Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det har ju varit alldeles för många frågor om vilka monitorer man ska köpa och varför och hur och när.

Därför tänkte jag bryta trenden och fråga er om erfarenheter kring aktiva subbasar.

Vilka kan ni rekomendera?

Jag har redan ett par Event 20/20 Bas men vill även få med det lägre registret vid lägre lyssning eftersom jag använder mina monitorer som "stereo" också.

Tror att det finns fler än jag som vill ha med det lägre registret i lyssningen?

Så ös på med erfarenheter, både nackdelar och fördelar såklart!

Skriv tills fingrarna blöder nu grabbar 🙂

Annons
Postat

Hej

Har själv kompletterat mina Mission M71i högtalare som jag använder som monitorer med en Yamaha YST-SW515 subbas. Grym sub för pengarna... Spelar djupt och musikaliskt 🙂

Ha de!

// Klas

Postat
Hej

Har själv kompletterat mina Mission M71i högtalare som jag använder som monitorer med en Yamaha YST-SW515 subbas. Grym sub för pengarna... Spelar djupt och musikaliskt 😲

Ha de!

// Klas

Det är nog en sådan Yamaha-sub jag har till surroundanläggningen också. Inte illa alls... 😎

Till studion har jag en ADAM Sub-10, som är helt suverän. Inte minsta antydan till bumlighet, utan den är tydlig och bra hela vägen - precis som det ska vara. 😄

Även om jag inte var så förtjust i NHT:s små monitorer när jag testade dem, så tyckte jag att subben var helt ok - så den är också väl värd att ta en titt på. 😎

Postat

Jag byggde 12" versionen av Zachrys Peerless slavbassub för ett par år sedan och måste erkänna att den är väl värd pengarna.. Det enda abret är väl att en lite bättre (mer välljudnande) förstärkare skulle vara önskvärd.. Men den suben spelar skjortan av det mesta då det gäller lågfrekventa dynamiska ljud. 😛

Kolla in mera på http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/lju...522%20&cart_id=

Personligen tycker jag att slavbas låter betydligt bättre och mer dynamiskt än basreflex då det gäller att återge verkligt lågfrekventa ljud.

Postat

lavrell,

minns att jag drog upp ämnet sub-bas på IRL'en. Du skulle ha varit med där, dels för att det sades intressanta saker, dels för att jag inte kan minnas vad vi sa. 😕

Är också i sub-basköpartankar så jag välkomnar denna tråd!

hegobald,

tycker du din byggsats är bättre att satsa på än Genelec 7050?

Postat
hegobald,

tycker du din byggsats är bättre att satsa på än Genelec 7050?

Nu har jag inte lyssnat på Genelec 7050 men skulle tror att Zachary ger mer bang får the buck. Svagheten med Zacharyn är förstärkaren... Den är inte dålig men de element som sitter i skulle göras mer rättvisa med en bättre stärkare faktiskt.

Sen så är det ju 12" element i Zacharyn som gör att den når en aning lägre ner i basen än 7050 (som har 8"). Sen så är det en slavbaslösning vilket gör att man slipper "flåset" som en basreflex brukar kunna åstakomma om den pressas för långt ner i frekvens.

Zacharyn har en torr och snabb ljudkarraktär som jag gillar. den låter inte så rund och fet (otydlig) som många andra basreflexsubbar jag lyssnat på.

Den är i varjefall väl värd pengarna och funkar säkert ypperligt i hemstudion... Sen är det ju kul att ha nåt man byggt själv också ju... På tal om det.. Jag rekomenderar 22 mm spånskiva hellre än MDF.. MDF kan ge lite resonanser på grund av konstruktionen.. Spånskivan är tätare och tyngre (och billigare).

Postat
lavrell,

minns att jag drog upp ämnet sub-bas på IRL'en. Du skulle ha varit med där, dels för att det sades intressanta saker, dels för att jag inte kan minnas vad vi sa. 😆

Är också i sub-basköpartankar så jag välkomnar denna tråd!

haha 🙂

Synd att jag inte va på IRL:en då 😉 eller snarare att ni drack så mycket öl att du inte kommer ihåg vad ni pratade om 😛😆

Fortsätt att pumpa på med erfarenheter och tips gubbs!

Postat
Zacharyn har en torr och snabb ljudkarraktär som jag gillar. den låter inte så rund och fet (otydlig) som många andra basreflexsubbar jag lyssnat på.

Tack för svaret!

Kommer att ha suben i ett ganska litet rum, typ 15m2.

Tänker att det skulle vara bra med en 8" just för att den borde bli mer tydlig och fokuserad än en 12". Undrar om jag tänker rätt där? 😱

Postat

Jag sitter i ett litet rum jag med och sbehöver egentligen inte så stort baselement för att det ska bli bra.

Men en kväll när ölen hade flödat och jag kände min kreativa ådra pulsera extra hårt så fick jag för mig att bygga en egen subbas.

Sagt och gjort. Jag tog ett par 15" Cerwin Vega basar och byggde en låda till dessa, det blev minst sagt bra krut i grejorna.

trummhinnorna flög in två meter in i skallen och gömde sig. Jävlar!

Mycket bas, visst. Men helt hopplöst att mixa med.

Så det blir nog till att köpa en riktig subbas 😱

Postat
Jag sitter i ett litet rum jag med och sbehöver egentligen inte så stort baselement för att det ska bli bra.

Men en kväll när ölen hade flödat och jag kände min kreativa ådra pulsera extra hårt så fick jag för mig att bygga en egen subbas.

Sagt och gjort. Jag tog ett par 15" Cerwin Vega basar och byggde en låda till dessa, det blev minst sagt bra krut i grejorna.

trummhinnorna flög in två meter in i skallen och gömde sig. Jävlar!

Mycket bas, visst. Men helt hopplöst att mixa med.

Så det blir nog till att köpa en riktig subbas  😉

Hehe! 😎

Du försökte ju i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.