör ju själv att det låter lite tomt mellan slagen, så det är ju bara att börja fylla på med hihats och virvel och kanske baskagge. Låter det illa är det ju bara att ändra. Tacka din lyckliga stjärna att du inte behöver sätta dig i en sunkig replokal och spela in trummor.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det går. Du hör ju själv att det låter lite tomt mellan slagen, så det är ju bara att börja fylla på med hihats och virvel och kanske baskagge. Låter det illa är det ju bara att ändra. Tacka din lyckliga stjärna att du inte behöver sätta dig i en sunkig replokal och spela in trummor.

Hade jag spelat in trummorna i replokal så hade resultatet blivit katastrofalt 😳

Tror du inte att mer hi-hats, kaggar och virvlar endast skapar ett över arr. på trummorna, alternativt tar bort det tunga. Jag har försökt att fylla ut men jag är tydligen inte speciellt bra på det ... än 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte att mer hi-hats, kaggar och virvlar endast skapar ett över arr. på trummorna, alternativt tar bort det tunga.

Prova att lägg 8-dels closed hihat panorerat lätt till höger och behåll det befintliga hihatkompet till vänster. Dessutom skulle jag nog lägga crasherna lite mer tydligt och bredare i mitten av mixen, inte så där mesigt som du har nu.

Är du riktigt modig tar du en shakerloop och lägger svagt i mitten. Men det kan låta hur eländigt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Ska testa lite. Om du är skicklig på mixning av trummor så får du gärna tipsa mig mer, har ett helvete att få fram ett bra trumljud 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några egna övningar med din låt som bakgrund, skulle säger jag så här:

1) Tag fram ett antal crash-cymbaler med lite olika klang. De måste vara ganska långa och mycket mer fylliga (mer mellanregister) än de du har nu. Lägg slag samtidigt som virveln samt en del dubbla slag (ett varje fjärdedel och några varannan fjärdedel). Du hör ju vad som låter bäst och passar in.

2) Lägg closed hihat på varje 4-del ibland (mer ofta än sällan) och varva med några öppna hihats i lite snabbare tempo. ´

Ungefär något sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen ... då var det dags att ta på sig trummis-manteln ... let's do some magic 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det - fick en känsla av Sabbath. Ända jag kan gnälla på är slutet tid 2:00 låter som något du klistrat in. Annars som sagt gillar jag ljudet. Naturligvis måste det på sång för det håller inte som instrumental. Själv gillar jag när man får till ett riktigt skitigt distljud. Sen vet jag inte om Sabbath grejjen är något du riktar dig mot men skulle lätt se Ozzy stå å gnyla till det här. Släpigt och svängigt. Man skulle nog kunna tajta till allt lite med trummorna men ljudet är det inget fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna!

Sabbath är gudarna så influenserna är där :rolleyes:

Ända jag kan gnälla på är slutet tid 2:00 låter som något du klistrat in.

Mycket riktigt, slutet är bara lite lek. ett halvsurt solo ligger nu även där ...

Kom ihåg att detta bara är en skiss.

Har nu filat lite på trummorna, så nu ligger en ny version uppe. Bättre eller sämre ?

Link to comment
Dela på andra sajter

hepp, Skön tråd.

Ang trummorna så tror jag problemet är att de spelar för mycket. Överlag.

Håll det enklare, det känns lite såsigt nu. Jag tror du tjänar på att bygga om trummorna från scratch. Och inte så mycket reverb på virvlen, damnit! 😄

Som det är nu så kommer det ju en cymbal på vartannat slag nästan. Det blir lite onaturligt 🙂

Rakare, lite mer "på" , för att få drivet. Det behöver du nog när gitsen är såhär släpigt tunga.

Kung att du vägrar ge dig! Jobba på bara! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är röriga. Det blir ingen riktig tyngd i trumkompet.

Trumljuden saknar punch, stoner ska ju inte spelas med vispar.

Hi-haten låter för mycket och är för panorerad, den blir som en irriterande mygga som letat sig in i vänster öra.

Men riffen är ju ok. De klarar sig dock inte på egen hand, någon form av sång är ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Fan va nyttigt med lite kritik och råd ... tror jag börjar få lite kläm på hur trummorna ska läggas. Sen ska man bara få ordning på EQ-rattningen 😳

Jag lägger upp en ny version (3) alldeles strax ....

