Jump to content
Annons

Sessions samt Inserts i PT

Recommended Posts

micke_e (oregistrerad)
Postat

Hur arbetar ni i Pro Tools?

Jag har hittils jobbat med alla låtar i samma session för att behålla samma mix.

Har jag lyckats missa nåt i PT där man kan spara ner en seperat mixerdel för användning i olika sessions och därmed köra en session per låt?

Fördelen med detta _borde_ väl vara att datorn behöver hantera mindre antal filer samtidigt?

Hur gör ni?

Har suttit i en studio med Soundscape och kollat lite där detta arbetssätt används och det verkar ju smidigt, men frågan är ju som sagt om det medför någon fördel gentemot andra arbetssätt?

Red ut min förvirring 😲

Har även en fråga om INSERTS. Har ärligt talat ingen aning om hur man eg. ska koppla in externa kompressorer till min Digi002Rack.

Jag antar att det ska kopplas till vanliga in/utgångarna?

Annons
Postat (redigerat)

I PT så kan man importera ett spår (eller flera) från en session till en annan, med alla inställningar, send, etc i behåll.

En annan variant är att göra i ordning en template med de inställningar du vill ha.

I varje plugin kan man också spara inställlningar.

Hur menar du att kör alla låter i samma session?

visst, de vanliga in/ut. de in i PT via en aux spår om du vill ha ljudet "live" eller till ett audiospår för att spela in.

Redigerat av chrisB
micke_e (oregistrerad)
Postat

Ja alltså, jag spelar in alla låtar för ett projekt (demo, album, whatever) i samma session.

Min fråga är alltså om det är det "korrekta" sättet att jobba eller om det finns andra sätt som är att rekommendera, t ex att spela in EN låt per session. Kan man spara på datorns prestanda på det viset?

Och om man jobbar på det senare viset, hur använder man samma mixerdel i olika sessions?

Lite luddiga frågor kanske, hoppas jag gör mig förstådd, hehe 🙁

Postat

Ja alltså, jag spelar in alla låtar för ett projekt (demo, album, whatever) i samma session.

Min fråga är alltså om det är det "korrekta" sättet att jobba eller om det finns andra sätt som är att rekommendera, t ex att spela in EN låt per session. Kan man spara på datorns prestanda på det viset?

Och om man jobbar på det senare viset, hur använder man samma mixerdel i olika sessions?

Lite luddiga frågor kanske, hoppas jag gör mig förstådd, hehe 🙁

Hur mycket prestanda du sparar beror på hur många spår det rör sig om och hur du har lagt upp effekterna (via en bus, eller för varje spår). Men visst sparar du generellt sett prestanda genom att ha en session för varje låt. Det blir ju mycket att hålla reda på om du ska ha 5 låtar i samma session om det är många olika spår. Jag har aldrig hört talas om nån som har gjort så (förrän nu).

Om du vill ha samma effekter på olika låtar, t ex samma kompression och samma eq på trummorna så kan du ju helt enkelt spara ner dessa sättningar och sen öppna dom på nytt i varje låt ( som då är en separat session).

micke_e (oregistrerad)
Postat
Hur mycket prestanda du sparar beror på hur många spår det rör sig om och hur du har lagt upp effekterna (via en bus, eller för varje spår). Men visst sparar du generellt sett prestanda genom att ha en session för varje låt. Det blir ju mycket att hålla reda på om du ska ha 5 låtar i samma session om det är många olika spår. Jag har aldrig hört talas om nån som har gjort så (förrän nu).

Om du vill ha samma effekter på olika låtar, t ex samma kompression och samma eq på trummorna så kan du ju helt enkelt spara ner dessa sättningar och sen öppna dom på nytt i varje låt ( som då är en separat session).

Att man kan spara ner presets för EQ osv. visste jag redan.

Det jag tänker på mest är alltså att nivåer i mixerdelen blir desamma på varje låt.. så om man kan spara ner just själva mixerdelen och sen få upp den i en ny session?

Är låtarna av samma typ så kommer man ju att vilja ha kvar nivåerna ganska lika.. så man inte behöver ställa in alla nivåer vid varje nermixning av varje enskild låt.

Visst, viss justering sker säkert, men du förstår nog vad jag menar.

Postat

Att man kan spara ner presets för EQ osv. visste jag redan.

