Jump to content
Annons

"Heatwave"


Grannen

Recommended Posts

LÅTNAMN: "Heatwave"

ARTIST/GRUPP:Toobie

GENRE:Pop/rock

LÅTLÄNGD:3.51

KOMPOSITÖR:Tobbe Helander

PRODUCENT:Tobbe Helander

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 3,6 Mb

STATUS: Under arbete

Tar tacksamt emot all feedback på detta groovearbete. Mix, ljud, låt mm.

Mvh

Tobbe

01_Heatwave.mp3

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Ner med hi-hatten. Den är aggressiv och vass. Då kommer säkert både sång&akustiska bättre tillrätta. Lite mer akustiskt levande skrammel kunde vara på sin plats, maracas och tamburin bandat live&groovigt - då kanske låten skulle leva upp på ett annat sätt.

Bastrumman låter som en degklump.

Basen skulle kunna vara lite mera rullande. Vad det nu sen betyder.

Ljudbilden som helhet är angenäm, det finns inget direkt störande. Vilket gör att det är trevligt att lyssna på låten. Kort och effektiv B-del, vilket väl hör genren till.

Alltsomallt bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, helt i min stil! Fint upplägg. Skönt ak git-ljud, bra hook på denna, melodiöst, schysst groove, pondus i rösten, bra stämmor...skitbra! Snyggt när pianot kommer in. Kul med näktergalen.

Gillar mixen men inte expert på sånt. Möjligen skulle jag bytt trummorna mot congas för att lyfta fram den relaxade unplugged-atmosfären. En smaksak.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe:Tack för att du lyssnat! Kanske har du rätt om hi-haten, vet inte riktigt. Maraccas finns redan med om du inte hört dom. Håller inte med dig om basen. Kul att du gillar sticket och att låten funkar för dig. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, helt i min stil! Fint upplägg. Skönt ak git-ljud, bra hook på denna, melodiöst, schysst groove, pondus i rösten, bra stämmor...skitbra! Snyggt när pianot kommer in. Kul med näktergalen.

Gillar mixen men inte expert på sånt. Möjligen skulle jag bytt trummorna mot congas för att lyfta fram den relaxade unplugged-atmosfären. En smaksak.

Bra jobbat!

Tack så jättemycket equality! Vad roligt att du gillade det! Congas..mja kanske. Har inte tänkt på det. Fågeln har jag spelat in i Asien. Ingen näktergal men dom kanske låter lika?

Kommer att njuta av din fina kritik ikväll! 😮

Fortsätt lyssna och ge feedback! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt! Lätt att fastna i den! Congas, helt klart något jag skulle vilja att du testar. Då får du ett oemotståndligt groove! Det är nog det som saknas, om man kan snacka om saknas. Lite otajt till och från. Framför allt vid, kallas det synkop? de små "stopp" som finns lite här och där. Vad fn kallas det?

Bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt! Lätt att fastna i den! Congas, helt klart något jag skulle vilja att du testar. Då får du ett oemotståndligt groove! Det är nog det som saknas, om man kan snacka om saknas. Lite otajt till och från. Framför allt vid, kallas det synkop? de små "stopp" som finns lite här och där. Vad fn kallas det?

Bra låt!

Light Head: Kanske ska testa congas då.

Jag antar att det är breaken du syftar på när du skriver "stoppen".

När du skriver att fastna i låten tar jag det som något positivt, eller? Får väl kolla upp det otajta, spelade in ganska snabbt. Om nu det är någon ursäkt! :rolleyes:

Glad över att du gillar låten! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, svänger skönt, kan inte höra några otajtheter (heter det så?)! Har lyssnat flera gånger för att hitta något att dyka ner på :rolleyes: . Vad jag saknar lite är en elgura som svarar mellan sång-raderna. Sången låter lite torr, lite eko eller reverb så att den får samma rumskänsla som akgitarren, kanske 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde också de små otajtheterna men va fasen, tycker de bidrar till livekänslan.

(Tusan! Mitt ett tusende inlägg, hrm! Veteran! He låter som man varit med i finska vinterkriget eller nåt. 😏 )

Har lyssnat igen. Undrar vilka otajtheter du menar?

