Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Upp pÄ barrikaderna, ungjÀvlar - nu Àr det dags igen! Jo, det mÄste vÀl erkÀnnas - jag Àlskar verkligen Melodifestivalen och dess tillhörande excesser i rosa H&M-lÀppglans, falukorvskrubbande A-lagartanter med "JoddlarjÀntans Söndag" pÄ sitt samvete samt Christer Björkmans hÄrfÀste. Eller kanske snarare avsaknaden av detsamma.

NÄvÀl, nu har jag iallafall gjort ett inledande statement, med tanke pÄ att nedanstÄende kursiverade harang lÀtt kan ge sken av att Àven jag vill sÀlla mig till skaran av lustigkurrar som har tagit 3 poÀng i musikvetenskap och dÀrmed drabbats av den Äkomma som innebÀr att all musik utan "kulturella ambitioner" (lÀs: musik innehÄllande digra doser av synkoperade hemidemihexaoktasemioler över vamper i 47/19 innehÄllande massor av knulliga ghost notes, i regel framfört av lÄnghÄriga mÀn i stövletter som gillar att luta sig över byggflÀktar nÀr de nÄtt över 39:onde bandet pÄ sina 19-strÀngade signaturmatberedare) har samma existensberÀttigande som Ny Demokrati, oavsett huruvida de överhuvudtaget ens har iakttagit förestÀllningen eller inte.

Vet ni vad? Det vill jag inte. Upp och hoppa, era kissdoftande Wettextrasor - det hĂ€r Ă€r trots allt frĂ„gan om cirkus. Show. Sveriges i sĂ€rklass mest pĂ„kostade studentspex. TV-soffa! Micropopcorn! Sprit! SLAGSMÅL ÖVER SLUTRESULTATET MED SVÄRMOR! Man mĂ„ste Ă€lska konceptet, oavsett om lĂ„tarna Ă€r skit. Det hĂ€nder det ju onekligen att Ă€ven en hĂ€ngiven försvarsadvokat som jag tycker - vilket snart kommer att framgĂ„, eftersom jag hĂ€r - endast för er - tĂ€nkte reprisera en krönika jag skrev förra Ă„ret efter den svenska finalen som en inledning pĂ„ mina kommande referat frĂ„n Ă„rets karusell. Jag vet att ni redan har börjat lĂ€ngta. Och om akademikerna fortfarande hyser viss skepsis mot mig, mina brandtal eller möjligen all of the above kan de ju alltid trösta sig med att Electric Banana Band Ă€r med i Ă„r - följdaktligen finns Ă€ven brödraparen Rongedahl och Lindwall pĂ„ plats, och de kan banne mig fan prestera porrfilmsgrooves som skulle fĂ„ till och med Kenny G att uppnĂ„ John Stagliano-klimax i sin lĂ€ckra sparkdrĂ€kt pĂ„ fyra sekunder. Jag vet att ni börjar bli lite smĂ„hĂ„rda i brallan redan nu.

AlltsÄ - Love You All, utom möjligtvis den dÀr förbannade Jimmy Jansson och hans otÀcka kÀrring. VarsÄgoda.

1 - MARTIN STENMARCK – Las Vegas

Jaha ja. Ännu en vĂ„rkattssvassande tvĂ„lfager karaktĂ€rslös musikaldrummel som kan ge alla Fame Factory-lobotomerade fjortispuckon och sexuellt frusterade damer i valfri Ă„lder precis vad de önskar mest av allt - Tom Jones-bröl och bredbenta poser med mikrofonstativet som skulle fĂ„ David Coverdale att rotera i graven om han hade varit en smula mer död Ă€n vad han rĂ„kar vara i dagslĂ€get. Och lĂ„ten, dĂ„? Nej, bevare mig vĂ€l. En K-Martstolkning av ”det flĂ€rdfulla livet” ute i nĂ„n sunkig jĂ€vla öken dĂ€r man kan ta en dusch och Ă„ka limo med en kille som heter Fred. Till rĂ„ga pĂ„ allt vinner spektaklet. Återigen fĂ„r jag det bekrĂ€ftat - ni stackars satar dĂ€r ute i era förbannade bostadsrĂ€tter ÄR precis lika korkade som jag har vidhĂ„llit hela tiden.

BETYG: En halv liter apsvett av tjugo möjliga, och detta endast för karlns fyllesvammel efter att resultatet var klart.

