Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla!

Jag var o köpte 2 st micar häromdan, "Studio Projects B1:or" 2 st .

Jag gör egentligen BARA Trance musik, men kan även spela Piano och Gitarr.. Jag har gjort lite aukustiska låtar i stil med Per Gessles nya album, inget som jag släppt osv men.

Till frågan. Hur får jag bäst inspelning via micarna till Gitarren? Tvärtom, hur får jag bäst inspelning från gitarren in till micarna ?

Nån som har nåt bra tips, jag har vart i valet o kvalet att köpa en gitarr med inbyggd mic, men det sägs ju att det ska kunna bli lika bra om inte bättre ibland med extern mic ..

nåt tips? om hur man får det att låta bra, EQ tex.. hur ska jag ställa för att ljudet ska bli bäst

/Perrra

Annons
Postat (redigerat)

Det blir MYCKET bättre med en extern mic. Då helst kondensator, typ sådana du köpt. En mic brukar räcka att använda, men vill du få med lite av ditt rum så kan du anvanda den andra också. Använd annars den andra till såpng och spela in gitarr och sång samtidigt på varsin kanal.

När du mickar upp gittaren, så micka snett in mot tolfte bandet från något håll. Det brukar bli väldigt bra. Micka upp ungefär en till två decimeter från gittaren.

Vad gäller EQ så brukar jag lyfta lite i diskanten, runt 7 kHz. Lite. Gitarren går igenom lite bättre då. Skär även bas.

Redigerat av Musiker
Postat

extern mic skal väre best....forresten har du lest STUDIO tidningen for april??

Der står endel tips om inspilling med akustisk gitar......Ga meg iaf noen ideér

Postat

angående micar kan jag ingenting så det tänker jag inte uttala mej om...

men jag rekomenderar dej att lägga på en svag kompressor medans du spelar in för att slippa clipping... sedan kör du ett highpass-filter o klipper bort allt onödigt när nere... kanske även ett lågpass-filter som klipper det allra högsta, kan ligga brus osv där... ytterligare en kompressor kan sedan vara bra för att framhäva gitarren.. beroende lite på hur nära lyssnaren du vill att den ska vara..

Postat

Mitt nya favvo när jag spelar in acke, är att ha två mickar... en stormembran mot kroppen, på lagom avstånd, och en konding med litet membran mot 12:e bandet för strängljud. Ibland när det varit en ensam acke har jag lagt dom i stereo. Jag kör en ADK vienna edition och en Neuman KM84.

Om du har två kondingar med små membran så kan du ju med fördel göra en X/Y stereo...

Jag spelar nästan alltid in helt rakt och utan kompression. (som med det mesta)

Sen när jag mixar kör jag gärna ganska mycket kompressor och rattar lite på eqn.

Du får pröva dig fram, för att dra den klassiska "det finns inga fel" grejen 😛 , tills du hittar det du gillar. Men det är ju alltid intressant att höra hur andra gör och experimentera utifrån det.

Postat

Jag vill bara som vanligt komplicera saker och ting lite.

Det där med mickplacering - det finns några grundtips som ofta funkar, till exempel vid tolfte bandet, låt micken peka mot ljudhålet. Men det beror enormt mycket på dels hur gitarren i sig låter, och dels vad gitarren ska fylla för funktion i den låt du spelar in. Är gitarren ensam till sång, kanske du vill ha den så stor som möjligt, ska den ge lite "ringaringa"-ackord någonstans i bakgrunden vill du kanske ha mindre plektrumljud och mindre botten, spelar du någon plockgrej som fyller en perkussiv funktion och bidrar till låtens driv vill du ha ganska mycket plektrumljud...osv.

Mickplaceringen är tokviktig, där kan du lätt få fram effekter som du annars i efterhand får slita med i dagar med EQ och kompressor. Oftast utan att lyckas. Tolfte bandet, in mot ljudhålet är en utmärkt punkt att börja vid. Men sluta inte där.

Bästa hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.