Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Kan någon gitarrkunnig människa där ute rekommendera mig en billig (max 5000 pix) stålsträngad akustisk gura som låter dyrare 🙂

Strängtips mottages också.

/Mats

Annons
Postat (redigerat)

Testa Yamaha LLX6...

Jag var beredd att betala upp mot 12.000:-. Hade bestämt mig för en RIKTIGT bra akustisk den här gången.

Gick runt i olika affärer och testade gitarrer i flera timmar, prisklassen på de jag provade var allt mellan 3500-17000:-.

Då plockade försäljaren på 4sound fram Yamahan. Den satt direkt som en smäck! Kanonfint ljud akustiskt utan mick och klart skönast att spela på, överlägsen alla andra, dyrare instrument inkluderade...

Den har en rymd, volym och värme i ljudet som är sällsynt. Testade just före en av Ibanez bättre, tror det var en AW200, den lät väldigt diskantig och skrällig när man testade Yamahan just efter.

Med mick in i ett PA var det också bra ljud som fan...

Min måste ha varit justerad till max, för det fanns inte tillstymmelse till strängrassel trots att stränghöjden är det lägsta jag nånsin sett på en ackegura.

Har haft några gitarrlirande polare som testat den och de är grymt impade av kvalite och spelbarhet... Speciellt för det priset. En av dem har nu också beställt en likadan, han köpte för nåt år sedan en gura(Landola?) för 11000:-, men den skulle han skeppa iväg nu när han testat denna...

Jag betalade iofs 6500:- för min(sprillans ny), men begagnad borde du kunna få en för 5 papp, om det finns att få tag i?

Annars finns en version utan mick, då heter den LL6, den borde gå att få runt 5 ny??

Nu har jag 5500:- över som jag inte vet vad jag ska göra med... 😛 Några tips, man kan ju inte låta dem ligga och skräpa på nåt konto alltför länge? 😆

Redigerat av ztevie
Postat (redigerat)

Jag gjorde ett riktigt kap i julas när jag köpte en Fender GD47 för 3000kr (listpris runt 8000kr). Desvärre hade han bara 4 gitarrer och de är slutsålda nu. Jag hade för mig att musikbörsen sålde samma gitarr för 4000kr, men antingen har jag virrat till det eller har de höjt priset igen för deras pris är 6900kr.

Däremot säljer de Fender GC-42s som verkar vara ungefär samma gitarr fast lite mindre för 3000kr, om den låter lika grymt som GD47 så är det ett riktigt klipp. Kan vara värt att testa den iaf.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)

Jag köpte just en stålsträngad Oscar Schmidt - Washburn för 1495:- tycker att den funkar alldeles utmärkt.

Här är en liten snutt. Först bara en gitarr, sen två panorerade en i mitten och bas. Det här är en skiss så det är lite otajt och så. Mickat med en röde nt-3.

Redigerat av Bone
frejan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjeckiska gitarrmärket Furch har en del budget modeller som sopar mattan med övriga gitarrer i samma prisklasser enligt mitt tycke och smak. Kan vara värt att kolla in, och testa.

/F

Redigerat av frejan
Postat

Furch gör sjukt bra gitarrer i din prisklass, slår det mesta på fingrarna. Seagull är ett annat märke som tillverkar riktigt fina instrument till bra priser.

Postat
Tjeckiska gitarrmärket Furch har en del budget modeller som sopar mattan med övriga gitarrer i samma prisklasser enligt mitt tycke och smak. Kan vara värt att kolla in, och testa.

/F

Furch gör sjukt bra gitarrer i din prisklass, slår det mesta på fingrarna. Seagull är ett annat märke som tillverkar riktigt fina instrument till bra priser.

Furch som sagt! 😆

Postat (redigerat)

Furch Durango eller en Tanglewood-modell.

Tanglewood testade jag när jag testade guror och blev väldigt imponerad över pris kontra ljud och spelbarhet. Men det blev tillslut den överlägsna Takamine EF341SC som jag är så sjukt nöjd med, visserligen kostar den lite mer än det dubbla du tänker lägga ut så det är ju klart.

Men jag slår alltså ett slag för Furch Durango eller Tanglewood.

Redigerat av lavrell
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tanglewoods modell med solid mahogny i botten och sarg, solid garn i locket. 4500 kr kostar den hos jam. Alternativet är Simon&Patrick SP6. Körsbärlaminat i sarg och botten och solid ceder i locket. 3700 kr på 4Sound.

Undvik gitarrer för 12 tusen och mer. De låter bättre tyvärr...

:musik

Postat

Finns väl billigare Ovation's som kan vara värda att titta på. Själv är jag ganska förtjust i märket..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.