hegobald Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 * LÅTNAMN: Long long night (Without U) * ARTIST/GRUPP:R@Z /Jennie Liedgren (Zierra) * GENRE: Dance * LÅTLÄNGD: 3:42 * KOMPOSITÖR:R@Z * PRODUCENT:R@Z * EV. MEDVERKANDE:Jennie Liedgren/R@Z * INSPELNINGSÅR:1999 * FORMAT: MP3 * STORLEK: 3.4 MB * STATUS: Färdig låt/Demo * LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Ok.. Första låten jag skrev text till då. Jennie har dock anpassat/modifierat så att blev rätt. Låten är såld till Zierra (over there) men eftersom den aldrig blivit stimad och inget avtal skett om spridning etc så passar jag på att vädra den här på forumet Kommentarer please (jag vet att det brusar och brummar men det var enkel utrustning vi använde) Peace!!! 🙂
equality Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Även om jag inte kan nånting om denna genre är det kul att höra "hur proffsen gör" men ändå lite brum på slutet. Tajt och stunsigt så in i hittefåret. Bara att stumt beundra. 🙂🙂
GeckoYamori Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Det skriker tidigt 90-tal i atmosfären. Ett stort plus enligt mig!
mornel Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Oj, jävlar vad euro Kul att höra något från dig Hegobald! Det låter bra, men är inte riktigt min tekopp.
hegobald Postat 15 februari 2006 Trådstartare Postat 15 februari 2006 Även om jag inte kan nånting om denna genre är det kul att höra "hur proffsen gör" men ändå lite brum på slutet. Tajt och stunsigt så in i hittefåret. Bara att stumt beundra. 🙂🙂 Man får tacka. Proffs och proffs.. Det är inspelat på Cubase VST. Jag använde en Spirit portfolio 8-kanalers mixbord och spelade in synten (Kurzweil K2000 så klart) .. Sen har filerna FTPats till Skelleftå och sången lagts där i mer ordentlig studio. Sen tillbaks till mig för mixning i Cubase VST. Tanken var att göra en hyfsad demo helt enkelt.. 🙂 Men kul att jobba så faktiskt (small world).
hegobald Postat 15 februari 2006 Trådstartare Postat 15 februari 2006 Det skriker tidigt 90-tal i atmosfären. Ett stort plus enligt mig! Kan tro det.. I varjefall så är enda synten jag använde från 1992 😉
hegobald Postat 15 februari 2006 Trådstartare Postat 15 februari 2006 Oj, jävlar vad euro 🙂Kul att höra något från dig Hegobald! Det låter bra, men är inte riktigt min tekopp. Nja.. i Euro så blev det cirkus 1650 Euro.. Men kul var det 😉 Tack ändå! 😄
hegobald Postat 17 februari 2006 Trådstartare Postat 17 februari 2006 *bump* Vill ju ha lite mer kommentarer.. eller så lägger jag upp en version till av samma låt! 😎
starboy (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Har egentligen bara två mindre anmärkningar: - det brusar lite - soundet är daterat Bortsett från det tycker jag det låter kanon. Låten är bra. Reffen sätter sig direkt. Varför inte låta nån annan producent göra om den med ett lite modernare sound? /cheers
hegobald Postat 18 februari 2006 Trådstartare Postat 18 februari 2006 (redigerat) Har egentligen bara två mindre anmärkningar:- det brusar lite - soundet är daterat Bortsett från det tycker jag det låter kanon. Låten är bra. Reffen sätter sig direkt. Varför inte låta nån annan producent göra om den med ett lite modernare sound? /cheers Bruset nämnde jag ju... Enkel utrustning.. Men soundet daterat.. Va då? Det är inte mjölk som har typ "bäst för datum" och blir sur sen... Det är musik. I min värld har inte musik nån bäst före datum.. eller vad menar du? Ödmjukast tack för synpunkter... 😆 Redigerat 20 februari 2006 av hegobald
hegobald Postat 18 februari 2006 Trådstartare Postat 18 februari 2006 *BuMp*! Vill har mer reflektioner helt enkelt! 😎
starboy (oregistrerad) Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Men soundet daterat.. Va då?Det är musik. I min värld har inte musik nån bäst före datum.. eller vad menar du? Det var inte menat som ngt negativt eller nedsättande. Bara ett konstaterande, typ. Jag bryr mig väldigt lite om vilket år en viss låt har gjorts. I min värld finns det bara två sorters musik; bra och dålig (men vad som är bra resp. dåligt i mina öron måste nödvändigtvis inte vara bra resp. dåligt i alla andras öron) Det här alstret hör definitivt till kategorin bra (enl mig). nog med svammel för den här gången
hegobald Postat 19 februari 2006 Trådstartare Postat 19 februari 2006 I min värld finns det bara två sorters musik; bra och dålig (men vad som är bra resp. dåligt i mina öron måste nödvändigtvis inte vara bra resp. dåligt i alla andras öron)Det här alstret hör definitivt till kategorin bra (enl mig). nog med svammel för den här gången Och det får jag tacka och bocka så mycket för 😄
