Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej... Senast jag spelade in med mitt gamla band så lät cymbalerna, då speciellt crasharna klena och man hörde att trummstocken slog på cymbalerna riktigt tydligt, samtidigt var ljudet klent och väldigt ljust... Det funkar på riden, det låter snyggt med mycket ljud från där stocken träffar och ger en annan dynamik i ride kompet, men låter alldeles för klent på crasharna... jag undrar hur man kan förbättra detta... kan det bero å mickningen... vi mickade med en överhäng... vet inte vad det var för märke på micken men det var en kondensator mick... placerad i mitten ovanför trummisen ca 0,5 meter ovanför cymbalerna...

Är det micktekniken det är fel på? eller kan det ha och göra med att han hade rättså tunna cymbaler, Meinl Bysance 14 crash (eller något sådant)?

Tack på förhand.... // Herr Q

Annons
Postat
Hej... Senast jag spelade in med mitt gamla band så lät cymbalerna, då speciellt crasharna klena och man hörde att trummstocken slog på cymbalerna riktigt tydligt, samtidigt var ljudet klent och väldigt ljust... Det funkar på riden, det låter snyggt med mycket ljud från där stocken träffar och ger en annan dynamik i ride kompet, men låter alldeles för klent på crasharna... jag undrar hur man kan förbättra detta... kan det bero å mickningen... vi mickade med en överhäng... vet inte vad det var för märke på micken men det var en kondensator mick... placerad i mitten ovanför trummisen ca 0,5 meter ovanför cymbalerna...

Är det micktekniken det är fel på? eller kan det ha och göra med att han hade rättså tunna cymbaler, Meinl Bysance 14 crash (eller något sådant)?

Tack på förhand.... // Herr Q

Eller tunga crashar?

På lätta crashar hör man inget stockljud nästan. Beroende på att cymbalen svarar snabt och lätt. Alltså blir det inte lika mycket ljud av själva stocken.

Hur slår trummisen på cymbalerna då? har han dem mycket vinklade eller slår han liksom på dem med druvan eller själva "crash" delen på trummpinnarna?

• 2 veckor senare...
Postat
prova med stockar som har en nylon druva, lät klart mycket bättre än jag väntat mig i alla fall. 🙁

Ärligt talat är det väldigt sällan man som trummis slår med druvan på en crash i pop/rock-sammanhang. Tunna cymbaler är tricket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.