Jump to content
Annons

ännu ett cpu-problem...


colourgarden (oregistrerad)

Recommended Posts

colourgarden (oregistrerad)

Jag kör på SX2 och nu har plötsligt cpu-mätaren fått spelet. På gamla större projekt och nya med endast ett track aktiverat har den börjat blixthoppa upp på max med följd att det sprakar och hackar.

Om man nu bara har ett ensam gura på ett track och det endå verkar belasta processorn så förbenat, vad kan det vara då för vajsing? Ljudkortet funkar på andra program och spel, så det borde vara nåt annat än själva ljudkortet som spökar. I enhetshanteraren finns ljudkortet installerat korrekt , men under

"ljudstyrenhet för multimedia" är det ett frågetecken.

Några förslag?

Kör på M-Audio 2496 och har 1 gig i minne och 1,6 GHz

Help me guys!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Då undrar jag vad det står under devices / device setup / mulitrack/ control panel i rutan för buffer size:

?

EDIT: minns att du skrev att du hade 512 i en annan tråd. Du kan testa att öka det. Det är lågt, men bra om du vill spela in saker utan fördröjning.

Om du har många program och pluggar igång blir det svårt för kortet att spela upp ljuden utan fördröjning. Höj buffer size, och knastret försvinner ( antagligen ). Men du kommer få mer fördröjning som följd. Är du med?

.. Och det här slåss vi alla med, bara så du vet 😕

EDIT2: aha! Jag läste frågan en gång till, och insåg att jag inte alls svarade på din fråga. Tänker vidare..

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

colourgarden (oregistrerad)

512/44,100 ?!?

När jag kollade för 10 minuter sen kan jag ta gift på att det var 512/22,050...hmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag ska försöka vara tydlig.

Tryck på device / device setup / VST multitrack och under ASIO driver: välj m-audio eller audiophile eller vad det kan tänkas heta.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Okej. Har du gjort några hårdvaru/mjukvaruförändringar sedan det slutade fungera? För det fungerade nyss, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

colourgarden (oregistrerad)

Ja det är just det jag fundrar på, för datorn började krångla rent allmänt

och när jag bootade om så såg jag att slaven, alltså en extra hårddisk hade problem. Efter att jag kopplat bort den så fungerar C.disken OK men då var fortfarande problemet med cpu-belastningen där. Så jag undrar ju om det verkligen är ljudkortet eller nåt annat som orsakar det hela.

Mätaren pangar i botten blixtsnabbt lite random men sen ligger på runt 30-40%

med taskigt ljud, knaster osv, ja du vet ju...

Kollade igen och cpu är uppe i 70%, vilket den inte varit förut på samma projekt.

All midi är fryst och var nere på 30-40% förut. Ja mysko är det.

Redigerat av colourgarden
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha fått in nån annan skit i datorn. Virus eller Spyware eller nåt.. Tryck Ctrl+Alt+Del och kolla vad som suger processor (och ja Systemets väntprocesser ska ha det mesta..)

Link to comment
Dela på andra sajter

colourgarden (oregistrerad)

Under spalten CPU ligger systemanvändaren på typ 25 och Cubase på runt 60-70. Och då är inget projekt igång, men det kanske inte har nån betydelse? CPU:n är annars uppe på runt 80% nu. Har kört igenom burken med Norton och Wincleaner AntiSpyprogram så jag tror/hoppas att jag inte har nån virus gömd.

Redigerat av colourgarden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du helt utan några pluggar i projektet? Annars kan det vara denormaliseringsfel om du har en P4 processor. Felet uppstår när inget ljud skickas genom pluggen och den börjar bearbeta extremt små tal.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

colourgarden (oregistrerad)

Ska kolla det när jag kommer hem. Jag tycker det är märkligt att när jag

startar Cubase så sticker cpu-mätaren upp på typ 100% trots att jag inte ens startat eller laddat upp nåt projekt. Ska inte cpu:n belastas först när projektet

är igång, så det har nåt att mäta liksom?

Är det bara effekterna som kallas för pluggar, eller är det även VST-instrumenten? Jag tänkte att man kunde plocka bort effekterna en och en

och kolla om det är nån av dom som bråkar...

Eller är det bara att installera om Cubase? Om jag gör det, måste då alla pluggar och all VST installeras om också?

Tack för ert engagemang förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Ja, testa en ominstallation vetja. Det låter som att det är i cubase felet ligger.

Tack för ert engagemang förresten!

Vi vet alla hur det är när inspelningsprogrammet slutar fungera..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
colourgarden (oregistrerad)

Hej igen!

Jag har inte fått nån ordning på mitt elände än...

Har installerat om, fryst och tinat midi, tagit bort effekter, stängt av virusprogram, osv. No light in tunnel.

Konstigt är också att det ser ut som den lodräta tidsstrecksmarkören(?) hoppar, tvekar och snubblar på exakt samma ställen i låten, även de 2-3 sekunder innan låten börjar. Som om det är grus i spåret jussom…

Och om jag öppnar ett nytt tomt projekt och kopierar och lägger in en fil från det ”sprakiga” projektet så låter den filen illa ändå, ensam och allena! Ska man plocka/kopiera den från nån annanstans? Funkar det så rent tekniskt att man får med sig knaster och annat elände för att man har kopierat hela ljudfilen inkl. missljudet från sprakprojektet?