2 - LINDA BENGTZING - Alla flickor

Wallmans Salongers ansikte utĂ„t tar pĂ„ sig en tröja (eller nĂ„t) som ser ut som en atomvarning samt den jacka som blev över efter Sgt Pepper-fotosessionen - och framför den enda riktiga lĂ„ten pĂ„ hela kvĂ€llen. Torgny Söderberg Goes EinstĂŒrzende Neubauten, typ. Farligt klistrig refrĂ€ng, och en huvudperson som tro det eller ej ser ut att ha roligt pĂ„ riktigt. Klart att nĂ„got sĂ„pass kvalificerat kommer nĂ€st sist.

Betyg: Nio Kikki Danielsson-fyllor av 11 möjliga.

3 - NORDMAN - Ödet var min vĂ€g

Jag vet inte varför, men det fanns nĂ„gon form av Kenta-mĂ€ssig uppriktighet i den hĂ€r stelbenta bordunpetitessen som jag trots allt uppskattade. Fast eftersom svenska folket uppskattar att bli lurade, och dĂ€rmed pĂ„ allvar tror att nyliberalism Ă€r nĂ„gonting som har med frihet att göra, att de enda mĂ€nniskorna i vĂ€rlden som ”kan” sjunga Ă€r de som dubbar Disneyfilmer samt att man Ă€r en hĂ€rligt vidsynt och djup mĂ€nniska om man har plattor med The Ark och Kent hemma i Ikea-stĂ€llet gick det hĂ€r kĂ€pprĂ€tt Ă„t Karesuando. GĂ€sp.

BETYG: Tre traktorer av sex möjliga.

4 - SHIRLEY CLAMP - Att Àlska dig

Äntligen har Beckers Tapeter fĂ„tt ett soundtrack till sina testkvĂ€llar. Allvarligt talat, Shirley Clamp Ă€r det svenska musiklivets svar pĂ„ Jay Leno - de största gesterna och de mest blatanta knepen i hela instruktionsboken för att göra det hela sĂ„ lĂ€ttköpt som möjligt. Och sĂ„ slutar det med nĂ„got som Ă€r lika sexigt som Eva Rydberg, lika roligt som Eva Rydberg samt lika angelĂ€get som...eh, Eva Rydberg.

BETYG: Eva Rydberg.

5 - SANNE SALOMONSEN – Higher ground

Det Àr ingen ursÀkt att kÀrringen kommer frÄn Danmark.

BETYG: Omedelbar arkebusering.

6 - CAROLINE WENNERGREN – A different kind of love

Nu var vi dĂ€r igen. Svenska Imbecillgardet tror att de Ă€r lite sĂ„dĂ€r hĂ€rligt frigjorda till mans nĂ€r de jĂ€mför Mölnlyckes stolthet (tillsammans med deras toalettpapper) med Ella Fitzgerald nĂ€r det i sjĂ€lva verket mest lĂ„ter FinlandsbĂ„t om alltihop. Det Ă€r förmodligen ingen slump att ”Caroline” rimmar pĂ„ ”Balanga Queen”.

BETYG: TvÄ liter tax-freesprit av fem möjliga.

7 - ALCAZAR – Alcastar

Ja, det hÀr var ju bara skit. I deltÀvlingen kunde man ju Ätminstone skratta sig fördÀrvad över Magnus Carlsson lÀckra motocrosskydd han lyckats krÀnga pÄ sig, men nu blev det nÄgon sorts Luciainspirerad soppa av alltihop som rörde sig framÄt med ungefÀr samma frenesi som Shirley Clamp och den uppstoppade mÄrden min flickvÀn Anna har stÄende hemma pÄ sin garderob. Förresten, det var ingen refrÀng ni hörde - det var en rotfyllning.

BETYG: TvÄ timmars prenumeration pÄ QX av 300 möjliga.

8 - JIMMY JANSSON – Vi kan gunga

Äntligen har vi fĂ„tt det bekrĂ€ftat - Jimmy Jansson Ă€r Satan. Blotta vetskapen om att jag kommer att fĂ„ höra den hĂ€r förbannade rektoskopin till lĂ„tjĂ€vel hela sommaren fĂ„r mig att vilja krypa in under en hĂ€stfilt, Ă€ta hĂ€ftmassa och endast lyssna pĂ„ Klezmer resten av mitt liv. Och som bajskorven pĂ„ rotmoset Ă€r han förlovad med den onda trollpackan frĂ„n HĂ€cklefjĂ€ll - Sandra Belsebub, eller vad hon nu hette. SnĂ€lla, dra igĂ„ng hĂ€xprocesserna igen.

