tsmalmbe (oregistrerad) Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Har möjlighet att inhandla en begagnad Aphex Compellor 300A. Nåt att ha? Nån som har erfarenhet? Grunkan är ju till ålders, så ska man titta på nyare modeller hellre? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 (redigerat) Bump. Denna gång en 320A. Nån som vill kommentera? edit: Inte ens Florian den gamla analogbögen vill kommentera? Redigerat 10 oktober 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 hittade lite på harmony central.. den ska vara ganska transparent va ja hört.. Aphex Compellor 300A Aphex Compellor 320A jag vet inte riktigt så mkt om dom, men det kan u iaf vara värt att satsa på!!! man kan ju aldrig ha för mkt saker.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Bump. Denna gång en 320A. Nån som vill kommentera? edit: Inte ens Florian den gamla analogbögen vill kommentera? Jo jag kom just in, hmmm harkel host host: Compellorn är väldigt klurig, för det första hör man inte vad den gör fast den gör något. Den arbetar ju med programmaterial på sikt och är alltså ingen direkt lättrattad burk i mina ögon o öron, den används framförallt inom filmljudstudios i USA där man kan se hela rackar fulla med compellors + dominators...hade en Dominator (brickwall-limiter) för ett tag sedan men gillade den inte personligen, är dock en "het" grunka liksom Compellorn hos vissa! Man kan säga att den är en kombination mellan compressor-leveller typ, jag tippar att du har bättre nytta av en APHEX 651 Expressor, jag har 2 st i racken=sviiinbra och supersnabb och transparent kompressor som man kan få att pumpa om man vill...efterföljaren 661 är inte alls lika bra med sitt löjliga rör i kedjan och konstiga artefakter trots att den "skall" vara bättre, är så med en del grejor i branschen, vissa föregångare är ibland bättre än nästa modell vilket givetvis tillverkaren inte medger! Hoppas du fått veta vad du behöver. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Sku vara fint att höra nån a-b test med och utan compellorn. Länkarna och hela jävla google har jag ju redan läst igenom. Men en wav säger mera än tusen ord, eller hur det nu var... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 jo men visst...men du hör inget säger jag ju, det är det som är så fantastiskt 😕 däremot ser du på nivåer etc att något händer, fast lite långsammare än med en vanlig kompressor... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 Expressorn skall dom ha 500€ paret för. Kanske lite mycket för ett spontant inköp... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 vilka är dom? jag tycker 5000:- låter rätt vettigt för ett par 651 OBS inte 661 alltså! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 vilka är dom?jag tycker 5000:- låter rätt vettigt för ett par 651 OBS inte 661 alltså! Vad är en 661:a värd då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 oktober 2006 Dela Postat 10 oktober 2006 jag är inte intresserad av det , jag har skrivit nog om detta i tidigare inlägg, läs! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Jaja, lite konfusion. Det gäller alltså 300A och 651:or. Säljaren..tja.. han bara säljer 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 jag menar vilka är DOM som säljer??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Ja det är privat och begagnat som jag köper, allt som oftast. Ibland får man dra ut informationen. Som exempel fick jag först serienummern på apparaten men inte modell/typ 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 Hur länkar du Expressorerna till stereo, och hur skiljer dom sig från compellorn? Du skulle inte kunna tänka dig ta en par bilder fram/bak och lägga upp? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 jag har för mig att det är en vanlig tele men är inte säker,grejorna står nerpackade i källaren pga pmbyggnad, gå in på aphex.com och sök, eller googla fram en manual på 10 sek... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 googla fram en manual på 10 sek... Ja, jag använde 5 minuter och kom inte fram till nånting klokt (förrän jag frågade). Aphex.com har ju inte manualer eller info på gamla produkter (eller så är jag helt enkelt blind). