Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Oki ska försöka beskriva problemet så bra jag kan för att slippa missförstånd så det kanske blir lite långt

😄

jag började producera musik på en gammal amiga och protracker. Älskade programmet för det var så lätt, klippa samplingarna på den enkla inbyggda editorn, spara ner beaten så sparades samplingen och klippen och trummorna och allt på en liten tracker fil. När jag skaffade PC körde jag andra tracker program på PC som Renoise, fast ljudkvaliten är ju inte den bästa på tracker program så vill man ligga i tiden fick man byta igen. Jag försökte lära mig Reason och det gjorde jag rätt bra, gjorde kanske en 50-60 beats på Reason men jag tröttnad på det till slut,.det är för drygt att arbeta i den sequencerna och samplerna. Göra man massa små klipp i en sampling på cool edit, sen spara alla små klipp..testa om det funkar om gör det inte det får man gå tillbaka och radera, klippa nytt..importera.. ställa in samplern på rätt key och pitch bla bla bla.. det va inte min grej riktigt, testade recycly men det va inte så vänligt med ljud samplingar.. den såkallade timestrechen som jag flitigt använde va inte en traditionell timestrech, alltså måste klippen där sparas..importeras till cool edit, sparas om.. in på reason och testa om det låter bra. massa onödig fil plats och komplicerad process.varje liten grej tog för lång tid att göra. plus att man inte kunde spara en hel beat med allt inkluderat. nvände man en refill måste den refillen för alltid vara sparad på datorn för annars e beatet värdelöst. även om man bara använt 1 ljud på en 700mb refill.

Jag la ner reason och sålde midikeybordet.. då fann jag den sköna MPC:n..den påminde mig och den gamla tracker tiden och den passade mig..jag gjorde ungifär 130 beats på den. MEN! när jag började kämpa för att få ut beatsen löd all kritik så här " Det är skitbra men det låter omixat" jag har aldrig tänkt på mixning och sånt.. så det blev ett problem nu så jag började kolla upp vad som skulle krävas, det va att jag antingen köpte ett digitalt mixerbord, skciakr varje track från mpc till kanalerna..sen spela in det på ljudkortet på PC:n (vilket jag va tvungen att köpa nytt nu) , dryyyygt.. skulle jag va missnöjd med en liten detalj i slutskedet är jag tvungen att göra om hela processen igen från zip disk, mpc, mixerbord till ljudkort. en jävla tidskrävande grej för att t.e.x ändra en lite trumma,göra ett break eller vad som helst.. plus att det blir mera pengar att spendera. Jag började kolla mjukvara igen och fruity loops denna gången.. likt reason gillar jag inte att man inte kan spara beaten med samplingens klipp. Man måste spara alla samplingar och alla klipp individuellt på datorn på samma ställe om man ska kunna ladda upp dom igen. När man gör 200-300 beats blir det vääldigt mycket hårdisk plats. Man glömmer också ta bort samplings klipp man inte använder och det tar massa onödig plats tillsist. jag gjorde en 20-30 beats och det blev som jag trodde.. en salig röra på alla små klipp och samplingar och jag råkade radera fel ibland. Nee det funkade inte plus att känslan försvann.. 😕

tillbaka på mpc:n.. men jag tänkte, ja köper en rejäl synth.. då slipper jag all dryg framochtillbaka tjaffs mellan apparater.. sagt och gjort så köpte jag motif es, la ner samplingarna..älskar synthen.. hatar sequencern men jag har lärt mig den bra.. gjort en 100 tals beats och nu är jag även trött på det sättet att jobba.. för mina beats måste ändå mixas och då behövs ett bättre ljud kort och även där tjaffs fram och tillbaka mellan apparater, synthen, usb kort..spara varje track, till wavelab i PCn:n, göra om till mp3. nehe jag e inte så nöjd med pianot här.. göra om hela processen igen och 2 timmar går till spillo. dödade min kreativitet eftersom man har ganska ont om tid på dagarna. Även här klagade "klienter" på ett omixat ljud. Motif ES kan inte skicka ljud och beat till datorn sådär, bara information. Nu Har jag MPC, Motif ES.. Grym setup.. alla tycker jag bör använda dom ihop med samplingar och sen tillsätta ljud från motifen och ha PC:n kvar i bilden.. då hade rutinen sett ut så här.. sampla på Mpc:n,spara på zipdisken, klippa samplingen..lägga trummor från motif es och bas etc etc, spara ljuden på mpc:n, skicka till en mixer, skicka det till ljudkortet och recorda varje track på cool edit eller wavelab. och tillsist göra en Mp3.. gåtillbaka och ändra någonting här skulle vara galet tidskrävande..för att inte nämna hur komplicerad hela rutinen för att göra om en liten detalj på ett beat vore..

