Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Jag är ute efter en ny akustiskt gitarr nu, den ska vara stålsträngad och mickad, helst med cutaway-kropp. Kan tänka mig att max lägga ut runt 4000, helst ska gitarren ligga i prisklassen 3000. Även under om man kan få nåt vettigt där.

Jag är inne på en Tanglewood TW28STUSACE, en så kallad fattigmans Martin. Med cutaway design, mickad o klar.

tw28CE.jpg

Men jag är osäker på om det verkligen är ett bra köp. Har även kollat runt lite bland fendergitarrer, och många verkar prisvärda.

Ge gärna exempel på andra prisvärda guror! 🙁

Är helt lost vad gäller själva mikningen, vad är det som gäller i den här prisklassen?

Tack på förhand, mvh Daniel.

Annons
Postat

Den enda Tanglewood-gitarren som jag tyckte lät bra kostade 13000:-

Men du får väl ut och prova... och själv känna vilken som är bäst 🙁

Själv har jag en Walden, dom är überbilliga men enligt mig låter dom riktigt bra 😎 Dom brukar vara svåra att hitta i nån musikaffär men EM Nordic är svensk generalagent för dom... 🙂

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har kollat runt på flera olika ställen, och i den prisklassen så rekomenderade dom allra flesta en Tangelwood. Dock inte den som JAM kallar "Fattigamans Martin", utan en modell över den (tror jag iaf). Den kostar ca 4500kr har jag för mig.

Kan tillägga att en gitarrhandlare vågade påstå att den gav mest ljud för pengarna oavsett prisklass. Altså inte att den låter bäst, utan att den ger bäst ljud i förhållande till vad man betalar.

Jag har provspelat den och kan säga att jag tyckte den lät väldigt bra. Sen om hans påståenda stämmer vågar jag inte svara på. Har för dålig koll på alla gitarrmodeller för att kunna instämma i ett sånt påstående.

Lycka till med ditt köp!

//Anders

Edit: Oj då, nu såg jag att du ville ha en mickad gura, och det tror jag inte att den modellen var.... 😱

Redigerat av AndersL
Postat (redigerat)

Om du bestämmer dig för att köpa en Tanglewood så hör gärna av dig och berätta vad du tyckte om den.....är lite sugen på en sådan själv

Redigerat av Elton
Postat

Jag har en Tanglewood TW28 STR och den är riktigt bra. För 2500 kronor får man en skitsnygg gitarr, och en som låter mycket dyrare än den kostar. Varmt rekomenderas. Ljudet är av det krispigare slaget, alltså den är inte så basig. Gör sig mycket bra på inspelning.

/johan

Postat

Alla kända märken har ju idag låg-pris-alternativ!

Jag kör med en Takamine-kopia och är jätte nöjd med den, både hur den låter "akustiskt" och inspelad! Jasmine är märket och den kostar runt 3000 kr.

Dessutom har jag haft min i över 10 år!

Det borde ju vara en bättre produkt idag, beträffande teknik och material.

//P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.