Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jaha. Nu ska jag sälja av grejer hemma. Jag har inte tid eller ork att pyssla med det ändå. Jag la ut ett par annonser på Vendolin och lite på Blocket.. Men vad är egentligen vettiga begagnatpriser? Hur mycket is i magen skall man ha?

Monitorer som ändå ligger på samma prisnivå utan att det händer så mycket under lång tid, kan man räkna med att få ut 75% efter ett års användning? 50 %? Vad skulle ni vara beredda att lägga?

Mixer, mickar osv osv. Vad i hela friden ska jag ha för riktlinjer, visst, annonserna ligger ute, men det innebär ju inte att jag får sålt mina prylar till de pris jag vill ha. Och frågan är då hur långt ner jag måste sträcka mig..

Vad har ni för erfarenheter av begagnatmarknaden? Köper ni alltid fynd eller köper ni saker och ting som betingar ett lägre pris än nypris bara.. Har ni fått ut de pengar ni väntat er då ni sålt? Hur tänkte ni innan ni sålde osv osv..

//smulan

Annons
Postat

Beror lite på vad det är för prylar. Även på begagnatmarknaden gäller ju regeln mellan tillgång och efterfrågan.

När man söker på vissa prylar hittar man en hel uppsjö av annonser och vissa endast ett fåtal och det blir såklart svårare att få ut mer pengar för såna saker som många vill sälja.

Prova och se om du får svar. Titta också på köpes annonser.

Ett tips är internetauktioner (ex tradera, ebay), folk tenderar att vilja betala mer när man får bjuda och tråna efter det man vill köpa.

Postat

Lägg ut en lista på det du vill sälja här så kanske folk kan berätta vad dom tror att du kan få alternativt vad dom själva skulle ge.

Kanske läge att ha en nitad tråd med beg köp/sälj info så man kan samla all sådan info på ett ställe?

Postat

Har egentligen ingen lust att "göra reklam" men det kanske är smidigast.

Jag kikade på Vendolin och tillgången på Tapco s5 var tämligen mager. Endast ett exemplar till i Sverige. Det är alltså ett par såna jag vill bli av med, för enkelhetens skull skickar jag med ström och audiokablar, jag har ändå ingen nytta av dem, frågan är dock om det kan fungera som en morot eller ej.. 😆

Dessutom tänkte jag att jag kunde få ut några hundralappar för min Phonic MU 1002, dvs den billigaste och minsta Phonicmixern. För enkelhetens skull skickar jag även med en riktigt billig mikrofon utan märke samt ett mycket stabilt stativ som kostade lika mycket som micken 😆 och kablar.

Det är inte mycket grejer och de betingar inte ett högt värde, men lite pengar behöver jag få ut av de här prylarna. Monitorerna är det jag räknar med att få sålt med en inte alltför stor förlust. Mixern med tillhörande prylar kan kvitta egentligen, eftersom jag ändå inte har kvar förpackningar, bruksanvisningar osv osv. Kanske borde göra ett paket av alltihop och slänga in mitt Audiophile 24/96 som jag tänkte sälja med datorn.. 😄

Alla tips är välkommna, bara jag får sålt det.

Pellesnusk: Hur hade du tänkt då? Med en sån lista.. En som uppdateras hela tiden eller en med bra ställen och erbjudanden? Om den ska uppdateras löpande så fyller den väl egentligen inte så stor funktion? Och forumet hänvisar väl redan mer eller mindre till Vendolin genom att länka till sidan.. Typ. 🙂

Tack för inläggen iaf. //smulan

Postat

Jag har köpt en del privatpersonbegagnat. Generellt brukar jag pröjsa 50-60% av nypris, och då kräver jag i princip nyskick. Annars kan man ju faktiskt få saker hur billigt som helst. 75% låter mycket tycker jag, då pröjsar jag hellre fullpris i butik med inkluderad garanti.

Sen, ett allmänt tips, är ju att folk är lite dumma; 1900 kr SER mycket billigare ut än 2100 kr (ja, förutom att det ÄR billigare...).

...om det nu var till nån hjälp... lycka till!

/Bengan

Postat
75% låter mycket tycker jag, då pröjsar jag hellre fullpris i butik med inkluderad garanti.

Håller med Vallhagen, det kan vara svårt att få något sålt för 75 % av nuvarande "street price".

En anledning är att företagare inte kan dra av någon moms för begagnade prylar. En ny produkt kostar ett företag 80 % av "street price" eftersom momsen går bort.

Postat
Pellesnusk: Hur hade du tänkt då? Med en sån lista.. En som uppdateras hela tiden eller en med bra ställen och erbjudanden? Om den ska uppdateras löpande så fyller den väl egentligen inte så stor funktion? Och forumet hänvisar väl redan mer eller mindre till Vendolin genom att länka till sidan.. Typ. 🙂

Jag vet inte...eller typ så tänkte jag mig en lista med de faktiska begpriserna som saker har sålts för. Typ så man vet vad man kan få och vad man borde ge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.