Jump to content
Annons

clips/monitor/auto/förvirring

kirre777

Recommended Posts

Håller på och gör ett nytt försök att bli lite mer bekant med live. En grej lyckas jag inte lista ut;

Om man befinner sig i session view och har skapat ett clip på ett midispår och vill spela med samma instrument (utan att spela in alltså) hur gör man då? Så länge monitorknappen är i läge "auto" så låter det ju inget när jag spelar på mitt midikeyboard. Då måste man alltså ändra monitorläget till "in". Det får tyvärr effekten att clip:et, alltså det man redan spelat in inte hörs.

Har jag missat något fundamentalt?

//C

Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag inte proffs men Monitor har med inspelning av micade instrument/sång å göra. Inte med Midi - rätta mig om jag har fel. Vill du spela med samma instrument så kopiera instrumentet till ett nytt midispår, arma tracket och jamma där medan du låter ditt förra clip loopa.

Dela på andra sajter

Nu är jag inte proffs men Monitor har med inspelning av micade instrument/sång å göra. Inte med Midi - rätta mig om jag har fel. Vill du spela med samma instrument så kopiera instrumentet till ett nytt midispår, arma tracket och jamma där medan du låter ditt förra clip loopa.

Ok. Låter lite bökigt men det är väl bara att testa.

/C

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Ok. Låter lite bökigt men det är väl bara att testa.

/C

Eller så går du in i sessionview. Dra över ditt klipp från arangement till session och lägg till ett nytt spår. Loopa ditt nyindragna spår, starta och jamma fritt på din nya midikanal tills du hittar nåt du trivs med. Det är en helt grym funktion i mitt tycke.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.