BETYG: 30 Ă„r i Gulag.

9 - FREDRIK KEMPE OCH SANNA NIELSEN – Du och jag mot vĂ€rlden

Vilken kombination. En karl pÄ 1.20 med klar pederastvarning stÀmplad över flinten, uppbackad av kvinnan som gav dansbandsgroupien ett ansikte - Sanna Nielsen. Och lÄten, dÄ? Ja, eftersom jag aldrig uppfattade nÄgon dylik vet jag inte riktigt vad jag ska sÀga, men jag sÄg att de sökte personal pÄ Willys i Vetlanda.

BETYG: En burkskinka av 82 möjliga.

10 - NANNE GRÖNVALL – HĂ„ll om mig

Tanten sĂ„g visserligen ut att inte ha lika roligt som i deltĂ€vlingen, fast dĂ€r slapp hon ju Ă„ andra sidan hĂ€nga med Martin ”Var Ă€r min bong” Stenmarck, sĂ„ jag kan vĂ€l ha överseende med detta. I den hĂ€r konkurrensen - om man ens kan kalla nĂ„got som mest pĂ„minde om en nervsjukdom för detta - lyser Fru Grönvall Ă€ndĂ„. Nej, inte det hĂ€r heller pĂ„minde speciellt mycket om en riktig brottardĂ€nga - men det finns ju gradskillnader i helvetet. FrĂ„ga Jimmy Jansson, det Ă€r ju han som basar dĂ€r.

BETYG: Sex Ruslana-singlar av tio möjliga.

SĂ„ kommer vi dĂ„ till Ă„rets slutsats. Om man rĂ€knar samman alltihop sĂ„ kom vi fram till att det var inte mindre Ă€n TVÅ (1+Âœ+Âœ) lĂ„tar med i Ă„rets final, vilket vĂ€l fĂ„r rĂ€knas som normalt. Och en och en halv av dem kom pĂ„ plats nio respektive tio. Tjena.

Vad jag tycker? Jag tycker att Pay TV borde vinna varenda Är. För jag Àr sÄ oÀndligt mycket intelligentare Àn er.

Annons
Postat
Blotta vetskapen om att jag kommer att fÄ höra den hÀr förbannade rektoskopin till lÄtjÀvel hela sommaren fÄr mig att vilja krypa in under en hÀstfilt, Àta hÀftmassa och endast lyssna pÄ Klezmer resten av mitt liv. Och som bajskorven pÄ rotmoset Àr han förlovad med den onda trollpackan frÄn HÀcklefjÀll - Sandra Belsebub, eller vad hon nu hette. SnÀlla, dra igÄng hÀxprocesserna igen.

BETYG: 30 Ă„r i Gulag.

Ha ha ha :rolleyes:

Du borde ju fĂ„ skriva krönikor för studio. Med just namnet "Bajskorven pĂ„ rotmoset" 😼

Postat

Skoj och bra skrivit om ett urtrĂ„kgit Ă€mne. Jag har till och lurat ivĂ€g flickvĂ€n med dotter och vovve pĂ„ slĂ€p sĂ„ att jag Ă€ntligen en kvĂ€ll för mig sjĂ€lv! 😄 Och ja, jag har spenderat den med att spela in sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. 😳

Postat
Upp pÄ barrikaderna, ungjÀvlar - nu Àr det dags igen! ...

Jag antydde det i nÄn annan trÄd:

Är du publicerad nĂ„nstans?

Var dÄ?

Jag vill köpa boken.

/Bengan

Postat
Real World Melodifestivalen 2006, Laserdance direktrapporterar

Direktrapportering i snigelfart ju... 😎

/L

Postat (redigerat)

OK, jag medger vĂ€l sĂ„hĂ€r i efterhand att termen "direktrapport" kanske var en smula överdriven - men jag törs iallafall utlova ett minst lika fylligt referat av Ă„rets bataljer nĂ€r krutröken vĂ€l har lagt sig. Just nu har jag mest fullt upp med att Ă„terhĂ€mta mig bĂ„de fysiskt och psykiskt efter att ha upplevt tvĂ„ spĂ€rrmongon - kompletta med bĂ„de Sten-Åke Cederhöks avlagda revyslipsar samt med en gammal gardin knuten runt den enes skalle - prata i otakt om att leka kuddkrig, dansa salsa och raj raj raj raj, eller hur fan det nu var, sett Fame-pellejönsen med en livs levande oxe fastlimmad pĂ„ underkroppen, nĂ€st intill misstagit Hannah Graaf för ett diskstĂ€ll nĂ€r det gĂ€ller utstrĂ„lning samt konstaterat att Andreas Johnson ser ut som den felande lĂ€nken mellan Thomas Di Leva, Ingela Agardh och en jĂ€rv.

