Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! det här kanske är en dum fråga. Men varför är det så viktigt att ljusisolera kontrollrumet från studion? Hur ofta mixar man undertiden någon spelar? eller är det för att det är svårt och höra skillnad på ljudet från monitorerna och ljudet från instrumentet under inspelningen, iaf man skulle behöva byta mic elle så...

Däremot förstår ja självklart varför det är viktigt att fixa shysst akustik i båda rummen..

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat
är det för att det är svårt och höra skillnad på ljudet från monitorerna och ljudet från instrumentet under inspelningen?

Ja.

Postat (redigerat)

men är det värt alla pengar då? gummi mata luftsåalt, flytande rum....känns lite överseriöst...borde det inte räcka att göra sitt bästa för att tämpa på andra sätt och sen skruva upp monitorerna?

skulle d sen låta skit endå, kan man väll bara göra om?

alltså om man inte ska ha en studio i allá Mariann stile....

Redigerat av _johnny_
Postat (redigerat)

Om du tänker på din hemastudio så kan det väl rätt snabbt bli allt för dyrt att optimera studion. Men i professionella samanhang så kan jag tänka mig att det är nödvändigt, ur en mängd aspekter.

Isolera är väl alltid bra? Vill andra höra vad som försigår i studion? De som är i rummet intill? Tror inte det... Om du får in oänskat ljud i ett mickat rum? Inte bra det heller. Isolering = bra, och nödvändigt

Det finns alltid billigare och enklare alternativ än saker som är speciellt utvecklade för studios, men som funkar kanon i hemmastudion, eller i den mindre och billigare studion.

(Enligt mig i alla fall)

Redigerat av Light Head
Postat

Man vill ha bra akustik i inspelningsrummet för att få bra inspelningar...

Man vill ha bra akustik i kontrollrummet för att kunna mixa bra, och höra hur inspelningarna blir....

Man vill issolera mellan dessa rum för att: när någon står och sjunger i inspelningsrummet, vill man gärna samtidigt kunna lyssna på musik och sång i kontrollrummet, utan att musiken läcker igenom in till inspelningsrummet, och fastnar på inspelningarna....man vill dessutom kunna röra sig och prata i kontrollrummet samtidigt som någon står och sjunger i inspelningsrummet....

Kan ju tillägga att i en hemmastudio funkar det oftast helt ok med att alla helt enkelt lyssnar i hörlurar, och försöker vara tysta, samtidigt som man spelar in....

Postat

Läs Studio nr11-05/06 om Johan Lindström. Han har inget isolerat kontrollrum, mixerbordet står i liverummet. Han har producerat Freddie Wadling, Totta Näslund, m.fl. Studio eller lekstuga? 😄

Postat

vet inget om hans metoder-har inte läst numret osv,men det rör sig tydligen om ett annat tänk här-oberoende av vem han nu spelat in vilket är rätt ointressant...

pratar vi traditionell studiouppbyggnad och varför man isolerar svarar jag gärna---

Grymlings gjorde ett bra jobb för många år sedan i M:Rickfors kåk på Gotland utan studioväggar etc,finns många andra exempel då det rör sig om lite mer "levande" liveupptagningar då man liksom bara åker-funkar också givetvis med rätt kunnande! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.