Det jag tänker på mest är alltså att nivåer i mixerdelen blir desamma på varje låt.. så om man kan spara ner just själva mixerdelen och sen få upp den i en ny session?

Är låtarna av samma typ så kommer man ju att vilja ha kvar nivåerna ganska lika.. så man inte behöver ställa in alla nivåer vid varje nermixning av varje enskild låt.

Visst, viss justering sker säkert, men du förstår nog vad jag menar.

Jag vet inte om det går att spara sådana inställningar direkt så att säga.

Men du kan ju helt enkelt göra så att du spelar in låtarna i olika sessions, sen ställer du in nivåerna, panorering etc, i en session. Sen sparar du den, tar bort alla audiospår och sparar din session utan audiospår som en separat session.

Sen har du en mall för dina inställningar som du kan öppna och sen importerar du nya audiospår till din nya session. Det blir ju lite jobb att importera varje spår för sig i varje session, men det kanske finns enklare sätt att göra det.

Postat (redigerat)

Visst kan du göra som någon här ovan skrev, dvs använda dig av "Import session data" funktionen, men kanske det allra bästa är att använda sig av mallar, dvs skapa en mall som utgör grunden för dina projekt.

Ett ProTools tips om just mallar kommer i STUDIO inom kort.

Redigerat av ProTools
Postat

Fast, är det så att du har spelat in ett band live s a s, då ligger alla låtar efter varann i samma session då skulle jag nog också göra som du har gjort. enklast så. då fungerar PT som en bandspelare med tillhörande mixer.

det finns inget direkt rätt eller fel sätt att jobba med PT, det är styrkan med PT att det går att jobba på så många olika sätt.

micke_e (oregistrerad)
Postat
Fast, är det så att du har spelat in ett band live s a s, då ligger alla låtar efter varann i samma session då skulle jag nog också göra som du har gjort. enklast så. då fungerar PT som en bandspelare med tillhörande mixer.

Precis, det är litegrann det arbetssättet jag är ute efter.

Om man ska ta ett konkret exempel då..

Säg att man spelar in ett helt album (~12 låtar) med, i mitt fall, metal-musik.

Då låtarna ljudmässigt är ganska lika så kommer nivåerna för instrumenten att ligga på ganska exakt samma ställe på alla låtar.

Ni som då jobbar med en låt per session, sitter ni och ställer in alla nivåer på nytt i alla 12 sessioner när ni mixar ner det?

Det känns som väldigt mycket extraarbete med att skapa alla kanaler, döpa om dom, ställa in ingångar/utgångar osv. osv. för alla 12 enskilda sessioner.

Det med mallar låter intressant, om det nu innebär att enbart inställningar på nivåer etc. sparas i mallen och inte ljudfilerna. då blir det bökigt att radera dom från mallen inför varje ny inspelning på just DET albumet.

Behöver nog en bra förklaring från någon 😱

Postat

template betyder mall.

dvs gör i ordning en mall för "syntar"

en mall för inspelning med rockband

dvs med de inställningar, aux-send, inserts som jag vill ha.

Postat

Precis, det är litegrann det arbetssättet jag är ute efter.

Om man ska ta ett konkret exempel då..

Säg att man spelar in ett helt album (~12 låtar) med, i mitt fall, metal-musik.

Då låtarna ljudmässigt är ganska lika så kommer nivåerna för instrumenten att ligga på ganska exakt samma ställe på alla låtar.

Ni som då jobbar med en låt per session, sitter ni och ställer in alla nivåer på nytt i alla 12 sessioner när ni mixar ner det?

Det känns som väldigt mycket extraarbete med att skapa alla kanaler, döpa om dom, ställa in ingångar/utgångar osv. osv. för alla 12 enskilda sessioner.

Det med mallar låter intressant, om det nu innebär att enbart inställningar på nivåer etc. sparas i mallen och inte ljudfilerna. då blir det bökigt att radera dom från mallen inför varje ny inspelning på just DET albumet.

Behöver nog en bra förklaring från någon 😏

När du har fått till nivåer osv på din första låt, spara en save session copy in och radera alla filer. Nu har du en tom session där du bara kan lyfta in dina spår på rätt kanal eller spela in på respektive spår. Så jobbar jag, funkar kanon.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.