Arete Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 * LÅTNAMN: gha-tuu * ARTIST/GRUPP: Arete * GENRE: ambient/noise * LÅTLÄNGD: 32:29 * KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Mattias Andersson * INSPELNINGSÅR:2006 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 41MB * STATUS: färdig * LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag fick ett ryck inatt, ville prova göra ett "jam" med ambient... och resultatet blev detta stycke på ca 32 minuter. Mappade upp några kanaler till klaviaturens sliders, kopplade in bitrman som ljudkälla, hade några syntar som drones, lite brusgenerator, en fältinspelning, och en synt som jag spelade en pad/drone på live. Spelade in allt till en wavefil med voxengo recorder. Det blev mest ett läroprojekt för mig, så jag tar gärna emot lite kritik på vad som blev bra/dåligt. Stort tack till zeblar som lånar ut lite webutrymme till den :-D
DåligtGehör Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 För långt "intro" ca: 5 min - i alla fall för att sitta på stol vid datorn och lyssna. Sedan tyckar jag att det tar sig och du blandar och bygger med ljud på ett känsligt sätt blandat med mer dramatiska inslag. En invändning är att någonstans efter 5 min och till ca 10-11 så tycker jag du rätt ofta låter ljuden avlösa varandra utan något större samspel. Känns lite planlöst ibland - nu tar vi något nytt har en stund. Men sedan blir det bättre och bättre och riktigt bra. Gillar att du tagit med fältljud. Du har känsla för det här. Ett musiktips som visserligen inte ambient/noise utan bara akustiskt men ändå har en hel del likheter med en del stämningar du framkallar: Dis; Jan Garbarek (ecm records) Bl.a saxophones, wood flute, guitars, windharp Brass Ensemble
bryngylf Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Mappade upp några kanaler till klaviaturens sliders, kopplade in bitrman som ljudkälla, hade några syntar som drones, lite brusgenerator, en fältinspelning, och en synt som jag spelade en pad/drone på live. Spelade in allt till en wavefil med voxengo recorder. Förstod inte mycket av det här 🙂 men resultatet är spännande. Det här kan man ha som bakgrundsmusik när man ska lägga sig (om man vill ha mardrömmar 🥰 ) Atmosfäriskt och intressant. Är inte tillräckligt insatt i sån här musik så jag kan inte ge mer detaljerad kritik än så. Favoritstycket är från ca 15:20 till nånstans efter 20 min för där låter bakgrunds/svep-ljudet som röster/viskningar och riktigt hemliga sådana. Mysigt!
Arete Postat 17 februari 2006 Trådstartare Postat 17 februari 2006 @DåligtGehör: Intressanta åsikter, jag tar till mig och tar med mig till nästa projekt! :-) "Introt" vet jag inte om det är för långt egentligen, då stycket är på över 32 minuter så ville jag ta mig tiden att bygga upp det sakta. Ambient är inte något jag anser att man ska lyssna på med sin fulla uppmärksamhet, så att det går "sakta" var lite av ändamålet. Kan hålla med om att det kanske blev lite planlöst, mycket pga att jag inte hade någon monitorlyssning att ta bredvid huvudmixen (det ska jag komma ihåg till nästa gång). De flesta av ljudeffekterna som hörs är skapade genom att vrida på bitrman (på känn, utan att veta exakt vilket ljud som kommer ut innan jag öppnar kanalen, alla impulsljud från den är genom att sätta fingret på patchkabeln). Jag fick helt enkelt försöka få fram ett ljud och sen anpassa mig efter vad som kom ut. Jag hade en ungefärlig plan i huvudet när jag satt mig ner och körde, men när lite vad som helst kan komma ut ur bitrman så får man anpassa sig, och då blir det lätt lite slumpmässigt. Ska kolla upp ditt musiktips, och tack för lyssningen! @bryngylf: Enklare uttryckt, jag hade gäng mixerkanaler som jag styrde med klaviaturens sliders :-) Intressant att du kan höra röster/viskningar i den delen, tror det bara är vind och billjud från fältinspelningen där :-) Tack för lyssningen :-)
DåligtGehör Postat 18 februari 2006 Postat 18 februari 2006 "Introt" vet jag inte om det är för långt egentligen, då stycket är på över 32 minuter så ville jag ta mig tiden att bygga upp det sakta. Ambient är inte något jag anser att man ska lyssna på med sin fulla uppmärksamhet, så att det går "sakta" var lite av ändamålet. Kan hålla med om att det kanske blev lite planlöst, mycket pga att jag inte hade någon monitorlyssning att ta bredvid huvudmixen (det ska jag komma ihåg till nästa gång). De flesta av ljudeffekterna som hörs är skapade genom att vrida på bitrman (på känn, utan att veta exakt vilket ljud som kommer ut innan jag öppnar kanalen, alla impulsljud från den är genom att sätta fingret på patchkabeln). Jag fick helt enkelt försöka få fram ett ljud och sen anpassa mig efter vad som kom ut. Jag hade en ungefärlig plan i huvudet när jag satt mig ner och körde, men när lite vad som helst kan komma ut ur bitrman så får man anpassa sig, och då blir det lätt lite slumpmässigt. Jag ville egentligan ta med det ut till stereon men har ingen sådan möjlighet. Tror du har helt rätt att man måste låta det få ta tid. Jag hade förmodligen känt annorlunda om jag inte suttit med en ganska trött rygg på en endast halvbekväm stol vid datorn. Jag har nog inte riktigt fattat vad du gör men fattar lite mer nu. Läste lite i bitrmans manual. Det verkar vara svårt att kontrollera. Mer att man får försöka samspela med det som lite lätt slumpartat kommer ut. Mm blir det då inte så att vid vissa tagningar går det inte som man vill och vid andra blir man helt lycklig?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.