Jump to content
Annons

Program för blinda


Singer (oregistrerad)

Recommended Posts

Singer (oregistrerad)

En av mina bästa vänner är blind, han spelar både piano och bas. Det finns bara ett problem, han vill kunna spela in hemma på sin dator.

Han har letat länge efter något program som han kan arbeta med men det verkar inte finnas något på marknaden som är anpassat för blinda.

Har också letat men hittar inget.

Finns det någon som känner till ett bra program där blinda kan jobba som vi seénde, med detta innebär att det skall finnas samma möjligheter som i exempel Cubase mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skulle nog också rekommendera en porta i hans fall. det är ju mycket lättare att lära sig menysystem i en sån maskin med känns det som, och det går ju enkelt att märka upp knapparna.

eller vill han pyssla med midi-editering och sånnt med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Tyvärr fungerar det inte med porta, det skall vara ett program för data. eftersom man som blind inte kan läsa grafik med blindskriftsbord.

Samma sak gäller de flesta program på marknaden även Logic.

Det måste vara ett program som inte skriver nåt i grafik och der verkar inte finnas det. Han skaffade ett program nyss och allt fungerade ända fram till när han

skulle välja vilket spår han skulle spela in på. det vissade sig att det var skrivit i grafic språk och då var allt kört.

Med tanke på att det finns ganska många blinda musikutövare i denna värld är det väldigt dåligt att inga program-tillvekare inte har tänkt på dessa.

Som sagt det skall vara ett program för data och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Självklart är det midi och allt som hör till! Han kan det mesta men att sitta själv funkar inte tack vare att han är blind och det är en skam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr fungerar det inte med porta, det skall vara ett program för data.

Hmm, ursäkta att jag frågar, men varför funkar det inte med en porta?

Hursomhelst, en hårdvarukontroller/tangentbordscombos skulle väl lösa problemet med grafikknappar. Däremot är det ju lite svårt att veta om en kanal är satt på record eller inte. Men det skulle ju gå att lösa det med, dock krävs det lite programmering. Låter som ett intressant projekt. Desvärre har jag inte riktigt tid med det nu.

Jag förstår dock varför det inte finns några avancerade inspelningsprogram som är anpassade för blinda. Det är ju en så pass smal målgrupp att det inte finns något direkt ekomiskt intresse i att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Läste också det, skall kolla vad de har att ge men med tanke på att jag känner en del utav skribenterna på MM behöver jag troligtvis inte köpa den, hoppas jag 🙂😉

Men skulle inte ni på Studio luska reda på lite när det gäller just program för blinda. Jag vet att han har testat Cubase och det fungerade inte för honom. Har en stark kännsla av att Steve får mer hjälp och har mer pengar till införskaffa allt extra som troligtvis behövs. Läser hellre Studio än MM, som har blivit sämre i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Jag vet inte om du känner någon som är blind men för att kunna läsa måste de använda blinskrift, Det finns tangetnbord just för detta. I en porta finns det undermenyer som man tyvärr måste ha ögon för att se. Jobbar själv med en av de bästa på marknaden Roland VS 2400. Han har själv försökt på den och han kommer inte långt.

Själv förstår jag inte varför de inte anpassar NÅGOT för blinda. Är inom musikbranchen själv och JAG VET att det mer blinda som sysslar med musik än många tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Man måste dessutom ha ett program till dessa tangentbord och till detta krävs just en dator. Varvid att en porta är att glömma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv förstår jag inte varför de inte anpassar NÅGOT för blinda. Är inom musikbranchen själv och JAG VET att det mer blinda som sysslar med musik än många tror.

För ca 3 år sedan höll jag på att utveckla en helt modulär sequenser där man bland annat skulle kunna bygga nya gränssnitt väldigt enkelt, och jag hade även ett gränssnitt för just synskadade planerat. Men desvärre upptäckte jag Tracktion som var tillräckligt bra för att jag inte skulle behöva utveckla något själv så jag la ner projektet eftersom jag hellre ville lägga den tiden på att göra musik.

Men skulle någon intresseförening vara intresserad av att sponsra ett sådant projekt så skulle inte jag vara sen att sätta igång det igen.

Jag är medveten om att det är många blinda som pysslar med musik, men tänk på att musikprogram redan är en liten nisch, och musikprogram för blinda är en ännu mindre. Förmodligen skulle det kosta betydligt mer än de tjänar (goodwill inräknat).

Men som sagt så borde det ju gå att bygga workarounds som funkar för alla sequencers som exempelvis har Mackie Control-support.

Jag har inte någon jättekoll på portastudiomarknaden nuförtiden, men finns det verkligen ingen porta där menybläddring inte är en absolut nödvändighet?

Jag kan nog hålla med om att det är lite konstigt att det inte finns en porta som är anpassad för blinda, med tanke på hur pass mycket enklare det skulle vara att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Tycker också det är konstigt att det inte finns någon porta som anpassad för blinda. Som seénde är det tillräkligt svårt att lära sig alla undermenyer i en vanlig porta. Men men, tyvärr tänker dessa utvecklare inte längre än vad näsan räcker.