Lundin Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Det låter schysst om helheten, har lite pro-feeling, speciellt hennes sång låter riktigt bra, bra närvaro och uttryck.. Men helheten saknar lite skärpa och separation i mid'en, inget riktigt klipp i kicken heller - bara botten, det ligger ett störande högfrekvent ljud o "piper" i hela låten ( typ som en äldre hårddisk när man har locket på datorn borttagen 😎) Utöver det har du gjort ett bra jobb..tycker jag. Får man höra mer nu eller ska jag ta min såg dit pepparn växer 😎
Joel B Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Den rytmiska ackordsynthen i reffen låter som en typisk polysynth-preset på valfri Roland-synth... Tycker inte riktigt den passar in. Den tar lite för mycket plats och tar fokus från sången. Kanske kan lösas om man höjer sången en aning. Prodden låter inte modern, men det kanske inte gör något. Det beror ju på ambitionerna med låten och demon. Blir nog svårt att marknadsföra sig som det "nya fräscha" men vad fasiken... Helt ok reff! Nu sitter den gjuten i skallen! Joel
tordA Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 kul att höra en låt från dig 😱 den här är bushärlig 😆 som sagt, dansmusik är tidlöst 😄
Håkan Ekberg Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Efter en del om och men, tydligen strulade servern, så har jag fått hem låten, och det var värt väntan. Trevlig låt som fastna i skallen 😕 Håkan
Richie76 Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Har lyssnat på den några gånger nu och gillar hooken på refrängen.. Fint producerat i mina (rookie)öron. Roliga detaljer, som vid 00:52. Inte min påse ost direkt men kan tänka mig att låten fastnar i huvudet på folk som gillar dansmusik. Tjejen sjöng för övrigt riktigt proffsigt.. låter riktigt bra förutom allra, allra i slutet lät det tyvärr inte helt hundra!
hegobald Postat 20 februari 2006 Trådstartare Postat 20 februari 2006 Hej och tack alla! 😄 Lundin Det låter schysst om helheten, har lite pro-feeling, speciellt hennes sång låter riktigt bra, bra närvaro och uttryck.. Men helheten saknar lite skärpa och separation i mid'en, inget riktigt klipp i kicken heller - bara botten, det ligger ett störande högfrekvent ljud o "piper" i hela låten ( typ som en äldre hårddisk när man har locket på datorn borttagen blink.gif) Utöver det har du gjort ett bra jobb..tycker jag. Får man höra mer nu eller ska jag ta min såg dit pepparn växer laugh.gif Jo klart du får höra mer om du vill... Jag håller med dig om både baskaggen och Midden. Mid´en kan har att göra med taskig MP3 kodning också. Kicken är fabrikssound i en K2000 som inte lät så bra i högre register så det är helt enkelt filtrerat bort. Skulle ha dubbat med nåt med mer klick i kanske.. Tack för givande synpunkter Lundin.. Tyvärr är låten sen 1999 så jag ids inte göra nåt åt den nu i alla fall. Joel B Den rytmiska ackordsynthen i reffen låter som en typisk polysynth-preset på valfri Roland-synth... Tycker inte riktigt den passar in. Den tar lite för mycket plats och tar fokus från sången. Kanske kan lösas om man höjer sången en aning. Prodden låter inte modern, men det kanske inte gör något. Det beror ju på ambitionerna med låten och demon. Blir nog svårt att marknadsföra sig som det "nya fräscha" men vad fasiken... Helt ok reff! Nu sitter den gjuten i skallen! Joel Japp.. Jag håller med dig också. Den konkurrerar med Jennies sång ganska mycket ja.. Men jag gjorde låten klar innan sången och av nån outgrundlig anledning (lyssninströtthet möjligen) så fick rytmsynten ligga kvar. Men det bildar ju en viktig del av soundet också tycker jag. Och ja soundet är 90-tal som nån sa och den blev ju gjord på 90-talet också 🙂 Håkan Ekberg Efter en del om och men, tydligen strulade servern, så har jag fått hem låten, och det var värt väntan. Trevlig låt som fastna i skallen Håkan Tackar Håkan.. Jo vi hade som ambition att göra en låt som fastnar ja.. Vi byggde upp den enl 1,2,3,4 konceptet, att verkligen refrengen skulle sitta (sista parten uprepas alltså 4 gånger). Sen skulle det gå att göra en monofon ringsignal av den också.. Den är gjord för att fastna ja 😉 Tack också till Richie76 och alla andra! Låten är gammal men det är kanske dags att göra en uppdaterad version av den.. Vi får se 😄
hegobald Postat 20 februari 2006 Trådstartare Postat 20 februari 2006 Är det Raz som i Rob & Raz? Näe.. Det är inte Raz som i Rasmus 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.