Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa ett nytt ljudkort och ett paket med mik+preamp (Studio projects B1 + VTB1).

Har funderat på ESI Juli@ som jag tycker passar in. Har även kollat på E-mu 0404 och lite på Terratec Phase 22.

Grejerna kommer användas i min "hemmastudio". Just nu håller jag på för att det är skoj men vill gärna ha grejor som går att använda ett tag. Kommer nästan uteslutande spela in en kanal åt gången (tipsa gärna om något som är micpreamp och linebox samtidigt, alltså tvåkanaler!) så kortet behöver inte ha fler än två ingångar..

Eftersom jag gärna vill köra balanserat från micpreampen in i ljudkortet (ej på 0404?) så undrar jag hur jag ska koppla upp mig till förstärkaren vid datorn? Jag vill ju gärna höra vad jag spelar liksom!

Kan de balanserade utgångarna även kopplas rakt in i line-in på stereon med adapter till rca? De vanliga rca-kontakterna på Juli@ är ju bortkopplade när jag switchat till den balanserade sidan av kortet... Förstärkaren har inte digital in.

Annons
Hårboll (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej och välkommen

För att få en balanserad signal hela vägen behöver du en sladd med xlr -> trs-tele från Vtb-1 till Juli@. Men det hade du kanske redan koll på?

Angående att få ljudet till en stereo med rca-ingångar tror jag säkert att det finns sånna adaptrar. Jag var kanske inte allt för stor hjälp, men någon annan kanske kan fylla i =)

För övrigt kör jag på samma setup (med Juli@) och tycker det funkar mycket bra.

Lycka till.

Edit: Bra pris, bra service: http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11621

Redigerat av Hårboll
Postat

Ok! Jag kan även tänka mig ett M-audio Audiophile 192 som jag ser har två balanserade in, två ut och två monitor-utgångar.

Kan man välja att de monitor-utgångarna ger ljud från masterkanalerna i Sonar (som jag kör) eller loopar de bara ut ljudet som för tillfället trillar in på kortets ljudingångar? De måste väl ändå ge hela mixen ut eller vad har man de annars till?

Postat

Oj märkte att monitorutgångarna på det kortet också är balanserade... Jag trodde att det var rca-kontakterna på kortet man menade. De är digitala utgångar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.