Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag funderar lite löst på att skaffa en hårdvarusampler för att avlasta min CPU lite från alla VSTis och pluggar jag brukar använda.

Har ungefär följande önskemål:

- Ska finnas digital in/ut

- Ska kunna ansluta en hårddisk till samplern (så stor som möjligt och helst IDE)

- CD ska finnas eller kunna monteras (har massor av AKAI-samplecds liggandes)

Verkar ju finnas en uppsjö samplers från Akai, E-mu och Yamaha mfl som verkar klart prisvärda.

Någon som har några tips på vad som är bäst? :rolleyes:

Annons
Postat

Det låter som om du pratar om Akai S5000/S6000 :rolleyes:

Postat (redigerat)
Det låter som om du pratar om Akai S5000/S6000 🙂

Japp. En s5000 / s6000 kostar inte mycket idag (Jämfört med förr).

billig? Annars ligger de väl kring 5-6000 kr.

Otroligt lättskött och kompetent maskin. Stor display, lätt att hantera, man behöver knappt titta i manualen, fruktansvärt logisk. Good shit.

Redigerat av Neko
Mindjive (oregistrerad)
Postat

Om du letar efter en så har jag en till Salu som jag inte använder längre.

Den har 128 i RAM (standard är 8 mb)

Samt en extern Scsi hd med 10 gb och en extern Scsi Cd-läsare samt en drös med skivor.

jag vill ha 6000 kr för den.

Själv har jag använt den sparsamt men nu har jag fått en så pass bra dator och inte använder lika mycket samplingar som jag gjorde förr så jag tror någon annan har bättre nytta för den.

• 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Postat
måste man ha samplings maskinen?? räcker väl med lite samplingar i datan som man lägger in i sequencerprogrm o synkar me midi??

Absolut.. om han nu inte hade velat avlasta sin CPU som han sa 😉

Postat

Även lite funderingar för livebruk, att ha sampler med inbyggd hårddisk och sen släpa med den ut när man spelar. Akai Z4 ser lite lokande ut 😏

• 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

S6000 är rätt cool med sin avtagbara frontpanel.

En cool remote.

Hårddiskar går att montera inne i S1100, s3x00, S5000, S6000.

Scsi finns till i princip alla Akai samplers från och med S900 om man vill ha externdisk.

S3200 kunde tex spela upp ett stereospår direkt från disk, triggat via midi. Dock ej tonhöjd men för live var det coolt med ett fett intro direkt från disk.

Emu eller Akai är nog en smaksak.

Emu har fräckare filter. Akai är öite smartare med sin diskhantering och hur man kan laborera med program och samplingar.

Akai har ett program där du kan styra maskinen från datorn.

Yamaha och Roland helt ok. Men dem känns liksom lite som trea och fyra.

En maskin man skall hålla sig borta ifrån är Yamahas första sampler TX16W. Ett användargränsnitt som får den mest förhärdade synthpulare slita av sig håret.

• 2 månader senare...
Postat

Har någon av de ovan nämnda samplers disc streaming? Eller laddar alla upp samplingarna i RAM och spelar därifrån? Jag hade en Yamaha A3000 som jag lessnade på. Den hade hårddisk men kunde aldrig spela något mer än det som laddades upp i RAM-minnet. Eller så var det jag som inte hade nån aning om hur man använde den. Den var lite dryg att manövrera också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.