Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Visste att det skulle bli strul, blir alltid det för mig av nån anledning, så jag lämnade in datorn för att installera ett firewirekort rekomenderat av 4-sound och köpte projectmixen, kommer hem börjar installera. Datorn ska stängas av, jag ska sätta på den å starta upp för att datorn ska hitta den, föjde allt mycket noggrant. Datorn startar om inget händer......

avinstallerar drivrutinerna å kör de nyaste från nätet istället, blir precis samma sak. Grejen är att det borde va firewire kortet för det står i manualen att jag inte ska köra adapter med 6pin FW utan att den ska få ström genom datorn, vilket den absolut inte får

den är stendöd utan adaptern. Problemet ligger dock i att M-audios device manager känner av när jag sätter i och drar ut sladden, så FW kortet kan inte vara stendött...

vad kan det vara?

Annons
Postat

Håller faktiskt på med project mix själv, fast mitt problem är att jag inte får det att funka med cubase, men jag får det att funka med reason! skumt.

Men i övrigt tycker jag att det verkar var ett kanon kort! Håller dock inte med vissa skribenter som anser att det är en bra instruktionsbok med!

Postat

he intruktions bok......

Det jobbigaste är att mitt firewirekort är helt nytt så jag vet inte om det fungerar. Men om det inte lämnar ström kan man anta att det är rätt dött då eller?

Postat

Har du provat att använda adaptern? Så rejäla ljudkort brukar sällan kunna drivas av strömmen som kommer från fw-sladden.

Postat

jag läste att man ska använda adaptern om man kör via ett firewire PCI kort.

man behöver inte adaptern om man kör via moderkortets firewire port (om det finns dvs)

Postat
jag läste att man ska använda adaptern om man kör via ett firewire PCI kort.

man behöver inte adaptern om man kör via moderkortets firewire port (om det finns dvs)

Vart läste du det? Jag skulle behöva veta om samma sak gäller för mitt Firewire 410. Jag har nämligen problem med det hela tiden.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

FireWire PCI kort kräver skild strömanslutning (från din power, oftast med kabel typ samma som till PATA-hårdskivor). Om du inte har en sån koppling, kommer inte ditt PCI-FW att ge ut nån ström. PCI-bussen är ju inte planerad för sånt.

Dessutom kan man ju ifrågasätta om det är klokt att köra FW:n på sina gränser (nånting som ska mycket power). Ju mindre ström du tar därifrån, desto mindre stress på pc-powern, mindre varv på fläkten, mindre nojs och så vidare. Dessutom kan det ju vara att nån anna grej vill ha FW-ström också nåndag?

Postat
FireWire PCI kort kräver skild strömanslutning (från din power, oftast med kabel typ samma som till PATA-hårdskivor). Om du inte har en sån koppling, kommer inte ditt PCI-FW att ge ut nån ström. PCI-bussen är ju inte planerad för sånt.

Dessutom kan man ju ifrågasätta om det är klokt att köra FW:n på sina gränser (nånting som ska mycket power). Ju mindre ström du tar därifrån, desto mindre stress på pc-powern, mindre varv på fläkten, mindre nojs och så vidare. Dessutom kan det ju vara att nån anna grej vill ha FW-ström också nåndag?

Kanske en dum fråga, men kan mitt ljudkort ta skada om det får ström både från mitt firewire pci-kort och från adaptern?

Postat

Kanske en dum fråga, men kan mitt ljudkort ta skada om det får ström både från mitt firewire pci-kort och från adaptern?

nej det kan det inte

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.