Jag e rätt uppgiven nu, jag har säkert 300-400 beats på olika program och hårdvara. Men aldrig funnit nått sätt jag trivs på att jobba med, jag funderar hela tiden på mjukvara vs hårdvaran , testa nytt på program igen kanske.. Logic och vst synthar har jag snöat in på ny haha ,, aa jag vet inte vad jag ska göra..e uppgiven och frusterad, irreterad, och ganska pank efter all köpa av utrustning fram och tillbaka.. ge mig tips gääääärna.. eller råd.. eller psykolog hjälp eller vad som helst.. man kan tycka jag e petig men som sagt är tid nått jag har ont om och komplicerade grejjer har jag inte tid med.. mitt motto är att det ska gå snabbt från ide till färdig produkt.. mixat och mastrat klart.. skulle nått behövas ändra ska även det gå snabbt att göra.. för det händer alltid att beatsen behöver göras om på nått sätt.

Pleease ge mig glädjen att göra musik tillbaka!!

Tack att ni tog tiden

hoppas ni hängde med i allt

😎

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Oj oj oj vilken uppsats ... 🙂

Jag hänger inte riktigt med, varför sitter du bara och programerar Beats ?

Det är alltså inga riktiga låtar utan bara Beats ? Det kan ju vara en anledning till att du känner att du inte riktigt räcker till, eftersom du bara gör beats lixom. Testa göra en hel låt nåntång lixom så kanske du känner dig tillfredställd.

Sen låter det väldigt bökigt att hålla på och dra in det i wavelab osv. Vet inte riktigt om du har koll på vad mixning innebär i huvdtaget? Har du det ? Det låter ju som du skulle behöva nån jysste sequenser med bra mjuksynthar och dina hårdsytnar.

Typ Logic eller Cubase där du kan ratta alla dina synthar på skärmen, och sen när du är nöjd med dina "beats" då kan du bara börja mixa dom, lägga på dom effekter och hittal balancen i mixarna. Men som sagt, du måste veta nånting om mixning innan du ger dig in på det.

Men jag tror du behöver nån form av sequenser bara, alltså .. Datorbaserad. Sen kopplar du in dina hårdsynthar där via midi samt kör lite mjuksynthar.

Jag menar har du kört Reason, Recycle och mpc och känner att du inte får ut nåt av det så är det ju nånting som du kanske gjort galet ...

Jag säger lycka till och hoppas du hittar din inspiration igen !

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det där låter så otroligt att det kunde vara nån slags... försök att provocera. Är det här alltså en verklig situation?

Varför inte programmera/spela in dina syntar som MIDI i en sekvenser, och sen då du är nöjd, köra ut din MIDI till dina syntar och banda deras audio-output in i nån multitracker?

Postat

Tsmalmbe

Nej det är inte det, jag önskar att det var en sån tråd haha, men jag e fullt allvarlig. Du det skrev efter där är nått jag aldrig testa.. det vill jag lära mig mera om!

ChrisSnyder

ja menade beats som hiphop termen beats, hehe ja va lite oklar där.

ja tror inte jag vet vad mixning är fullt ut, det jag tänker på är typ..lite reverb på stråken, compressor på kicken, dra upp mellanregistret på snaresen. nått sånt där.. Det där med Sequencer på datorn låter ganska intressant, kan allt jag spelar på synthen spelas in direkt i logic t.e.x? i real tid? vad för utrustning krävs för det?

btw synthen är en Motif ES

Varför det blivit såhär sjukt e för att jag fått lära mig allt på egen hand, ingen jag känner producerar musik. så nätet har vart det ändå och jag fått så mycket dåliga råd på nätet att allt blivit heelt snurrigt, ja kom ihåg att jag fråga om man kunde använda datorn som sequencer en gång men någon sa nej. jag vettifan.. går det att göra via Usb:n på synthen?? måste ljudkortet ha några speciella grejjer för att det ska funka?

tacksam för svar!

