Burnin Sven (oregistrerad) Postat 14 februari 2006 Dela Postat 14 februari 2006 Får ingen fjong på insignalen på mitt Delta 1010 en jäkla skillnad mot mitt gamla Guillemot Pro Isis som ska va ett mycket sämre ljudkort så vitt jag förstår. Ljudet blir iofs. ok men man får krypa inpå med micken eller öka volym och gain ganska mycket mer än med Pro Isis kortet. Kör med samma grejor som förut har fixat balanserade sladdar och satt på +4 på racket. Är det här ett vanligt fel, kanske ett måndagsex eller. Nån som haft samma problem? Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Det va inte lätt att få nån hjälp här inte får väl dra in till börsen med det då. Mors Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 En dum fråga kanske....men du har en micpreamp eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Japp samma som förut måste som sagt öka gain och volym out ganska mycket mer än med det gamla kortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Testa och ändra till -10 dBv då Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Har gjort det blir ännu sämre då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 (redigerat) Tror kort sagt att det kanske är nåt fel påt eller att det gamla gav mer kräm in så att säga men det verkar ju lustigt för det här ska ju vara så bra. Redigerat 15 februari 2006 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Men hur låg insignal får du då? Du säger ju att det låter ok.....vad är problemet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Ja du herregud ska jag ange i decibel/cm. från micken och utövat ljudtryck från ljudkällan eller? Som jag sa förut om du läste så får jag öka upp nivåerna på min preamp ganska mycket mer för att få en vettig signal jämfört med mitt gamla vid det här laget sedan många år akterseglade 16 bitars kort med svin stor latency och enligt uppgift mycket sämre prestanda. Det är alltså det frågan gäller finns det nån här som också tycker att man får ställa upp preamparna lite väl mycket. Men det verkar inte vara så och då måste det ju vara fel på mitt så vitt jag kan förstå eller så va mit Guillemot Pro Isis kort sagt jävligt bra och man borde skicka en torped på dom 😄 (Guillemot folket) för att dom inte skrev drivisar till XP och fick ner latencyn till vettiga nivåer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 (redigerat) Gå in i Deltans kontor och gå till Base Management. Klick i On under General Settings Maxa regeln. Kolla så att PCM limit EJ är ibockad. Gå nu till Hardware Settings, leta upp Variable Signal levels, klicka på sliders. Klicka på input och dra upp den regeln du har som insignal. Har haft Deltat i snart 2 år. Är ett KLOCKRENT kort... Massor med nöjd är jag.... 😄 Redigerat 15 februari 2006 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 16 februari 2006 Dela Postat 16 februari 2006 Tack ska du ha Twilight ska testa. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 16 februari 2006 Dela Postat 16 februari 2006 Hur gack dä 🙂 ?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 17 februari 2006 Dela Postat 17 februari 2006 Har inte haft tid full fart på andra områden i livet som det va ibland det är ju konstigt att man aldrig får va ifred med sitt musikskapande 😕 det bara pockar på och stör 😆 . Kommer att prova ikväll så jag kommer tillbaka och infar imorgon troligtvis dvs. om omvärlden tillåter 😄 . Tack igen för tipsen ska bli spännande att testa om det går att skrämma upp det lite. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 februari 2006 Dela Postat 18 februari 2006 Näpp samma och jag kör ju på PC så jag har inget variable signal levels men väl knapparna på boxen och det blir en jätteliten skillnad när man trycker på dom men inget sensationellt direkt. Det är väl fel påt eller så va det mera kräm in i de gamla kortet helt enkelt. Det var så jäkla smidigt tex om man fick en snabb idé så va det bara på med skiten in med idén lite snabbt. Spelade ingen större roll om du satt perfekt när det gäller avståndet till micken fick en tillräckligt stark signal ändå som man ibland till och med kunde ta in i "verket" utan omtagningar. Typ om det va en skaplig idé som man ville spinna vidare på. Nu får man krypa inpå minsann och vara noga och då försvinner ju lite idén med condingmickar på nått sätt i alla fall för mig. Köpte ju mickarna för att man skulle slippa svälja dom typ, du vet sitta lite bekvämt och lira eller sjunga och det funka ändå. Nästa steg var ju ett bra kort så man kunde köra lite gitarrpluggar och sånt utan en massa fördröjning i lyssningen (det funkar ju iofs bra). Tack för tipset ändå snällt att du ville dela med dig. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 18 februari 2006 Dela Postat 18 februari 2006 Det sitter ju jumprar på själva kortet som ställer innivåerna en aning. Kolla i manualen (eller var det nu är man hittar ett schema över dem) och ställ dem så att de passar dig bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 februari 2006 Dela Postat 18 februari 2006 Finns ingen sån info med i det paketet som jag köpte (Börsen Linköping). Ska dubbelchecka XP så det inte är nån broms där. I Delta mixern såg det ut att det blev bra kräm när jag testa Twilights tips igår men det kanske har varit så hela tiden kommer inte ihåg har varit en del turer. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 18 februari 2006 Dela Postat 18 februari 2006 När det kommer till ljudutrustning så är det bara en regel som gäller och det är 0db, alltså att matcha sina olika saker som mixer, ljudkort etc till att just ha 0db som den maximala inputten/outputten, sen är det i "insignalen" och inspelningsprogrammet som det hela kommer till och där mixen ska ske och där kommer det visa sig att har du ingen headroom så blir det inga bra mixar, alltså det är helt beroende på hur du använder din utrustning, Maxi ISIS studio är precis som vilket ljudkort som helst och har du haft bra signal med det så ska du få bra signal med ditt Delta 1010 också det är bra att sätta sig in i hur de som tillverkat det har tänkt vilket säkert står i manualen, men den generella regeln är 0db på alla källor och sedan i ditt program ha minst -2db för att ge det hela lite headroom. Maxi Studio ISIS hade en inställning som sa endera 0db eller + 4db vilket du säkert hade ställt det till (det sistnämnda) och då verkar säkert ditt Delta1010 som förväntar sig nån form av preamp eller mic förförstärkare lite svårare att förstå vilket du då upplever som en svagare värld... ja det finns lösningar och det finns problem som är till för att lösas med hjälp av andra verktyg... Hoppas det löser sig..., schkåll tamefan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 februari 2006 Dela Postat 18 februari 2006 Yes håller med riktigt jäkla totally mycket och skål tillbaka tar ett par pils här smakar gött minnsan men mitt Pro Isis stod på 0 db så det fanns liksom ingen anledning på grund av att preamparna funkade bra att skicka på mera. Har samma grejor nu så där ligger inte flaskhalsen. Har fått en 1000 mhz maskin av en polare som jag stoppar in ett Maxi studio Pro Isis i så jag får svart på vitt att jag inte bara inbillar mig. Har tillgång till två Pro Isis föresten. Bra grejor på den tiden lite mycket brus kanske och gick inte att få lyssning utan ett halvårs fördröjning men fan 8 in och 4 ut på den tiden och några hundra billigare än Deltan kostar nu det ni. Har ett i en maskin utlånad till en annan polare som jag försöker tjata igång att börja spela in och ett som ligger på hyllan hos min dotters sambo som också gått över till M audio grejor. Nåväl det är bara att försöka att hitta felkällan återkommer med rapport på hur det gick. En tackar massor för att folk kommer med tips och engagemang. Hat bra folks. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 19 februari 2006 Dela Postat 19 februari 2006 Hmm...Tror inte problemet ligger i Deltan... jag har fett med kräm in här, kan inte maxa alla levels då det kommer bli fruktansvärd dist ut.. Min konfig: P4 3.2 HT 2Gb Ram Delata 1010LT Eurorack MX 1604A Mixer Jag kör oxå PC ser du och dom tipsen jag la fram funkar i PC.. Variable Signallevels I Hardwaresettings klicka på Sliders, där får du fram inställningarna för varje in/ut antingen i mono eller i stereo. Bara att maxa input levels. Sen går du till Bass Management, General Settings klickar i ON och maxar regeln. Se till så PCM Limit INTE är ikryssad. Just det du måste ju naturligtvis maxa i Monitor Mixer också. Speciellt Inputs. Funkar klockrent 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 februari 2006 Dela Postat 19 februari 2006 Aha det är i LT du har variable signal levels finns inte i rack versionens hardware settings, inte i min i alla fall. Har laddat hem senaste drivarna så jag ska installera dom och kolla. Jag har en P4 3000 mhz med 1 gig i minne kör Logic 5.2. Behringer mic 200 preampar två TSM MT 47 mickar en MTL V67 en Samson nånting + en ADK A5 nånting alla är condingmickar och dom ger en bra signal ifrån sig. Ska ta en titt på XP så jag inte har nån broms där skulle inte förvåna mig om jag har gjort bort mig nånstans 😄 . Tack för att du försöker hjälpa till det uppskattas. