Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har spånat lite efter en VSTi som simulerar en pedal steel...har sökt på kvr-vst utan resultat. Nån som har nåt tips månne?

Inser dock själv att det är knivigt att simulera bändningar utan att det låter skräp...men drömma kan man ju alltid göra :rolleyes:

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Under tiden får vi hålla till godo med samplingar, eller spela in slidegitarr och höja det några oktaver i något klämmigt program. 😄🙁

Postat
Under tiden får vi hålla till godo med samplingar, eller spela in slidegitarr och höja det några oktaver i något klämmigt program. 😄:rolleyes:

Ja just det ja, samplingar.... Finns det nån sådan samling som är värd namnet när det gäller pedal steel då?

Postat

Jag tror mej ha löst i stort sett hela probelmatiken med att få pedal steel guitar att låta fint som VSTi. Det är ett oerhört speciellt instrument med alldeles unika egenskaper. Framförandet är A och O.

Att sampla individuella toner är helt meningslöst, eftersom det ändå inte låter pedal steel när man spelar tonerna rätt upp och ner. Nä, parallella bändningar och grejer, det är det som är knepet.

Jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att påstå, att om bara framförandet är rätt (alltså hur tonerna spelas), så är ljudet ganska ovidkommande; man kan köra med vilket jädrans elpianio som helst och det kommer ändå att låta pedal steel.

-Sven-

Postat

Lapsteel ja! Där sa du nåt. Om du spelar in flerstämmiga grejer med lapsteel, så kan du få det att låta pedal steel guitar. Bra idé! :rolleyes:

-Sven-

Postat

Jag försöker köra lite licks på elgitarren som låter lite åt pedal-steel-hållet, och det fungerar ju ganska hyggligt, men det är just den där unika steglösa pitchningen som jag vill åt! Den e ju så skön... 😛

Sen att jag knappt har nån aning om hur instrumentet i fråga ser ut är ju förstås en annan femma... 😛 Vad är skillnaden mellan lap-teel och pedal-steel?? (anar att pedal-steel är mer avancerad, där man nyttjar en...hmm...ja, en pedal kanske) Har sökt på Google men hittar ingen direkt klockren sida. Nåt tips?

Sven : Angående elpianot så antar jag att du menar att man ska ligga i som en liten djävul med pitch-bend hjulet på sitt MIDI-klaviatur....eller? Men det kommer ju ändå sakna den där gitarr-karaktären...om du förstår vad jag menar.

Postat
Sven : Angående elpianot så antar jag att du menar att man ska ligga i som en liten djävul med pitch-bend hjulet på sitt MIDI-klaviatur....eller? Men det kommer ju ändå sakna den där gitarr-karaktären...om du förstår vad jag menar.

Du är rätt på det. Om du spelar in en melodi med snygga bändningar och sedan lägger till en eller två stämmor (på separata MIDI-kanaler får det bli då ju), så är du nästan framme. Det underlättar ju förstås om du väljer pedal steel-liknande licks.

Återigen: liret är 867 gånger viktigare än soundet.

En lapsteel-gitarr är en bräda med strängar och pickup. Spelas med stål (man trycker alltså inte ner strängarna mot greppbrädan).

En pedal steel-gitarr liknar ovanstående men har dessutom pedaler och "knee levers" som ändrar tonhöjden på enskilda strängar. På en pedal steel-gitarr kan man alltså spela först C-dur och sedan F-dur utan att flytta spelstålet.

Tidiningen Fuzz kör för närvarande en fin artikelserie i ämnet.

-Sven-

• 7 år senare...
morgonte (oregistrerad)
Postat

Försök med Wavelore Pedal Steel. Där finns också en pinfärsk dobro att inhandla. Båda för $149.99 styck tom 30 okt 2011. Alltihop smart samplat och skriptprogrammerat i Kontakt. Observera att man måste ha Kontakt fullversion för att kunna köra dem, det går inte med Kontakt player. Pedal Steel kräver Kontakt 2.0 eller senare och Dobron kräver 4.0.

Kan också nämna att jag haft lite problem att ladda ner deras demos, men efter påstötning så fick jag en alternativ länk som funkade bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.