Är som sagt väldigt sur över just detta.

Om du har en idé som du säger finns det väldigt mycket att hämta under olika fonder för just ändamål till musik och handikappade. Polarn, han som är blind, söker på dessa fonder för instrument och det kan även vi göra, det är för alla.

Det finns pengar att hämta för dig där. Leta på nätet!

Och när du har gjort klart programmet är han mer än villig att testa det, jag lovar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade lite och hittade denna artikel.

Kan vara hjälpsam ? 🙂

The good news is that on the Windows platform, there are at least two good screen-reading programs. Among other things, these screen readers use a speech synthesizer to “speak” onscreen text in any standard Windows application, providing blind people with much more access. At least some Windows music applications can use screen readers to make their products more accessible to blind users.

The bad news is that no comparable screen reader has been released for Mac OS X. And even where basic enabling technologies for the blind exist, few music-software developers are actively pursuing it. That could and should change.

Let's start with the positive. JAWS, from Dancing Dots (www.dancingdots.com), is a screen-reading program for Windows. That includes reading pop-up text labels triggered by a mouse rollover, for instance, to identify tools. Synapse Adaptive's Windows Eyes (www.synapseadaptive.com) is another screen reader for Windows.

If a program has a text-driven interface, a blind person equipped with a screen-reading program can hear the text and navigate the program. For example, Sony Pictures Digital Networks' Sound Forge offers an invisible text window that screen readers can “see” but sighted users can't. Keystroke equivalents let you navigate the program without mousing, a boon for blind folks as well as sighted users. As a result, blind musicians can get around Sound Forge without the developer having to alter the GUI.

Fortunately, JAWS's scripting language allows you to customize it to work with nonstandard and proprietary software, so if a music program has the right hooks (such as standard code identifiers for controls and windows), you can script JAWS to create a voice interface for it. David Pinto's CakeTalk for Sonar and Sibelius Speaking are sophisticated JAWS scripts that provide access to Cakewalk's digital audio sequencer and Sibelius's music-notation program, two applications that are particularly accessible to the blind. Both scripts are available from Dancing Dots.

So a few Windows developers have made a good start. Following their lead, more signal-processing plug-ins, soft instruments, looping tools, and all sorts of educational and entry-level music programs should also be made accessible to the blind. Apple should find or develop a capable screen reader for Mac OS X comparable to JAWS for Windows. Blind musicians have long been noteworthy members of the music scene; let's give them every chance to contribute.

Så baserat på denna artikel är Soundforge eller Cakewalk möjliga alternativ för er att kolla upp..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

På skolan (musikgymnasium) så går det en blind kille, och han har en speciell dator för den klassens midilektioner... vet inte vad de har för mjukvara på den datorn dock. Det är möjligt att han har cubase + screen reader och använder det med assistans, vet faktiskt inte.

EDIT: tänkte galet.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm......det e då fan att mina programeringskunskaper sträcker sig till

10 print "rumpa"

20 goto 10

run

annars skulle jag ju kanske kunna "slänga ihop" ett program som lägger sig som ett skal över logic och är kopplat till en fysisk kontroll enhet med ett antal knappar som via talsyntes läser upp aktuell status för var man befinner sig.

t.ex.

om jag trycker ner knapp 1 läser den upp vilket spår jag befinner mig på eller vilken typ av fönster (mixer, vsti, editering etc)

trycker jag ner knapp 2 talar den om ifall spåret är i inspelningsläge eller ej

knapp 3 talar om vilken volym resp panorering spåret har

osv.

jag inser dock att det är ett superavancerat program att skapa men ni som kan programera....tror ni det är möjligt?

skulle gärna arbeta med att ta fram sådant. musikhjälpmedel för personer med funktionshinder är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat men där det nog inte har hänt så mkt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag inser dock att det är ett superavancerat program att skapa men ni som kan programera....tror ni det är möjligt?

Det var ungefär det jag menade med "en workaround". Och nej, det är inget superavancerat, inte alls, men det tar ju tid att göra bara. Och jag har fullt upp med jobb fram till sommaren iaf.

Hursomhelst, ska man hitta bra lösningar för mer avancerad användning av programmen så krävs det ju ett helt nytt gränssnitt för programmet i fråga och vad jag vet så är inget kommersiellt program på marknaden så pass modulärt att det tillåter det. Då får man vända sig till opensource-sfären isåfall.

Men ett lager mellan hårdvara och mjukvara är ju inget gigantiskt projekt. Och det är något jag planerat att göra länge för annat bruk, har bara inte haft tid till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gamla skola och arbetsgivare Svefi startade nyligen en ljudteknikerutbildning för synskadade i Haparanda. Stig som håller i linjen är en trevlig kille som kör med Sonar om jag minns rätt. Han är själv blind och därmed har han rotat runt bland olika program för att hitta något som passar.

http://www.svefi.net/index.php?option=com_...id=83&Itemid=71

Skicka honom ett mail och hälsa från mig. Han kan säkert hjälpa dig.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Hej

Varför inte koppla ett talstyrningsprogram till sequensern typ "dragondictate" och liknande så kan han tala in instruktioner som programmet sedan utför i applikationen.