Firar du Veteran ikväll? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, svänger skönt, kan inte höra några otajtheter (heter det så?)! Har lyssnat flera gånger för att hitta något att dyka ner på 😄 . Vad jag saknar lite är en elgura som svarar mellan sång-raderna. Sången låter lite torr, lite eko eller reverb så att den får samma rumskänsla som akgitarren, kanske 😄

Roligt att du gillar låten! 🙂 Jag tänkte behålla den akustiska känslan i låten och skippa elgitarr. Skulle jag lägga något tänkte jag lägga några akustiska slingor i så fall. Men... jag vill ha det ganska naket. Sången har jag delay på men du tycker reverb eller eko istället?

Trevligt att du lyssnat flera gånger innan du skrivit. Och skönt att du inte hör dessa otajtheter de andra talat om. Det kanske är rätt ok.

Tack för dina öron!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt..svänger gott!..

lite otight på något ställe hörde jag.... tror det var gitarren, den kommer efter en aning, precis efter första "traveller in mind" och innan stoppet....

Skön röst!... 😄

Tillbaka igen!... 🙂

lyssnade igen och jämförde med de andra delarna där det händer samma grej..och på de andra ställena är det tight!...

jösses!!!..denna låten fastnar...nu kan jag den!... 😄

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde också de små otajtheterna men va fasen, tycker de bidrar till livekänslan.

(Tusan! Mitt ett tusende inlägg, hrm! Veteran! He låter som man varit med i finska vinterkriget eller nåt.  🙂 )

Har lyssnat igen. Undrar vilka otajtheter du menar?

Firar du Veteran ikväll? 😄

Vad jobbigt, ska jag BEVISA det också!? 🙂 00:40 (snärtiga Dm:et innan G) och så var det nåt ställe där nån riff-ton försvann från vänstra guran. Men va f.. det är ju löjliga skitsaker som jag också antydde i mitt förra inlägg. Det är ju en KANONLÅT! 😄 Skulle själv aldrig kunna spela så här tajt utan ändlösa omtagningar... 😄

Firar och firar... Dottern är här med sina folkölsdrickande bandkompisar för de firar att de gått till final i en regional rocktävling i konkurrens med 70 andra band och nu får jag inte hem dom... 😄🙂

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Pop...?

Rock...knappast....

Men jag gillar låten...

-fast det känns på något sätt överarbetat...lite dansbandsfeeling över mixen ...(tråkig)

Pop/rock är nog dom genrer som gäller. Man måste ju inte alltid placera musik i fack men om man ska det så tror jag att det blir dessa.

Kul att du gillar låten! 😱

Jag lyssnar inte på dansband så det där känner du nog bättre till än jag. 😳 Någon konstruktiv kritik då det gäller mixen?

Tack för att du lyssnat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul låt..svänger gott!..

lite otight på något ställe hörde jag.... tror det var gitarren, den kommer efter en aning, precis efter första "traveller in mind" och innan stoppet....

Skön röst!... 😄

Tillbaka igen!... 😎

lyssnade igen och jämförde med de andra delarna där det händer samma grej..och på de andra ställena är det tight!...

jösses!!!..denna låten fastnar...nu kan jag den!... 😱

Får kolla på den del du talar om. Kul att du gillar låten, svänget, rösten och att den fastnar! 😆 Tackar Valdez!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbigt, ska jag BEVISA det också!? 🙁 00:40 (snärtiga Dm:et innan G) och så var det nåt ställe där nån riff-ton försvann från vänstra guran. Men va f.. det är ju löjliga skitsaker som jag också antydde i mitt förra inlägg. Det är ju en KANONLÅT! 😎 Skulle själv aldrig kunna spela så här tajt utan ändlösa omtagningar... 😕

Firar och firar... Dottern är här med sina folkölsdrickande bandkompisar för de firar att de gått till final i en regional rocktävling i konkurrens med 70 andra band och nu får jag inte hem dom... 😛😎

Huvudsaken är ju att du tycker att det är en kanonlåt! 😎 Bugar mig för din ödmjukhet. 🙂

Jag har också barn som vunnit popbandstävlingar så jag vet hur det är. Det är enormt kul! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången känns lite "diskantig" i mina öron... annars låter det bra tycker jag. Gillar pianot. Lite för glatt och hurtigt för min smak kanske 😉

Jo, jag var på gott humör när jag skrev den! 😛 Men hurtig? Hm.. 😕 Kul att du gillar det andra. Ska kolla "diskanten" på sången.