Postat (redigerat)
ja menade beats som hiphop termen beats, hehe ja va lite oklar där.

ja tror inte jag vet vad mixning är fullt ut, det jag tänker på är typ..lite reverb på stråken, compressor på kicken, dra upp mellanregistret på snaresen. nått sånt där.. Det där med Sequencer på datorn låter ganska intressant, kan allt jag spelar på synthen spelas in direkt i logic t.e.x? i real tid? vad för utrustning krävs för det?

btw synthen är en Motif ES

Varför det blivit såhär sjukt e för att jag fått lära mig allt på egen hand, ingen jag känner producerar musik. så nätet har vart det ändå och jag fått så mycket dåliga råd på nätet att allt blivit heelt snurrigt, ja kom ihåg att jag fråga om man kunde använda datorn som sequencer en gång men någon sa nej. jag vettifan.. går det att göra via Usb:n på synthen?? måste ljudkortet ha några speciella grejjer för att det ska funka?

tacksam för svar!

Jag skulle ge dig två råd.

1. Nu vet jag inte vilken stad du bor i och hur möjligheterna att hitta någon att samarbeta med är MEN om det är möjligt att hitta någon som är bra på det du inte är bra på så kompletterar ni ju varann perfekt + man får nya ideer om man samarbetar med någon.

Om svaret är NEJ på detta råd gå vidare till råd 2

2. Ja du kan spela in allt antigen via midi eller direkt in som Audio i alla stora sequencers idag.

(Logic , Cubase ; Sonar , Pro Tolls , FL Studio dock EJ Reason ).

Ljudkortet måste ha mint 2 in / 2 ut för att du skall kunna spela in din Motif som stereo.

Nu finns tyvärr inte logic längre till PC men det finns andra bra program till PC,(Cubase , Sonar m.m)

För att du skall kunna mixa dina låtar på ett vettigt sätt är det i ditt fall smidigast att lära dig ett

program och mixa i det.

Sedan är mixning en konst i sig och kan jämföras med att lära sig ett instrument.

Det tar tid men man blir bättre.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Finns ju "styrningspads" (MIDI) att använda från både M-audio och Akai till en seqenser/mjukvarusampler, på det sättet får man fördelarna att det fortfarnde går att peta in trummor och samplingar som med en vanlig MPC (som du är van vid). I och för sig går det att använda en MPC till det också så detta förslag får ses som ett sätt att inte ta för stora ekonomiska smällar. (Genom att sälja MPCn och köpa en "Styrningspad" och samtidigt få pengar över till ljudkort/seqenser).

Många ljudkort kommer bundlat tillsammans med Cubase LE som i och för sig inte kan mäta sig helt med de större versionerna av de olika programmen. Men (!) det finns ändå möjlighet att spela 8 in och ut, 48 audiospår, obegränsat med midispår (?) och en del mjukvarueffekter. Och framförallt så är det ordentligt enkelt att komma igång med och har ett grafisktinterface som sina storebröder så det är lätt att uppgradera sig utan att hamna i uppförsbacke.

Presonus Firebox är ett firewireljudkort som bundlas med Cubase LE.

Postat

Bryt ihop och gå vidare, som det gamla ordspråket säger.

Alternativt, lägg ned musiken ett tag och gör något annat. En paus brukar fixa det mesta!

Postat

Piccazzo

1. nej jag har inte det, det är det jobbiga. Skulle gärna vilja men inte jag känner är intresserad och dom som är har riktigt dåliga kunskaper som inte hjälper mig.

