Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är då inne på tankarna att skaffa en mac och Logic, eftersom jag redan kan Cubase rätt bra och vill vara mer kompatible i framtiden. Finns säkert många som tycker att det inte är rätt väg att gå. Men jag har iaf bestämt mig för att skaffa en schyst mac och Logic. Punkt slut 😏 Jag skulle vilja ha en ungefär likvärdig mac som jag idag har pc.

Prestandan på min pc är:

Processor: Pentium 4, 3,2 GHz

Ram-minne: 2 GB

Hårddisk: Ca 400 GB

Ljudkort: DMX 6fire 24/96

Eftersom mac är svindyra vid nyinköp så letar jag nu efter begagnade. Jag har letat lite på blocket och likvärda sidor men har inte hittat någon bra. Det är mest hemmadatorer som säljs, och det räcker ju inte till de krav jag har på datorerna hehe.

Finns det någon som vet en bra sida för begagnade macar som är musikvänliga? Just du kanske har en som du vill sälja?

Edit: 2 gig ram ska det ju vara. Dum jag är 😉

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Här är två tips på affärer som då och då säljer ut demo-ex, eller utgående modeller. Kika in med jämna melanrum, det brukar dyka upp bra grejer.

Kullander

Macsuport

Ett annat tips är att ringa alla macåterfärsäljare du kan hitta i samband med att Apple lanserar nya modeller, då byter dom ut de exemplar som står i butikerna, och då brukar det bli rejält mycket billigare.

Håll samtidigt ett extra öga på t.ex blocket och andra annonsplatser i samband med nylanseringar hos Apple, det finns många "macpulare" som åker runt och köper upp äldre modeller (som då är max ett eller ett par år gamla) hos bildbyråer och liknande för att sen sälja dom på annons. Det var så jag hittade min burk, och den är jag grymt nöjd med.

Prestandamässigt skulle du nog klara dig på en Imac tror jag, men har du tur kan du ju hitta en Powermac modell äldre till samma pris.

God jaktlycka!

Postat

Tack för tipsen låter som toppen. Man får bara hoppas att det finns något fynd 😏

Men hur funkar det med processorena. Är 2.3 Ghz lika mycket som 2.3 Ghz på en mac?

Postat

Jag har en gång fått berättat för mig att man kan tänka det dubbla ungefär, dvs en macprocessor på 1,8Ghz motsvarar ungefär 3,6Ghz i pc-världen. Vet inte hur exakt detta stämmer men vad som är helt klart är ju att man beräknar processorhastigheten på olika sätt. Vore kul om någon vet mer exakt hur man ska räkna på det?

Postat
Tack för tipsen låter som toppen. Man får bara hoppas att det finns något fynd 😏

Men hur funkar det med processorena. Är 2.3 Ghz lika mycket som 2.3 Ghz på en mac?

Nix, det finkar inte så. Precis som att 1.6 ghz Intel Core Duo inte är lika mycket som Pentium 4 1.6 ghz.

Postat
Jag har en gång fått berättat för mig att man kan tänka det dubbla ungefär, dvs en macprocessor på 1,8Ghz motsvarar ungefär 3,6Ghz i pc-världen. Vet inte hur exakt detta stämmer men vad som är helt klart är ju att man beräknar processorhastigheten på olika sätt. Vore kul om någon vet mer exakt hur man ska räkna på det?

Det var en ungefärlig måttstock man kunde ha när man jämförde med Powermac-processorerna. Hur det ligger till med G5 och nu med Intelprocessorerna är svårare att säga.

Postat

Okej intressant. Då borde ju mac ha rätt mycket bättre processorer iaf. Om man nu kollar på hastigheter. deras snabbaste 2.3 Ghz skulle ju då motsvara ungefär 4.6 Ghz i en pc? Visst även om det kanske inte stämmer riktigt så känns det ju hästlänger före PC där de bästa ligger runt 3.6 Ghz

Postat
Okej intressant. Då borde ju mac ha rätt mycket bättre processorer iaf. Om man nu kollar på hastigheter. deras snabbaste 2.3 Ghz skulle ju då motsvara ungefär 4.6 Ghz i en pc? Visst även om det kanske inte stämmer riktigt så känns det ju hästlänger före PC där de bästa ligger runt 3.6 Ghz

Men som sagt, det fungerar inte så.

Postat (redigerat)

En G5:a på 2.3 GHz skulle jag gissa motsvarar en pentium på runt 3.6-3.8 GHz, och då har en Powermac 2 processorer.

Redigerat av Phobos
Postat

Det käns väldigt troligt att det kan vara så!

Postat
Det käns väldigt troligt att det kan vara så!

Jag menade alltså att 1 G5:a på 2.3 GHz motsvarar en Pentium på 3.6-3.8 GHz, i en powermac har du två G5:or vilket betyder att den är kraftfullare än en Pentium4 på säg 3.6 GHz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.