Tyder det på att filerna i sig är skadade på nåt vis? Jag menar att det i logikens namn inte kan ha nåt att göra med processorer eller latency då? Ja ni ser att detta tar all min tid just nu. Dom undrar väl på jobbet var jag har varit dom sista veckorna…

Pls, get me out of this trauma! ( Bra textämne där förresten...)

Link to comment
Dela på andra sajter

colourgarden (oregistrerad)

Kapitel 87.

Eländet fortsätter!

Jag har märkt nu att när jag strippar projektet på audiofilerna så försvinner knaster och sprak! Midifilerna är alltså inte påverkade. Även fast cpu:n ligger relativt högt när jag tinade dom. Och med bara audiofilerna aktiva så ligger det ett sprak på samma ställen hela tiden, som på en vinylskiva. Typ som en loop.

Och samma sak alltså på flera projekt. Cpu:n lika högt som midifilerna, runt 60-70

Några förslag på lösning ni alla experter där ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får samma effekt när jag byter drivrutin i mitt Sonar 4!

Dvs från MME till ASIO osv.... Då får inspelningar gjorda med dom "andra" inställningarna tuppjuck och sprakar och har sig!!

Jag vet inte hur det funkar i Cubase men du kan ju kolla upp om det är drivrutinsrelaterat i alla fall.... Varför "cpu" är så belastat vet jag tyvärr inte!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Bumpar denna tråd för jag får samma problem som trådskaparen, och det intressanta är att det är omotiverat.

Det har funkat fint innan min kompis googla efter en låttext på min cubase OS. Då kom det massa pop up och liknande så jag tror att något skit har kommit med, då har processorn fått spel och den ligger på 30% sen kan den ibland hoppa upp till 90 när man trycker på play och ändra plats i projektfönstret. Och detta är i samtliga projekt med ett fyrtal vsti som tidigare har varit problemfria. Vill bara påpeka att det finns skit och man bör skydda datorn för att få ut maxkraft.

Kommer formatera om partitionen som är till för cubase och pluggar så problemet är löst. Men vill bara visa hur mycket sämre en dator kan bli om man surfar. Använd endast internet till uppdateringar, inget annat.

So Long

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funkat fint innan min kompis googla efter en låttext på min cubase OS. Då kom det massa pop up och liknande så jag tror att något skit har kommit med

Hade du inte svaret själv? :rolleyes:

Använd Firefox för säkert surfande. Använd antivirusprogram, spywareverktyg och brandvägg för att inte få in några spywareprogram.

Inte behöver du formatera om datorn för att rensa upp. Börja städa istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd Firefox för säkert surfande. Använd antivirusprogram, spywareverktyg och brandvägg för att inte få in några spywareprogram.

Inte behöver du formatera om datorn för att rensa upp. Börja städa istället.

Jo jag hade svaret, men ville snarare påvisa vilka skillnader det kan göra.

Jag har inget sånt på min Cubase partion, och den har varit så stabil och kraftfull tills nu, inga onödiga program installerade. Jag ska långsamt strypa min kompis....hmm fd kompis...

Jag klarar inte av att städa, skit kommer tillbaka hela tiden, har försökt flera gånger lära mig men det ligger olika saker överallt. Sen så finns det massa gratispluggar jag inte använder som är installerade.

Förresten, jag har bara en pentium 4, 3Ghz..men det kommer upp två staplar i prestanda och de går inte lika dant, små skillnader. Vad innebär det? Har jag fått två kärnor av misstag? Ska bara ha en.

Kör xp pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som det är spyfalcon eller errorsafe som är i farten... de är luriga att ta bort. Googla efter trovärdiga forum som diskuterar saken. Låt dig inte luras av sidor som heter "revomeerrorsafe.com" och liknande, de ägs av errorafe själva.

Förresten är det ingen egentlig risk att drabbas av det bara av att surfa. Det är bara om du klickar "ja" i popupen som det smittar.

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som det är spyfalcon eller errorsafe som är i farten... de är luriga att ta bort. Googla efter trovärdiga forum som diskuterar saken. Låt dig inte luras av sidor som heter "revomeerrorsafe.com" och liknande, de ägs av errorafe själva.

Förresten är det ingen egentlig risk att drabbas av det bara av att surfa. Det är bara om du klickar "ja" i popupen som det smittar.

Jag fick det på annan väg, inte automatiska uppdateringar på och explorer. Man hör att det klickar till i explorer utan att man trycker på något.

Vill ni bli av med virus rekomenderas techguy.org finns inget bättre forum på virusfronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, jag har bara en pentium 4, 3Ghz..men det kommer upp två staplar i prestanda och de går inte lika dant, små skillnader. Vad innebär det? Har jag fått två kärnor av misstag? Ska bara ha en.

Hyperthreading?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, jag har bara en pentium 4, 3Ghz..men det kommer upp två staplar i prestanda och de går inte lika dant, små skillnader. Vad innebär det? Har jag fått två kärnor av misstag? Ska bara ha en.

Hyperthreading?

??

Was ist das?

Edit:

Das bist http://www.intel.com/products/processor/pentium4/index.htm

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...