Tack för att du tagit dig tid att lyssna! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

svängig låt! lite diskantigt överhuvudtaget tycker jag. Kan va hihatten som ligger för högt hela vägen iofs, man får lite ont i öronen efter ett tag iaf. Eller är det mina nya monitorer? 😛

Sjysta akguror, bra sång/stämmor men kan instämma i percussionstämman. Byt ut trummorna mot bongos el dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

svängig låt! lite diskantigt överhuvudtaget tycker jag. Kan va hihatten som ligger för högt hela vägen iofs, man får lite ont i öronen efter ett tag iaf. Eller är det mina nya monitorer? 🤪

Sjysta akguror, bra sång/stämmor men kan instämma i percussionstämman. Byt ut trummorna mot bongos el dyl.

Har tagit ner lite på toppen. Kan vara att tamburinen kanske krockar lite med hi-haten. Eller så är det dina monitorer! 😉

Härligt att du tycker att det svänger annars! Trummorna kommer nog inte att bytas mot congas. Sorry.

Tack för din lyssning och kommentarer! 😄

Någon mer som har något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillas verkligen när det dära pianot kommer in vid 1:35 och den versen svänger fint.. Skön låt, men har på nåt sätt svårt för reverbet på akke-gurorna. Annars har jag inget att klaga på, bra sång och skön avslappnad låt! Bra! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar tacksamt emot all feedback på detta groovearbete. Mix, ljud, låt mm.

Mvh

Tobbe

Skönt sväng, kom på mig själv sitta och le.

Om jag var lite halvhängig innan så är det som bortblåst nu.

// Oakmeal

Redigerat av Oakmeal
Link to comment
Dela på andra sajter

Pop...?

Rock...knappast....

Men jag gillar låten...

-fast det känns på något sätt överarbetat...lite dansbandsfeeling över mixen ...(tråkig)

Pop/rock är nog dom genrer som gäller. Man måste ju inte alltid placera musik i fack men om man ska det så tror jag att det blir dessa.

Kul att du gillar låten! 😮

Jag lyssnar inte på dansband så det där känner du nog bättre till än jag. 😮 Någon konstruktiv kritik då det gäller mixen?

Tack för att du lyssnat!

AARRGGHHH!

Har fått låten på hjärnan....Jag gillar ju fet Dubreggae och Motorhead...

Jobbigt...har ändå gått 3 dgr nu 😮

Fixa till basen, den låter syntetisk. Spela med plektrum, så att det skorrar lite mysigt. Ingen 5-strängad "frireligös" bas med inbyggd elektronik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Blir lite kluven för jag gillade den inte inledningsvis kan inte förklara riktigt varför men den kändes så bekant på nått sätt. Det behöver ju verkligen inte innebära att en låt inte är bra så det vet i fan varför man reagerar så där det är ett otyg. Låten växer och svänger ganska fint faktiskt, den kan nog iofs. uppfattas som om den spinner på samma tema lite väl länge men ett bra groove är ju aldrig fel. Kanske korta lite blir osäker här. Det var nåt med gitarrljudet också men har så jäkla kass lyssning så det är bara dumt att ta upp det faktiskt. Gör väl det bara för att det svåra är väl att mixa så det låter bra även i riktig skitlyssning så nån nytta av det tipset kanske du har ändå men som sagt. Ja du Grannen jag gillar nog den här låten kan man nog korta ner det här inlägget till. Jag har förstått att vi har olika ideal när det gäller sång och det är ju ganska häftigt hur olika man kan uppleva sånt faktiskt, jäkligt intressant fenomen. Här skulle jag då vilja ha lite mera inlevelse, missförstå nu inte det låter ok tycker jag men du vet personliga preferenser. Texten, alltså jag tycker kan man inte ta upp det med modsen det är värdelöst att inte få tillgång till den. Den här låter ju helt rätt laidbackfeeling och allt men det är så jäkla mycket lättare att läsa samtidigt som man lyssnar. Liksom knyta ihop hela säcken på nått sätt. Finns det nån chans att du lägger dit den månne?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillas verkligen när det dära pianot kommer in vid 1:35 och den versen svänger fint.. Skön låt, men har på nåt sätt svårt för reverbet på akke-gurorna. Annars har jag inget att klaga på, bra sång och skön avslappnad låt! Bra! 🙂

Tycker du att det är för mycket reverb? Det är väldigt lite men ville ha lite kontrast till den rätt torra sången. Får väl lyssna lite extra på dom.

Coolt att du gillar låten Richie! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...