Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Inhandlar ett par strålande nya monitorer, kommer hem, kopplar in dom i mitt digi001 interface, trycker på play, väntar på en tryckvåg av ljud, hör inget, stoppar, kollar kablar volymknappar och dylikt, trycker på play, väntar på en tryckvåg av ljud, stoppar, försöker leta upp ljudkortsinställningarna i windows utan resultat, öppnar protools för att kolla inställningarna där, testar lite olika inställningar, trycker på play, väntar på en tryckvåg av ljud, hör inget osv..... ja ni fattar.

Får panik och orkar inte tänka längre. Kan inte bara nån förklara vad som är felet. Har kopplat in dom på spdif utgången. Jag får ljud i teleutgångarna men jag har ingen sån kabel så jag vill köra spdif.

kör XP.

Annons
Postat

Har dina monitorer spdif ingång? det är ganska ovanligt men finns, spdif är en digital signal och alltså sker a/d-omvandlingen i mottagaren (i högtalaren i det här fallet), antagligen är det så enkelt som att dina monitorer inte levererar en "tryckvåg av ljud" för att de inte har någon digital spdif ingång.

Kör analogt med balanserade kablar så ska de gå fint. (har du vridit upp volymen på digi 001:an och stängt av mute funktionen?)

Postat

Ja, vilka monitorer köpte du? Har de verkligen SPDIF-ingång?

Postat

stoppa in hörlurar i 001'n, hör du något nu?

är masterspåret inställd på att skicka spdif ut?

Postat
Ja, vilka monitorer köpte du? Har de verkligen SPDIF-ingång?

Jag börjar direkt fundera på samma sak som du 🥰

Spelar han upp s/pdif på analoga obalanserade ingångar? Men borde inte det höras? Eller ligger alla frekvenser för det digitala signalen ovanför 20 kilohertz. Hmm, man kanske skulle testa 😆

/Majken

Postat
Hmm, man kanske skulle testa 😆

Det skulle jag inte våga. Isåfall mäta signalen först... alt. offra några billiga hörlurar. 🥰

Postat

Ja ni får ursäkta men jag var nog lite trött innan! Gick upp tidigt och gjorde en massa saker....😄

har fått rätsida på de hela men tackar så innerligt för erat tålamod.

Jo jag fick ju ljud både i hörlurar och analogt ut och monitorerna har ju inte spdif ingång. blev nog lite förvirrad när jag fick med rca kablar bara! 😱

Japp så kan det gå!

😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.