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 februari 2006 Dela Postat 19 februari 2006 Fick nyss ett mejl från en annan Guillemot Maxi studio Pro Isis man som också konverterat till Delta 1010. Andy bor i England och har tydligen samma problem så det kan ju knappast vara ett fel som (om det nu är ett fel kanske inte är bättre) bara finns i mitt Delta eller i sändningen som gick till Sverige julen 05. Han har tydligen fortfarande sitt Pro Isis igång i en annan maskin och kan se svart på vitt att det är en jäkla skillnad vid inspelning. Ska bli intressant att se om jag får samma resultat när jag drar igång min andra dator med Pro Isis i, blir det så då får dom nog ta tillbaka mitt Delta kort. Line in nivå borde ju innebära ett standardvärde på såna här grunkor tycker man och inte variera beroende på från tillverkare grejorna kommer. Ska spela in i Pro Isis kortet och Deltat samtidigt som Andy gjorde och se om det går att läsa ut hur stor skillnad det är. Ska ju funka har två lika mickar och preampar och det kan ju bara vara marginella skillnader på vad dom grejorna levererar individuellt. Återkommer med rapport. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 februari 2006 Dela Postat 24 februari 2006 (redigerat) Har testat Deltat mot mitt gamla Guillemot Maxi studio Pro Isis. Gjorde det iofs. på enklast möjliga sätt men jag tror att det duger. Spelade in från en CD line out kabel direkt in först i Deltat sen i Pro Isis. Samma kablar, låt och programvara på bägge datorerna. Deltat visade - 8,5 decibel Pro Isis - 5,5 ganska stor skillnad ska ringa till Luthman och höra om det ska va så här. Kan väl kräma på preamparna kör ju balanserat nu så det går kanske lite till men blir det brus och skit så står man ju där med rumpan bar lik förbaskat. Pro Isis kortet var en jäkligt prisvärd investering får man nog inse, synten i det var helt ok för mina behov i alla fall. Finns ju ingen i Deltat ens som jag tog så jäkla förgivet så jag inte ens kollade först. Förbannade programerare på Guillemot som inte vill skriva Win XP drivrutiner hade sparat 4000 spänn då, typiskt nu måste jag vrida till det här på nått sätt förmodligen nya preampar. Nåväl så är det. Tack för hjälpen ni som ställt upp här uppskattas verkligen. Göran Redigerat 24 februari 2006 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 27 februari 2006 Dela Postat 27 februari 2006 Har kollat med Luthman och det ska nog vara så här så det blir till att skruva upp på preamparna och hoppas att dom inte ger ifrån sig brus då och i så fall skaffa nya preampar vilket jag inte är ett dugg sugen på. Tydligen så ska man kunna uppnå ett större dynamiskt omfång genom att göra kortet mindre känsligt i botten så att säga, verkar bakvänt resonerat kan man nog tycka. Grejen med det här det är tydligen att det inte ska kunna dista så lätt om man krämar på. Man flyttar väl bara med sig problemet i själva verket när man får en högre lägsta nivå man får väl hoppas att det blir ganska mycket högre till taket. Det värsta det är att jag är totalt ointresserad av att lista ut ett sätt att mäta om det förhåller sig på det här sättet. Får väl kräma på till det brusar och hoppas att jag inte hamnar på plus minus noll med samma bruströskel som förr och att uppdateringen av ljudkortet bara blev dyrt inte bättre 😳 . Återkommer med info om hur mina äventyr utvecklar sig 😳 . Ha det Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 (redigerat) Har gjort en omstart på datorn nytt fräsht operativ in och optimeringar och grejor så nu låter det ganska bra, får dra på lite mera på gain och volym ut iofs. men det verkar funka ganska ok nu. Måste ha varit nått skit i det gamla operativet, drog in Delstans drivar för protools kanske hände nått där struntade i det nu blir nog kvar med Logic? Nåväl tack för tips och sånt. Göran Redigerat 2 mars 2006 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.