2. Den börjar låta som väldigt bra idee, gör den allt i real tid? kan jag trycka rec och play på synthen, spela in slingan, ändra track och spela in igen så hamnar allt på datorn utan att jag behöver använda musen?? det vora super isåfall. Btw, spelar synthen också in ljudet då? vad sparar man? i datorn eller i synthen eller båda?

Hazard

Jag tror jag sparar MPC, har fäst mig vid den lite men koppla den med synthen så jag kan banka ut trummorna på den. Klippa och sampla sen har allt inspelat på datorn vore en super kombo!! jag måste få det att funka, jag ska investera i ett Audiophile 24/96 eller ett Esi juli. Sen återkommer jag med hjälp om hur jag får detta att funka,,. känns som det kan vara lösningen på mycket av problemet!

Postat

Shoota,,

Vet inte vad jag skall säga, kände väl som någon av de första som svarade. Skojjar du eller?

Om du lärt dig alla prylarna och programmen som du beskriver så verkar det på mig som om du kan mycket mer än många här på forumet!

Vad vill du pyssla med? Är du musiker eller DJ? Om du gör beats så skall du nog definitivt samarbeta med någon för att du själv skall få en knuff framåt. Du bidrar med dina beats och i retur får du erfarenhet och kunnande. Hmm, det lät kanske lite väl enkelt..

Är det hiphop du vill hålla på med? Kan det inte vara vettigt att läsa massa trådar här på forumet och börja delta i "hiphop" snacket? De kan säkert guida dig till rätt hård/mjukvara!!

Det hade varit väldigt intressant att höra dina beats! Det finns ju en demosida här..

Läste ett par rader på en kurs en gång, saker som när jag läste det kändes självklara!

Inlärandet har ett antal "steg".

1. Du är omedveten om din inkompetens

2. Du är medveten om din inkompetens

3. Du är medveten om din kompetens

4. Du är omedveten om din kompetens

Låter det kryptiskt? Tänk dig i steg 1 3åringen som är övertygad om att han kan köra bil och i sista steget 40åringen som inte behöver ägna en tanke åt att köra till jobbet.

Postat
Om du lärt dig alla prylarna och programmen som du beskriver så verkar det på mig som om du kan mycket mer än många här på forumet!

Jag har lärt mig väldigt mycket på egen hand, lite förbanad på mig själv bara att jag inte kunnat hålla mig till ett sätt. då hade jag vart expert på det nu

Vad vill du pyssla med? Är du musiker eller DJ? Om du gör beats så skall du nog definitivt samarbeta med någon för att du själv skall få en knuff framåt. Du bidrar med dina beats och i retur får du erfarenhet och kunnande. Hmm, det lät kanske lite väl enkelt..

Det är väldigt sant men jag är så självkritisk och känner att jag kanske inte håller måttet ännu med att arbete med folk eller "sälja" beats. Det kan bero på att jag inte riktigt hittat min stil eller tillvägagångs sätt att göra musiken på

Det där var riktigt bra! jag förstår precis det tankesättet, jag tror jag är medveten om min inkompetens just nu och det är frustrerande. För att förklara lite vad jag är rädd för är att eftersom jag är självlärd så kan jag göra nått helt fel och fortsätta göra det flera år innan jag får reda på vad dom är rätt.. som en kompis som trodde toasitsen va ett "pissskydd", han satt på porslinet och sket fram tills sena 20 års åldern haha, inte lätt att veta när ingen är med han i toan och säger att det inte är rätt, <- sann historia . Liknande med musiken, hade jag haft någon expert se över min axel när jag gör ett helt beat kan jag bli väggled och lära mig väldigt mycket. Det räcker med att man t.ex bara tittar på hur en bra producent jobbar så lär mig sig otroligt mycket.

Jag ska lägga in några beats på demo sidan så jag kan få lite kritik. Det hade vart rätt bra iof, håll utkik där

Postat

KÄnner igen detta problem då det gjort mig lika uppgiven, och kasnke fortfarande gör ibland.

Jag började min bana i Fasttracker och sedan dess har jag krånglat mig igenom tusen arbetssätt. Cubase, Reason, Madtracker, MPC-1000... Men min vän, som är tusen gånger mer skicklig producent än mig, har hela tiden undrat va fan jag sysslat med eftersom jag experimenterar med arbetssätt mer än gör musik.

