Jump to content
Annons

trubaduren (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Har en fråga!! Om man har ett midispår med trummor, kan man på ngt sätt "dissolve" själva "parten" o få olika midispår med kaggen på det ena, virveln på det andra etc??

Finns det ngt sätt att göra detta på i Cubase?

Kenneth

Annons
Postat

Vad sägs om att kolla efter Dissolve under MIDI-menyn? 😳

Fast jag fattar ju inte riktigt varför du vill ha kaggen på ett spår, virveln på ett spår och så vidare ...

Postat
Vad sägs om att kolla efter Dissolve under MIDI-menyn? 😱

Fast jag fattar ju inte riktigt varför du vill ha kaggen på ett spår, virveln på ett spår och så vidare ...

Jag antar att det är för att kunna styra volym och panorering individuellt per trumma; brukar själv göra så... när jag orkar. Brukar dock klippa och klistra o editera manuellt 😳

Postat

Tack grabbar!! Felet var bara att jag inte tittade längre ned i arrangemangsfönstret. Korkat!!

Jo, varför jag vill ha det på flera spår är att efter att gjort varje spår till ett audiospår så kan man editera varje spår separat, vad det nu är värt.

Kenneth

Postat
Tack grabbar!! Felet var bara att jag inte tittade längre ned i arrangemangsfönstret. Korkat!!

Jo, varför jag vill ha det på flera spår är att efter att gjort varje spår till ett audiospår så kan man editera varje spår separat, vad det nu är värt.

Kenneth

det är otroligt mycket värt. Man vill ju inte att trummorna ska vara helt torra i produktionen eller? 😉

• 4 veckor senare...
Postat

Jag & andra sidan kan inte förstå att någon skulle vilja ha trummorna på ett spår?

(Nu är ju jag en gammal "analog" studio användare med livslevande trummisar bakom trummorna).

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Bastrumma, virvel, tom-tom och resten. 6 kanaler kör jag oftast ner mina trummor på. Dom två första alltså i mono, och dom två senarenämnda i stereo. Blir helt hyggligt.

Postat

Hur många läste ordentligt? 🙁

Det handlar om midi-trummor, och AndyPandy sa att han tyckte det var onödigt med 5-6 midispår för programmerade trummor. Och sedan börjas det att prata om riktiga trummor, uppmickning och separerade audiokanaler. 😄

Även om trummorna skickas från ett midispår kan förhoppningsvis trumsamplern/synten själv splitta upp ljuden på olika audio-utgångar för mixning.

Postat (redigerat)

😮

Hur många läste ordentligt? 😮

Det handlar om midi-trummor, och AndyPandy sa att han tyckte det var onödigt med 5-6 midispår för programmerade trummor. Och sedan börjas det att prata om riktiga trummor, uppmickning och separerade audiokanaler. 😄

Även om trummorna skickas från ett midispår kan förhoppningsvis trumsamplern/synten själv splitta upp ljuden på olika audio-utgångar för mixning.

😆 Tror faktiskt de flesta läste ordentligt. Även om man spelar in/proddar midi trummor så ser i alla fall jag det som en självklarhet att man kör på minst 4-5 kanaler för att kunna lägga på FX individuellt på trummorna i efterhand.

Principen och tänkandet bör ju vara det samma oavsett om man spelar in riktiga trummor via bussar till olika kanaler i Cubase eller om man skapar egna midikanaler direkt i programmet. 😮

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Som vanligt har Linus rätt. 😮

Effekterna läggs ju inte på midispåren, så det finns ingen anledning att separera dem (midispåren, alltså). Snarare tvärtom, det är lättare att överblicka sitt trumkomp om det ligger på samma midispår.

Däremot finns det alla anledning att koppla trummorna till olika utgångar i sampleplayern (t.ex. Battery, Goove Agent), så att de hamnar på skilda ljudspår.

Postat (redigerat)
Snarare tvärtom, det är lättare att överblicka sitt trumkomp om det ligger på samma midispår.

...testa att skapa 4 midikanaler, använd drummappen, klicka in ett ljud för varje trumdel på respektive kanal, markera sen alla 4 "boxarna"/takterna, dubbelklicka så ska du få se att du har lika bra överblick på trumkompet trots att det ligger på 4 olika kanaler. 😄

Vem har sagt någonting om att lägga FX på midikanalerna. 😠

Redigerat av djonas
Postat
Snarare tvärtom, det är lättare att överblicka sitt trumkomp om det ligger på samma midispår.

...testa att skapa 4 midikanaler, använd drummappen, klicka in ett ljud för varje trumdel på respektive kanal, markera sen alla 4 "boxarna"/takterna, dubbelklicka så ska du få se att du har lika bra överblick på trumkompet trots att det ligger på 4 olika kanaler. 😄

Vem har sagt någonting om att lägga FX på midikanalerna. 😠

Det är klart att det går att göra så, men det är lättare att bara dubbelklicka på en midipart. 😛

Förstår fortfarande inte varför man skall separera midispåren, när det är audiospåren som är det intressanta. Men ni får göra precis som ni vill, det är ett fritt land. 😛

Postat

Jag brukar använda flera midispår när jag jobbar med trummor.

Den största anledningen är att jag sällan använder någon av dom större trumsampleplayerna. Istället kör jag Aptrigga och SFZ och ingen av dom erbjuder mer än en stereoutgång. Aptrigga är egentligen en trigger (med inbyggd sampleplayer) och funkar absolut bäst om man låter varje instans sköta en trumma. Då blir det plöstligt lika många midispår som antalet trummor.

Hänger ni med? 🙂

Postat
Jag brukar använda flera midispår när jag jobbar med trummor.

Den största anledningen är att jag sällan använder någon av dom större trumsampleplayerna. Istället kör jag Aptrigga och SFZ och ingen av dom erbjuder mer än en stereoutgång. Aptrigga är egentligen en trigger (med inbyggd sampleplayer) och funkar absolut bäst om man låter varje instans sköta en trumma. Då blir det plöstligt lika många midispår som antalet trummor.

Hänger ni med? 🙂

Jo, då förstår jag att det finns en poäng med det. 🙂

• 2 veckor senare...
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag kör alltså flere midispår (förutom audiospår), och det gör det lättare (möjligt) att ta MIDI-soundena från flere källor. I början kanske man nöjer sig med nån GM-grej, men sen vill man byta ut basstrumman, sen virveln..etc. Så har man dom som olika spår från början är det bara att köra på och byta ut. Dessutom använder jag mycket det att jag har en hel bank med virvelsound, och med att höja och sänka notvärdena så kan jag snabbt och enkelt byta virvelsound över hela låten.

Finns andra metoder, men min är ju överlägset bäst =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.