Lalle_kalle (oregistrerad) Postat 16 februari 2006 Dela Postat 16 februari 2006 Hej! Mitt namn är Lars och jag håller på att skriva ett arbete om trummuppmickning. Det jag skulle vilja ha mer koll på är vart man placerar micarna. Just nu är jag i ett stadie i mitt arbete där jag ska ta reda på så många sätt som möjligt att micka upp på, och varför man gör det, för att sedan testa dessa och ta reda på vad ljudet får för karatär beroende på placering. Snälla hjälp! /Lars Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 16 februari 2006 Dela Postat 16 februari 2006 Hej Lars! Om du visste hur mycket som finns på print i ämnet redan så behöver du knappast skriva något nytt igen,det mesta går att finna i olika forum/skrifter/böcker om ljudteknik osv... Ska du verkligen ge dig ut på denna is utan erfarenhet föreslår jag att du citerar och källhänvisar istället vilket du spar in åratal utav arbete på (som dessa källor är uppbyggda av)... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 16 februari 2006 Dela Postat 16 februari 2006 (redigerat) Det jag skulle vilja ha mer koll på är vart man placerar micarna. Just nu är jag i ett stadie i mitt arbete där jag ska ta reda på så många sätt som möjligt att micka upp på, och varför man gör det, för att sedan testa dessa och ta reda på vad ljudet får för karatär beroende på placering. Snälla hjälp! Har du kollat igenom den här tråden? Edit: kortade citat Redigerat 16 februari 2006 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 20 februari 2006 Dela Postat 20 februari 2006 Du har säkert hört massa olika "vanliga" tricks. Här är ett som en kompis kör med på pukor, som är lite annorlunda. Han lyssnar vid stämskruvarna, där det finns en massa övertoner, men alla låter ju olika. Hitta den som låter värst, sen dämpar du lite med gaffa eller nåt på skinnet precis framför skruven, sen mickar du upp skruven. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 20 februari 2006 Dela Postat 20 februari 2006 Du har säkert hört massa olika "vanliga" tricks. Här är ett som en kompis kör med på pukor, som är lite annorlunda. Han lyssnar vid stämskruvarna, där det finns en massa övertoner, men alla låter ju olika. Hitta den som låter värst, sen dämpar du lite med gaffa eller nåt på skinnet precis framför skruven, sen mickar du upp skruven. Är i det närmaste novis när det gäller uppmickning av trummor. Men ditt tips va intressant. Men ska man inte micka upp den skruv som låter bäst? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 20 februari 2006 Dela Postat 20 februari 2006 Nej! Du vill inte ha så mycket övertoner utan en balans av mellanregister, övertoner och trummans själva grundton. Grundtonen finns i mitten av skinnet, mellanregister finns mellan mitten och kanten, och övertonerna vid kanten på trumskinnet och skruvarna. Jag har inte provat den tekniken själv, men jag antar, eftersom man dämpar där det låter sämst, att trumman låter bättre då. Men i alla fall, läs studios "Inspelning Special" där står det massor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hefu Postat 20 februari 2006 Dela Postat 20 februari 2006 Han lyssnar vid stämskruvarna, där det finns en massa övertoner, men alla låter ju olika. Hitta den som låter värst, sen dämpar du lite med gaffa eller nåt på skinnet precis framför skruven, sen mickar du upp skruven. Men... då behöver karln lära sig stämma....! Mina trummor har en jämn och fin klang. Just trumljud är typ det lättaste att få apbra! Iaf för mig, men å andra sidan är jag trummis, och har jobbat länge med att just stämma och liknande. Ett bra trick är att våga gå lite längre ifrån. Det är inte speciellt ofta man sätter örat just där det är mest övertoner. Rikta micken där det är som mest ton. Sen är inte jag så förtjust i att dämpa överlag. Sjunget försvinner i mixen. Det gör det mer musikaliskt. Tycker jag, än en gång. Som vanligt gäller samma regler som vid all inspelning dock: Skit in, Skit ut. Bra, välstämda trummor med bra cymbaler, bra mickar, bra preamps osv... Då BLIR det bra. Om man har en bra trummis, vill säga... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 20 februari 2006 Dela Postat 20 februari 2006 Men... då behöver karln lära sig stämma....! Jag har hört hur det låter när han spelar in, han använder inte särskilt dyra micar, han har ett skittrumset som kostade typ 5000:-, spelar in i en vanlig replokal, och det låter faktiskt helt ok! Undrar vad han skulle kunna göra med ett trumset för 30000:-? Det här exemplet gällde bara pukor förresten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hefu Postat 20 februari 2006 Dela Postat 20 februari 2006 fair enough.... Men jag vidhåller, det spelar ändå ingen roll om allt är hur bra som helst, om inte trummisen är bra... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.