Man lär helt enkelt programmet att utföra saker genom att koppla funktioner till talet som "nytt" och programmet startar en ny session, man säger sedan "record enable track one" och sedan typ "execute" nu var detta endast exempel på hur det skulle kunna se ut och det går naturligtvis att använda svenska men efter artiklar som jag läste om det så fungerade det bäst på engelcka då programmet var inriktat på engelska men de har säkert lärt sig de med!

Botten upp då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär helt enkelt programmet att utföra saker genom att koppla funktioner till talet som "nytt" och programmet startar en ny session, man säger sedan "record enable track one" och sedan typ "execute" nu var detta endast exempel på hur det skulle kunna se ut och det går naturligtvis att använda svenska men efter artiklar som jag läste om det så fungerade det bäst på engelcka då programmet var inriktat på engelska men de har säkert lärt sig de med!

Fast problemet är ju fortfarande inte att styra programmet. Det kan man ju likväl göra med tangentbordskombos som röststyrning. Problemet är ju att få feedback från programmet i annat än visuell grafisk form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)
hade för mej att det fanns nån mus-manick för blinda som gjorde att man kunde "känna" objekten på skärmen.. men har inget minne av om det är nåt som finns eller om det var något som bara visades på tv som var under utveckling.

Tyvärr finns det inget sånt för detta ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)
Googlade lite och hittade denna artikel.

Kan vara hjälpsam ? 😎

The good news is that on the Windows platform, there are at least two good screen-reading programs. Among other things, these screen readers use a speech synthesizer to “speak” onscreen text in any standard Windows application, providing blind people with much more access. At least some Windows music applications can use screen readers to make their products more accessible to blind users.

The bad news is that no comparable screen reader has been released for Mac OS X. And even where basic enabling technologies for the blind exist, few music-software developers are actively pursuing it. That could and should change.

Let's start with the positive. JAWS, from Dancing Dots (www.dancingdots.com), is a screen-reading program for Windows. That includes reading pop-up text labels triggered by a mouse rollover, for instance, to identify tools. Synapse Adaptive's Windows Eyes (www.synapseadaptive.com) is another screen reader for Windows.

If a program has a text-driven interface, a blind person equipped with a screen-reading program can hear the text and navigate the program. For example, Sony Pictures Digital Networks' Sound Forge offers an invisible text window that screen readers can “see” but sighted users can't. Keystroke equivalents let you navigate the program without mousing, a boon for blind folks as well as sighted users. As a result, blind musicians can get around Sound Forge without the developer having to alter the GUI.

Fortunately, JAWS's scripting language allows you to customize it to work with nonstandard and proprietary software, so if a music program has the right hooks (such as standard code identifiers for controls and windows), you can script JAWS to create a voice interface for it. David Pinto's CakeTalk for Sonar and Sibelius Speaking are sophisticated JAWS scripts that provide access to Cakewalk's digital audio sequencer and Sibelius's music-notation program, two applications that are particularly accessible to the blind. Both scripts are available from Dancing Dots.

So a few Windows developers have made a good start. Following their lead, more signal-processing plug-ins, soft instruments, looping tools, and all sorts of educational and entry-level music programs should also be made accessible to the blind. Apple should find or develop a capable screen reader for Mac OS X comparable to JAWS for Windows. Blind musicians have long been noteworthy members of the music scene; let's give them every chance to contribute.

Så baserat på denna artikel är Soundforge eller Cakewalk möjliga alternativ för er att kolla upp..

Han håller just på och testar dessa program, verkar inte funka riktigt som det är tänkt. Skall kolla hur det har gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)
Min gamla skola och arbetsgivare Svefi startade nyligen en ljudteknikerutbildning för synskadade i Haparanda. Stig som håller i linjen är en trevlig kille som kör med Sonar om jag minns rätt. Han är själv blind och därmed har han rotat runt bland olika program för att hitta något som passar.

http://www.svefi.net/index.php?option=com_...id=83&Itemid=71

Skicka honom ett mail och hälsa från mig. Han kan säkert hjälpa dig.

/Majken

Tack Majken. Skall snacka med polarn om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)
Skicka honom ett mail och hälsa från mig. Han kan säkert hjälpa dig.

😎

Mail? Va han inte blind?

Hur funkar mail för blinda?

.Viktor

PÅ samma sätt som för oss. Ingen större skildnad. För att kunna läsa från datorn gäller det att man har ett tangetbord med blindskrift och ett program för bordet.

Inte svårare än så. 😕🙂😱😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju andra program som man har utvecklat simpla ton-script till.. alltså, det kommer en ton eller ljud när man gör en viss sak.. t.o.m MSN har ju det.. borde inte det vara det enklaste att programmera? ..man skulle kunna ha en oktav per meny och sen toner inom samma oktav för kommandon.. känns ju inte så avancerat.. och är man dessutom musiker så man har hörseln i behåll, och verkligen borde ha om man är ljudnisse, så borde det inte vara så svårt att lära sig.. bara en tanke.. jag kanske dummar mig..

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...