Väntar ivrigt på kommentarer, kanske fortfarnade röriga trummor ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att gitarrerna är för "getingbrusiga", finns ingen tyngd i dom enligt mig. Tjockare strängar och mindre dist skulle nog hjälpa. Sen låter inte förstärkarsimuleringen så bra (för det är väl ingen uppmickad stärkare vi lyssnar på?). Dessutom är det en tråkig bit att lyssna på utan sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att gitarrerna är för "getingbrusiga", finns ingen tyngd i dom enligt mig
Sen låter inte förstärkarsimuleringen så bra

Som sagt förut, smaksak ang. gurorna 😱 ... ser helst att tyngden kommer från kombinationen Bas och Gitarr.

Tjockare strängar och mindre dist skulle nog hjälpa

E-strängen är en 52:a så jag vet inte om jag behöver fetare strängar direkt.

Dessutom är det en tråkig bit att lyssna på utan sång.

Sången är oviktig i detta fall, jag är i första hand ute efter att få tips om ljudet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som det är mr burns som spelar trummor, inte speciellt hårda slag med andra ord. främst hihats och cymbaler som låter risigt tycker jag. skulle byta samples helt om jag var du, tror inte det går att fixa dom här du använder nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar fortfarande fortfarande gitarrerna, och dessutom tycker jag trummorna har blivit betydligt bättre. Men jag håller med om att det är för mycket diskant i hihatsen, de borde vara fylligare.

Fortsätt så här. Du är nästan framme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna!

Ser ut som om jag behöver byta ut cymbalerna, alt. försöka EQ:a fram ett bättre ljud ... :rolleyes: Kanske ska rota fram ett helt nytt trumset 😎

Jobbar på en snabbare låt också så vi får se om denna hamnar på is ett tag.

Tack till alla som bidragit till att tämja min mixnings-iver 😉

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

HEY!!!

Ska du ha Kyuss djud på gitarrerna, så måste du ha en "BIG MUFF"!

😎

Låten då??

Jo, den funkar, kompet då alltså. Sen behöver du som sagt få till ett bättre djud på ALLT! Men det är inte min avdelning. :rolleyes: Låtbygge är mer min melodi.

Sologitarrerna slaktar jag fullständigt, inget illa menat, försöker bara ge lite konstruktiv kritik.

Jo så här ser jag på saken: ...eftersom du inte lärt dig solotekniken till hundra än så är det bättre att ta lite färre toner, och försöka hänga lite mer på dom. då kommer du säkert att få till mycket bättre solon med mer sväng. dom känns nu väldigt ryckiga och ?? , ja, det är inget schysst sväng helt enkelt.

Bättre att hålla sig till färre toner och inte lika snabbt spel, tills man behärskar ett snabbt fingerarbete.

(detta är något jag själv har problem med, men ger man det bara lite tid så...)

post-8-1140679711.jpg

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Detta går ju i mono, ända tills vi kommer till den där B-delen. Panna och bredda på mixen.

Gitarrljudet låter väldigt fisigt (men detta har ju redan delat åsikterna här ganska skarpt så inget mer om det).

Basen är fin.

Allting kräver kompression. F;rst och framförallt trummorna. Men sen också helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat om det finns några trumloopar att införskaffa? Det finns ju trumloopar för varenda musikstil nuförtiden, så du borde rimligtvis kunna hitta några som passar din musikstil. Du har ju också valt ett tacksamt tempo (120 eller 60 hur man nu ser på det) så det borde vara enkelt att anpassa looparna.

Någon på forumet borde väl kunna rekommendera någon samplingsskiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan börjat på en ny, lite snabbare låt. Skrotar denna helt 🙂

Har tagit med mig alla kommentarer i bagaget. Dvs mindre lajnat ljud på gurorna, mer panorering, bättre trummor (vill helst göra egna eftersom loopar känns lite för enkelt 😉 ) Basljudet behålls...

Kommer tebax med ny tråd då jag färdigställt en skiss med ett försök att uppnå ovan ...

Tack för alla kommentarer. Stänger härmed tråden ... 🙂

God bless you all ... som min hjälte skulle sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...