Jump to content
Annons

commedia

Recommended Posts

Hej !

Jag är läromedelförfattare med interaktiv digitala läromedel som specialite.

Har försökt att föra över inspelad tal från MD till min bärbara med mycket dålig resultat : brus+ hack.

Lika dålig resultat får jag om jag spelar in direkt via mik.

Mycket bättre resultat får jag däremot om jag överför ljud genom CD.

Börja förstå att det kan bero på ljudkorten i bärbara datorer; jag har dels en Acer "ferrari" och en Asus. Likvärdig dålig ljudkvalitet vid inspelning av tal.

Jag spelar in i Mono och måste ha brusfri toppen ljud kvalite.

Har redan mikrofon och använder Sound Forge.

Har någon upplevt likadana problem med ljudupptagning i bärbar dator?

Mycket tacksam för alla förslag på lösning.

😳 Commedia

Dela på andra sajter

Annons

hej och välkommen. Som du själv säger så är det troligen ljukortet standard brukar vara något soundblaster eller liknande, och det är rent ut sakt skräp. Du kan hitta gasnka bra usb ljudkort för rätt så billig penning. Sök lite här på forumet så kommer du hitta massor av trådar i ämnet!

Dela på andra sajter

om du menar att du får bättre ljud om du kopplar in en extern cd till ljudkortet än vad du får när du kopplar din MD, så kan ju felet ligga i att det är någog vajsing med din MD!

Redigerat av DjBox
Dela på andra sajter

Hej och tack för era förslag. Tror inte att problemet ligger i MD-n eftersom samma problem uppstår vid direkt inspelning med mik. Ska testa om jag har en lika dålig överföring när jag tankar samma ljudfil från MD till en stationär dator. Om svajen inte försvinner är då diagnosen klar.

😄 commedia

Dela på andra sajter

Hej,

min erfarenhet av inbyggda ljudkort är att de inte är så särskilt mycket att ha. De brukar brusa rätt häftigt.

Mitt förslag är att du köper till ett annat ljudkort. Problemet är att det finns så himla många att välja på med en stor spridning i pris. Delvis beror det på vad du vill göra -- spela in på MD och föra över sen eller spela in direkt i datorn?

Nå, några lösryckta tankegångar kring detta, inte egentligen svar på din fråga.

-- Det finns ett trevligt ljudkort som heter M-Audio Transit. Det passar utmärkt för att föra över från MD till datorn. Det är USB-anslutet vilket funkar utmärkt. Antagligen har du en mikrofon som kan användas direkt med kortet, men det är inte säkert. (Vilken mikrofon har du).

-- Om du tänker spela in direkt på din laptop så är ett problem att fläkten låter. Det behövs en lång sladd.

-- Det finns massa andra ljudkort att välja på, alldeles för många för att räkna upp. Många av dem har någon form av mikrofonförstärkare, en del dåliga en del bra. Det krävs att du provar innan du köper.

-- Det finns massa olika mikrofoner att välja på. Bland inspelare kan det närmast uppstå krig om vilken mikrofon som passar till vad. "Standard" bland radio och TV-studios är vanligen ganska dyra mikrofoner, säg 10.000:- upp till 40.000:-. Vi andra försöker hitta mikrofoner som låter tillräckligt bra, och kan ofta hitta sådana kring tusenlappen. Men mikrofoner är ofta rätt personliga, en som passar perfekt på en röst kan vara katastrof på en annan.

-- Ju bättre mikrofon du skaffar dig, desto viktigar blir rummet du spelar in i. Helst skall det vara ljuddämpat på rätt sätt, inte helt enkelt att ordna men inte omöjligt heller.

Nå, några tankar.

Gunnar

Dela på andra sajter

En variant skulle ju kunna vara att du skulle kunna prova en Samson C01U. Det är en stormembransmikrofon som direkt har en USB-utgång som du kan koppla direkt till datorn. Jag vet visserligen inte hur bra ljudet är när det gäller tal på denna, vi har bara använt den till enkla referensinspelingar vid rep och då har det fungerat bra. Motsvarande mikrofon utan USB-anslutning fick betyg 7 av 10 (godkänt) i ett test i Studio nr 5 2005.

/Henning

Dela på andra sajter

MEB (oregistrerad)

Om du framför allt spelar in tal kan ju en lösninga vara att göra sig av med MDn och skaffa typ en M-Audio Microtrack 2496 eller Edirol R-1 eller R-09 eller liknande.

Då behöver du bara en USB-kabel för att föra över till datorn.

Redigerat av MEB
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.