Richie76 Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 (redigerat) Har hållit på med en låt där Eliasson m.fl har fixat livetrummor på. När jag spelar upp filen till Logic 5.5.1, som jag jobbar i, hör jag att det är samma bpm. Filen är i vaw-format som jag impoterar in i Logic. Men då har helt plötsligt trummorna börjat saka och det alltså blivit så att audiospåret går saktare än tidigare.. 😱 What to do? Nån som har nån aning vad detta kan bero på? Redigerat 19 februari 2006 av Richie76
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 låter som du har en annan samplerate på filerna än vad du har Logic och ditt system inställt på. Är filerna i 48khz tex och systemet i 44.1 så går allt långsammare och tvärt om ... lycka till!
saverman Postat 20 februari 2006 Postat 20 februari 2006 Spelar du alltså in den via line-in? Från en cd-skiva då eller? Kan du inte bara välja att importera spåret från programet? (var ett tag sedan man satt i Logic 5) Då borde programmet fixa rätt samplingsfrekvens åt dig.
Richie76 Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 Spelar du alltså in den via line-in? Från en cd-skiva då eller? Kan du inte bara välja att importera spåret från programet? (var ett tag sedan man satt i Logic 5) Då borde programmet fixa rätt samplingsfrekvens åt dig. Har fått vaw-filen genom mejl och den är då i rätt tempo. Sedan importerar jag via audio-import. Filen spelas då upp saktare än tidigare. Ska kolla upp sample raten men jag kan väl inte ändra den på en vaw fil? eller?
Mr Keys Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Fast logic brukar ju fixa med samplerates själv....kan ju mixa 44/48/96 osv hur man vill tror jag....
Richie76 Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 Fast logic brukar ju fixa med samplerates själv....kan ju mixa 44/48/96 osv hur man vill tror jag.... Ja, jag har tidigare aldrig stött på det här problemet, och har importerat massa filer tidigare så jag trodde också det.. men Chris har nog rätt..
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 har för mig att det inte kom förrän Logic 6 Låter ju helt klart som nå samplerate fel iaf, kan i stort sett inte vara nånting annat. Om han försöker spela upp en 48khz fil och systemet står på 441 så blire så. Samma sak om Logic står på 441 och ljudkortet och filen är i 48 så blir det så .. Logic och ljudkortet måste ha samma samplerate, det ställer lixom inte in sig själv.
Richie76 Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 har för mig att det inte kom förrän Logic 6 Låter ju helt klart som nå samplerate fel iaf, kan i stort sett inte vara nånting annat. Om han försöker spela upp en 48khz fil och systemet står på 441 så blire så. Samma sak om Logic står på 441 och ljudkortet och filen är i 48 så blir det så .. Logic och ljudkortet måste ha samma samplerate, det ställer lixom inte in sig själv. Men måste killarna som spelat in det ändra samplerate för att det ska funka i så fall? Eller kanske lättare om jag ändrar samplerate på låten?
JakobP Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Importera filen till Logic, dubbelklicka på den för att öppna Sample Editor, välj Factory -> Sample Rate Convert, ändra destination rate till 44100 (eller den sample rate du kör på i Logic), sen bör det funka 😉
Richie76 Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 Importera filen till Logic, dubbelklicka på den för att öppna Sample Editor, välj Factory -> Sample Rate Convert, ändra destination rate till 44100 (eller den sample rate du kör på i Logic), sen bör det funka 😕 Tackar, Tackar! Ska testa när jag kommer hem! Är helt sämst på att fixa sånt här data-tjafs men nu ser det genast ljust ut! 😉
Eliasson Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 arghh......den är i wav, 24 bits 48 khz har jag för mig...Det löste sig va? Basen e nog i samma format.
Richie76 Postat 22 februari 2006 Trådstartare Postat 22 februari 2006 arghh......den är i wav, 24 bits 48 khz har jag för mig...Det löste sig va? Basen e nog i samma format. Löste sig, efter lite hjälp från denna tråd! 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.