Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja "spela in" de ljudförändringarna jag gör med cutoff och resonance på min MC-909, men jag vill inte göra det med mina fingerrörelser i realtid (som är det enda alternativet i den interna sequencern) utan jag vill kunna ställa in värdeförändringen via dator, exempelvis från -50 till +25 under en viss tidsrymd. Är det nåt som Cubase eller nåt annat program kan?

Dessutom, hur kopplar man in MIDI i datorn? Måste man ha ett speciellt ljudkort eller vilka (billiga) lösningar finns det?

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Jag har ett svar på midifrågan.

Innan jag skaffa ett kort avsett för musik så hade jag midi in och ut kopplat på den tjocka kontakten på ett gammalt soundblaster 16 (med hjälp av en specialkabel). Den porten funka till bland annat joystickar och fanns på alla datorer, i alla fall runt 2001.

Den billigaste lösningen är att få tag i en sån sladd och ett gammal ljudkort om din dator är för modern och saknar sån ingång.

Ljudkorten kan du säkert få av en skrotad dator gratis om du letar lite och sladden tror jag att jag betala 150kr för begangnad.

Art: 88023 på musikbörsen tror jag det är, dock en säker men bilden är väldigt lik. Vet inte vad kontakten heter.

Jag körde en period med två ljudkort för att ha midi på ena och audio på andra. Vet inte om det finns några prestanda-förluster på detta sätt men överlägset billigast.

• 3 veckor senare...
Postat

Tack så mycket för svaret, men nu har jag varit iväg och köpt en midiport så det problemet är löst. Återstår då att "spela in" cut-off och resonance, någon som har nån koll?

Postat

Nu kan jag inte Cubase, men det borde inte va några problem. (Ska gå i Sonar iallafall.) Om nu MC909an skickar och tar emot sånt data förstås...

Antingen kollar du i 909:ans manual vilka CC-nummer cutoff och resonans har, och så är det bara att knappa in i nån form av controller editor (ingen aning om vad de kan kallas!)...

Enklare kan kanske va att testa att spela in samtidigt som du skruvar på ratten och sedan se (t.ex. i pianorullen?) vad för nåt data som blev inspelat. Sedan bara att rita eller skriva in hur du vill ha det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.