Har hela tiden försökt blanda in hårdvara och udda program. Kanske för att man som trackare var lite stolt över att man inte gjorde som alla andra. Jag tror det är därför man går omvägar när det finns smidiga och enkla knep att använda.

Vet inte hur många timmar jag satt med min NordLead2 i jakt på ljud som gick att använda i produktionen, men nu är den såld och jag har uptäckt att nästan varenda mjukvarusynth spöar skiten ur den. Det är en bra synth, men jag kunde inte använda den rätt. jag var inte tillräckligt "nördig"!

Nu kör jag enbart Cubase och har gjort det ganska länge. Det är helt enkelt för att ett grafiskt gränssnitt är tusen gånger användarvänligare än och pilla med kommandon, och jag har lärt mig att hårdvara är coolt, men farlig att snöa in sig på som debuterande producent =)

Jag vet inte vad som är lösningen för dig, jag har inte helt hittat min ännu. Men du behöver nog varva producerande med nåt kul istället så du inte tröttnar. Testa att släng ihop ett par livemixar snabbt som fan och ge dig ut på en spelning. Då är det int elika petigt hur det låter och du får en välbehövlig kick.

Postat

Jag har lärt mig väldigt mycket på egen hand, lite förbanad på mig själv bara att jag inte kunnat hålla mig till ett sätt. då hade jag vart expert på det nu

Det är väldigt sant men jag är så självkritisk och känner att jag kanske inte håller måttet ännu med att arbete med folk eller "sälja" beats. Det kan bero på att jag inte riktigt hittat min stil eller tillvägagångs sätt att göra musiken på

Det där var riktigt bra! jag förstår precis det tankesättet, jag tror jag är medveten om min inkompetens just nu och det är frustrerande. För att förklara lite vad jag är rädd för är att eftersom jag är självlärd så kan jag göra nått helt fel och fortsätta göra det flera år innan jag får reda på vad dom är rätt.. som en kompis som trodde toasitsen va ett "pissskydd", han satt på porslinet och sket fram tills sena 20 års åldern haha, inte lätt att veta när ingen är med han i toan och säger att det inte är rätt, <- sann historia . Liknande med musiken, hade jag haft någon expert se över min axel när jag gör ett helt beat kan jag bli väggled och lära mig väldigt mycket. Det räcker med att man t.ex bara tittar på hur en bra producent jobbar så lär mig sig otroligt mycket.

Jag ska lägga in några beats på demo sidan så jag kan få lite kritik. Det hade vart rätt bra iof, håll utkik där

😳😆😆😆

Postat

Jag har funderat mycket runt det ni alla skrivit faktiskt! Och det ligger väldigt mycket sanning i det jag läst. Som Hammarin sa, spendera mera tid på att lära sig program, synthar etc än själva produceringen! jag känner igen mig i allt du säger, hur känner du med att jobba på datorn idag? Det ända jag jag gör nu är att leta lösningar, och all hårdvaru tjaffs med synth, mpc, kopplingar, ljudkort, mixer , mixningen och sequencer program aaa jag blir minst sagt stressad och förvirrad över allt!

Jag funderar nu på ett rätt drastiskt beslut, sälja alltihopa och satsa på det händigaste simplaste alternativet. En lap-top, midikeybord, och monitorer! Sen bara köra mjukvara, jag e rädd att jag ska ångra mig bara när jag ska jobba på det. Fast det vore ett billigare alternativ tror jag, och det blir lite nytt att lära sig. Vad tror ni? ska jag gå den mjuka vägen? Sist jag testade en VST synth va jag lite besviken på ljuden men det kanske finns bättre alternativ idag som kan mäta sig med hårdvaran eller? Jag är ett klick ifrån att börja annonsera ut men innan dess vill jag höra lite om era åsikter så droppa dom på mig gärna!

Postat

=)

Jag trivs bra med att jobba hundra procent i cubase nu. Det har väl iofs att göra med att jag ändå måste använda det när jag mixar eller spelar in sång m.m. så att göra delar av låtar med något annant program elelr hårdvarusequencer känns bara som en omväg.

