Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Dual

ARTIST/GRUPP: me

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 4:25

KOMPOSITÖR: me

PRODUCENT: me

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.2mb

STATUS: Färdig skiss i behov av kritik

Här kommer ännu en låt jag jobbade med i jan i år. Tanken var att göra en låt med 2-ackords-harmonier. Kanske lite väl mycke rev. på båda hi-hat och sologura. Det här en den mest vågade panorering jag gjort, vilket säger ganska mycke, jag är jävligt feg. Dessutom första gången jag stoppar in en 3-takt(1:49-2:03). Hur funkar den tycker ni?

quizzkiddualtest.mp3

Annons
Postat

Lyssnar nu.

Introt tycker jag är snyggt. Kanske lite väl mycket tremolo eller vad det är på gitarren. Virvelljudet tycker jag inte riktigt om. Känns lite burkigt och lite dovt.

Kommer ett nytt parti som även det är snyggt. Tillbaka till det gamla. Övergången till nästa del är riktigt bra tycker jag. Efter ett tag kommer ett break och ett gitarrsolo som är bra, det gör att det händer något i låten. Ett snyggt slut, men kanske lite väl långt med ringande gitarrer...

Det är en bra låt med många roliga ideér! Däremot tycker jag du ska ändra trumljudet, speciellt virveln till någon "ljusare" med mer attack. Sololjudet tycker jag är bra. Inte för mycket reverb som du tyckte. Elgitarren i vänster högtalare är helt ok, men kanske går att göra lite roligare. Den rena till höger är bättre. Jag tycker jag det är riktigt bra.

julli-tumpu.gif

Postat

Edge:

Tack, det var precis denna sortens analys jag var ute efter. Tremolon använder jag sällan, men jag tyckte det gav ett ganska bra gung i introt. Distguran till vänster blev väldigt garage, detta medvetet. Kanske borde testa något annat. När det kommer till trummorna så blir det aldrig bra. Men jag ska testa en annan virvel.

Förressten, är det någon som vet var man kan hämta bra trumsamplingar?

Postat

Fin låt..bra melodi!

Trummorna tycker jag du ska se över de låter otight...och ljudet särskilt virvelkaggen som låter burkig och fjuttig i tonen, den känns utanför ljudbilden!

annars kanonfin låt!... 🙂

Postat
Nej, jag använder riktigt dåliga grejer: Fruity Loops & Cool Edit.

OK, då vet jag inte vad som finns.

Om du kan exportera trummornas midi-fil, kan du skicka den till någon som har ett bra trumprogram och be snällt om att han/hon kan fixa ett bra ljud och göra om till en wav-fil som du lägger in i din låt.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har inget emot vibratot på gitarren (trots att det låter vansinnigt mycket som en hemmainspelning (men vad gör inte det på det här forumet?)), särskilt när distkompet och den rena gitarren är såpass separerade. Men du behöver nog se över kvantiseringen på trummorna :rolleyes: Gitarrsolot är (inklusive "ters-böjar") är ganska fräckt.

Jag måste hålla med om att kompgitarren och trummorna (eller åtminstone virvelkaggen) är lite väl dova.

Postat

yessongs:

Kvantisering var ett nytt ord för mig, men man lär sig alltid något nytt. Jo, virvern är lite "efter", detta medvetet såklart. Du tror det låter bättre utan, eller är det bara jävligt tafsigt gjort? 🙂

Ang. kompguran, är det mixen eller soundet som är dovt tror du?

Postat (redigerat)

Bra idéer tycker jag och välspelat. Jag tycker dock att ljudbilden är lite skev rent kvalitétsmässigt. Till höger har du en skön varm ren gitarr, även distgitarren är fin men till vänster har du mer skitigt dovt ljud. Detta gäller början av låten. Cool kontrast kanske men jag tycker det låter fel i mina lurar. 🙂

Trumljudet är väldigt dovt. Prova att öppna upp det mer med lite eq.

Bra att du panorerar ut grejerna men det är fortfarande viktigt att lämna nåt kvar i mitten, i det här fallet en melodigura och solot. 😮 Pröva att automatisera panoreringen.

Nice work so far

Mvh / djonas

Redigerat av djonas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.