Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Jag har byggt upp en studio nu. Har donat och byggt sen aug -05. Är mycket nöjd hittils. Det är bara en grej jag inte riktigt är hundra nöjd med. Det läcker lite för mycket ljud in till kontrollrummet från insprummet. Väggen i mellan är 50 cm och fylld med stapelfiber dubbla gipsskivor på bägge sidor etc.

Finns det nåt enkelt och effektivt man kan göra för att minska ljudinsläppet till kontrollrummet?

MVH Wacky

Annons
Postat

Jag förutsätter att du lagt gipskivorna om lott med varandra när du gjort väggarna.

En vanlig miss man gör är att glömma att täta ordentligt mellan rummen.

Ventilation, dörrar, väggspringor...you name it!

Allt påverkar!!

Fogskum är bra!

Silikonmassa är bra!

Tätning är bra!

Take care!

/Crunchman'

• 2 veckor senare...
Postat

Vad är stapelfiber? Bildar denna kontakt mellan de två vägghalvorna? Ligger den emot gipsets baksida ordentligt? Hela baksidan, från golv till tak?

Sedan är det inte att rekommendera att ha två identiska väggar, dvs två st väggar som bägge har två gipsskivor i sig. 2+3 är mycket bättre, eftersom väggarna då får olika resonansfrekvenser. Det låter som att det vore lätt fixat i ditt fall, ett lager gips till på ena väggen.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.