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Jaja, hursomhelst,hmmm...det är tele för linkfuktionen,var nyss nere och kollade... vad skall dom ha för enbart 651 paret sa du? 5000:- = helt ok, du får ett par svinbra kompressorer som inte är var mans egendom tydligen, Aphex är nästintill okända här i norden förutom deras exciters etc...det här är de VERKLIGA guldklimparna, har varit mycket på Amerikanska siter och forum, sökt via tidningen Mix-online etc och funnit ut dessa oerhört bra lovord från erkända tekniker och producenter over-there! De är ju vca-kompressorer och jag är helnöjd med dom, man skall ju ha åtminstone en av varje: VCA FET RÖR (helst vari-mu=dyyyrt) OPTO-cell sedan är det upp till var och en att hitta de som passar för plånbok och öron... 😄 Redigerat 12 oktober 2006 av Florian le Sage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Jo, jag har lite funderat på detta med olika kompressorer. Min farm innehåller en ART Pro VLA (rör, opto), DBX266XL (VCA), en Samson S-comp (VCA) och nu funderar jag alltså på Aphexarna. Ingen vari-mu, men kanske jag klarar mig en tid utan detta. Kan du ge ett exempel på en FET-kompressor, och berätta vad skillnaden mellan FET och VCA i praktiken är? edit: "Now the 1176 has neither a linear nor an exponential VCA (but a FET with its own kind control nonlinearity), and it uses a feedback configuration." Alltså, 1176 är en FET-kompressor. Och FET är alltså en speciell typ av VCA (som jag tänkte mig, därav frågan ovan). Skillnaderna i praktiken är kanske det man skulle vilja veta.. 1176 har jag ju som UAD-plugg, så det får räcka för tillfället. Redigerat 12 oktober 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 http://jhaible.heim.at/compressor/jh_compress.html http://jhaible.heim.at/opto_compressor/jh_opto_comp.html Skulle vara intressant att veta vad byggandet kostar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Jag ger dig/er alla lite värdefulla länktips, i korthet bygger FET på ett spänningsberoende motstånd, liksom en OPTISK kompressor, men FET är dessutom nivåkänslig via gainelementet,överbelasta input= osnygg distortion etc vilket inte är så snyggt med FET-detta oavsett vca styrningen på gainkontrollen...1176 / Allison research Gain Brain / Trident .../ Toft DC 2 är exempel på bra FET kompressorer.FET är dessutom inte lika bredbandig som övriga kompressorer varför man skall vara försiktig vid baspålägg tex då man kan tappa i botten,absolut inget man kör på masteringbussen alltså/program/stereomix.... VCA som har funnits ganska länge är den vanligaste metoden för gainkontroll, tidiga VCA-grunkor lät inte för bra, svårigheter att matcha transistorerna etc till samma temperatur vilket man löst i senare tids produkter (Aphex 651 tex) vilka trots detta också kan vara känsliga för höga input nivåer och tappa i diskanten i motsvarande grad.Vissa kretslösningar gällande VCA kompressorer är väldigt brusiga, andra inte (orkar inte gå in på det nu) fördelen är deras dynamiska omfång. Understanding compressors... Debating loudness wars... More understanding... Bass-recording... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Jahasdå. Då är man en lycklig ägare en Compellor 300A. Nu måste jag hitta på vad jag skall göra med den, men lite remastering måste det väl bli som uppvärmning! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 jaså du tog den i alla fall-how much? har dom kvar 651-orna, i så fall kan du väl pm-a mig...vet folk som är ute efter dessa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Jag kunde inte kåta bli att ta den, jag blev så förbaskat nyfiken! Få se nu i kväll hur det låter. Aspyton eller urläckert. 651:orna finns ju kvar nog, men kanske lite långt borta ur fraktsynvinkel. Kan vara att jag tar dom för test, om dom inte säljs. (det är en masteringstudio som säljer, dom tar in en aphex 2020 och en dominator istället för de här de nu säljer ut) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 december 2006 Dela Postat 8 december 2006 (redigerat) Dags att väcka compellor-tråden. Nu är nämligen min Compellor till salu för den som vill vara intresserad. Varför? Tja, jag fick lite påökning till min Compellorfamilj... Ja och till min tidigare frådeställning, den låter fan fan fan så fint. Kör med den som bus-compressor på egentligen vad som helst: sång, trummor, gitarrer. Tight & angenämt. Redigerat 8 december 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.