Postat

Steg ett tror jag ändå är att få bra feedback på vad det är som behövs fixas i dina mixar. Vad är det som inte funkar. Arbetssätten är alltid omständiga och krångliga i början. Men när du väl valt en bana så kommer du allt mer nöta in det i din skapelseprocess och tillslut så hanterar du det utan att tänka.

Ett annat tips är att testa sig fram så mycket det bara går vad gäller tekniker. Snoka fram en kompressor du gillar t.ex och testa att använda den så mycket du kan på allt som kommer i din väg. Du kommer då börja förstå hur den fungerar, inte bara veta genom att läsa en manual.

Att flytta in i datorn kan vara lite befriande på ett sätt. Du slipper massa utrustning som tar plats, och kör du laptop så blir du åtminstone lite mer fri vad gäller rumsliga begränsningar. Hård eller mjukvara kommer väl alltid vara en stor debatt, och jag tror att man alltid måste testa sig fram och försöka hitta vad man gillar. Man ska inte köpa en fet synt för att alla säger att den är bra. Man ska testa den så mycket som möjligt innan man köper den, ladda hem demos eller testa i butik. Försöka förstå vad instrumentet i fråga kan göra för dig och om du någon gång kommer att ha nytta av det i en produktion. Jag har testat mycket mjukvara och det har hänt otaliga gånger att jag alltid bytt ut ljudet senare, just för att jag inte gillade synten. Ibland kan man lära sig gilla saker, ibland inte. En av mina favoritpluggar just nu är denna:

gui-voba.jpg

Ful som stryk, går knappt att ändra ljud på, men den gör det jag vill.

Virrigt inlägg och jag vet inte om det egentligen gav dig något, men jaja...

Postat (redigerat)

Hej! (Ursakta for vokalernas uteblivenhet!)

Det finns en mycket smidig losning pa alla dina problem... datormaskinen 😎!

Att fran dar du ar nu lara dig dator blir forhallandevis latt, menar har man lyckats lara sig sequensern pa Motif blir Cubase & Co promenad i parken!

Cubase/Sonar/Live, en dator och ett bra ljudkort och allt kommer darefter ga hundra ganger snabbare, d.v.s. allt kommer antagligen att lyfta aven

rent kreativt sett! Att lara sig mixa ar ett maste men som sagt har du lyckats lara dig gora beats ar stora samt svara biten av jobbet redan gjord

den att lara sig lyssna, fa en kansla for ljudbilden, o.s.v.

(Du ar ungefar som fotograf som pa fotoforum skriver att all framkallning och dess trixande med vatskor, e.t.c. blir for omstandigt

och att detta gjort att du nastan borjat tappa den kreativa lusten och dar far hora att det finns ngt som heter... digitalkamera 🙂!

Sa behall din vanliga kamera (Motif/MPC) men kop aven en digitalkamera (Cubase).)

(Intressant inlägg Hans, men jag fattade nog inte något...

Vad bra... da att Hans inlagg inte riktade sig till dig 😉!

VST-syntarna, skulle de bli fotopapper eller är det belysningen?

Jag fattade nog inte något... men valj du det som passar dig bast!)

Redigerat av Hans
Postat

Tack Hans & Neko för svaren

Ja det är förmodligen lösningen! Hur jag än vrider på det kommer jag inte undan, jag hade ledig tid att producera på idag.. tittade på synthen och orkade bara inte slå på den ens, gör jag en beat måste jag sen arrangera alla patterns (det är inte Ctrl+v) det tar en del tid, sen återsampla beaten i synthen..ta usb kortet till datorn och lägga någon kompressor. Uuff bara åsynen av mixern, sladdarna, synthen gör mig stressad. Göra beaten tar kanske 1-2 timmar, resten av tiden går åt till skitsaker. Måste nog sälja motifen och Mpc:n om jag ska ha råd med midikeybord, ljudkort och ett sequencer program, monitorer. Ska hålla den simpla setupen

Jag funderar på vst syntharna. Finns det några som har ett bra sortiment på trummor, gitarrer, piano, brass, synth leads, etc etc allt i ett med bra kvalite?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.