BetrÀffande övriga frÄgor - nej, jag Àr inte publicerad i bokform Àn. Jag har intalat mig sjÀlv att ingen förlÀggare har dÄligt omdöme nog att publicera mig, och har följdaktligen aldrig skickat nÄgot av mina lÀngre alster nÄgonvart. Jag Äterkommer i Àmnet utifall att jag gör slag i saken framöver. Och ni kommer alla att fÄ veta inom den nÀrmaste framtiden vem jag Àr - under förutsÀttningen att ni hÄller ögonen pÄ krönikespalten i kommande nummer av Studio. Se dÀr, nu fick jag in lite halvtattig gratisreklam i en trÄd som denna ocksÄ. FörlÄt, jag lovar att ta upp det i nÀsta bikt.

Och bara sÄ att ni vet det - Linda Bengtzing sparkar getröv i Är igen. NÀr Kiss-klÀnningen kom in i bilden var det nÀra att jag fick hÀmta en spann för att samla upp drÀgglet. Med sÄna accessoarer hade hon gÀrna fÄtt spela claves i tre minuter för min del - sen skadade det ju inte att lÄten var Ànnu en synnerligen lyckad bastard mellan dansband och industrisynth. Vi sÀger Lotta Engberg kontra Nitzer Ebb i Är, mest för att klargöra situationen. Om hon bara kunde ha gett fan i att sjunga om att skicka SMS under sticket skulle konceptet ha varit fullÀndat - fan, teman som dylikt var hopplösa redan nÀr Nick Borgen slickade upp Helen Wellton i brygga under det storartade eposet "World Wide Web", som jag gick i terapi i fem Är för att komma över. Det Àr Nietzche, Arne Anka och jag, mina vÀnner - vi Àr alla plÄgade av den sanna insikten. Och den involverar fanimej vare sig modemljudsintroduktioner eller fraser med telekommunikationsrelaterade förkortningar.

Redigerat av Laserdance
Postat

Hahahaha.. World Wide Web, ja satan den hade jag nÀstan lyckats förtrÀnga helt. Tack för att du vÀckte minnet till liv. Med det kom förresten Àven "Tamagotchi" och "I'm sending you an sms" fram ur nÄn gammal gömma i reptilhjÀrnan.

Postat
Hahahaha.. World Wide Web, ja satan den hade jag nÀstan lyckats förtrÀnga helt. Tack för att du vÀckte minnet till liv. Med det kom förresten Àven "Tamagotchi" och "I'm sending you an sms" fram ur nÄn gammal gömma i reptilhjÀrnan.

jahaja..nÀmensjysst... tebaks till terapin igen...

Postat

Haha, en fantastisk sammanfattning av första deltÀvlingen. Roligt att höra att du ska krönikera i Studio ocksÄ, det ser jag fram emot.

Postat
OK, jag medger vÀl sÄhÀr i efterhand att termen "direktrapport" kanske var en smula överdriven - men jag törs iallafall utlova ett minst lika fylligt referat av Ärets bataljer nÀr krutröken vÀl har lagt sig.

Åh kom igen nu. Vi vill ha direktrapportering ikvĂ€ll, helst vill vi ha med lite rapport pĂ„ Ju(tyskt u)rgen och stativet oxĂ„. *nicka uppfodrande*

SnÀlla söta med socker pÄ... *darrar med underlÀppen och viftar frenetiskt med ögonfransarna*

/L :rolleyes:

Postat

*harkel*

om jag inte minns fel sÄ kÀnns de dÀr lÄtarna som om de Àgde rum för typ ett Är sedan, kÀnns lite mÀrkligt att de kommer upp nu och faktum Àr att du mÄste ha ett riktigt jÀkla bra minne för att ens minnas hur de lÄter, för mig sÄ var det omöjligt minuterna efter de hade gjort bidraget pÄ TV.

kom istÀllet med kommenterar pÄ Ärets fina schlagerlÄter.

MVH ANders

Postat
om jag inte minns fel sÄ kÀnns de dÀr lÄtarna som om de Àgde rum för typ ett Är sedan
jag törs iallafall utlova ett minst lika fylligt referat av Ärets bataljer nÀr krutröken vÀl har lagt sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.