Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har precis fått Garageband i min PowerBook G4, och har börjat lyssna på lite loopar och så.

Kan man ändra ackord i looparna?? Har nämligen hittat sköna akustiska loopar men dom går bara i C och A

mvh

Steffe

Annons
Postat

Har inga erfarenheter av GarageBand, men du borde nog kunna pitcha lopparna till andra ackord... dvs om du tar C-ackordet och höjer det ett helt tonsteg så får du ett D-ackord istället. De flesta program tror jag har funktioner för att göra detta, men jag lämnar det åt någon annan eller dig själv att ta reda på hur... om du däremot vill göra ackorden till moll istället så finns det nog inget program som klara av det, utan du får leta upp loopar som har ackorden i moll istället.

Hoppas att det hjälper dig lite iaf. Om inte så ber jag om ursäkt jag tagit upp din tid...

Postat (redigerat)
Hejsan!

Jag har precis fått Garageband i min PowerBook G4, och har börjat lyssna på lite loopar och så.

Kan man ändra ackord i looparna?? Har nämligen hittat sköna akustiska loopar men dom går bara i C och A

mvh

Steffe

Det finns två typer av loopar i Garageband. MIDI-loopar (gröna) och Audio-loopar (blå). MIDI-looparna kan du redigera precis som annan MIDI i pianorullen (editläget=saxen). Bara att flytta tonerna hur du vill.

Audiolooparna kan du transponera upp eller ner genom att markera loopregionen och dra i reglaget för "Regionens tonhöjd" (i edit). Stora transponeringar i audiofiler låter givetvis ganska illa.

Du kan givetvis transponera MIDI-loopar på samma sätt som Audio-loopar.

Tänk på att tonarterna som står i loop-bläddraren visar endast vad de ursprungligen gick i. Looparna anpassas automatiskt till den tonarten du valde när du startade låten. Går din låt i C kommer en gitarrloop att spelas i C även om det står A i bläddraren. Du kan se låtens tonart genom att välja "Visa Masterspår" och dubbelklicka på spåret. Du kan även automatisera ett tonartsspår och få alla loopar (utom trumspår) att hänga med.

Sen är det iofs svårt att få ett mollackord att låta dur, men kan du din musikteori går det att trixa lite med transponering och alternativa bastoner för att få ett hyggligt resultat. Det är dock en helt annan tråd.

Redigerat av MusicNixon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.