Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått ett remixkit där alla filer har ändelser på L och R (ex. acapella_01.L och acapella_01.R) - måste givetvis vara monospår som panoreras vänster respektive höger. Problemet är att jag inte kan öppna dessa filer i varken Cubase SX eller i WaveLab. Lyckades öppna en "L" fil i Wavelab men får ett spår med massa brus bara utan att höra någon sång eller liknande i bakgrunden.

Någon som vet om det finns något konverteringsprogram eller vad formatet används i för program eller ev. hårdvara?

Annons
Postat (redigerat)
...men får ett spår med massa brus bara utan att höra någon sång eller liknande i bakgrunden.

Då kan vi säkert utesluta att de är wav-filer.

Testa att kopiera en backup på filerna och döpa om dessa till någon annan filändelse, tills Wavelab hittar rätt. :rolleyes:

Prova t.ex.

.mp3 (MP3)

.sd2 (Sound Designer II, används ofta av Pro Tools)

.aiff (AIFF, det vanligaste ljudformatet på Mac)

.mp2 (MP2)

EDIT: Jag misstänker att en Mac med Pro Tools har varit i farten. Det stämmer överrens med hur PT namnger audioklipp, och Mac som ofta struntar i filändelse och sparar information om filtyp i filsystemet istället. 😆

Redigerat av Linus
Postat

Testade att döpa om filerna, utan resultat.

Dom är i samma storlek som en normal 44.1 kHz, 16 bitars WAV fil...

Enklast vore givetvis att få dom direkt från producenten i Wav format. Men det är ett par mellanhänder och CD:n med filerna har rest över några landsgränser, vilket gör att några veckor lätt sticker iväg innan jag får en ny CD.

Postat

Om det finns nån av filerna som är ganska liten, är det okej att skicka över den per mail eller nåt? Jag skulle kunna kolla om jag kan hitta vilket filformat det är.

Postat

Äre remix så är det säkert okomprimerad PCM filer.. I windows brukar filändelsen vara *.wav och i mac så brukar det vara *.au

Du kan också pröva att låta Wavlab öppna dom som "any type *.* " ("Open Wav" i filmenyn)

Postat (redigerat)

Jag kollar på en fil nu.

VLC Media Player trodde att filen var en mpga i 22kHz stereo, men ack så fel den hade 😉

SPRRRRAAAAAAK!

AWave Studio klarar nog alla kända ljudformat, oavsett filändelse. Men inte ens AWave kände igen nåt ljudformat i den här filen. 🙂

Så vi kan stryka alla dessa ljudformat från listan...

Experimenterade för fullt med Wavelab. PLÖTSLIGT slog den ner som en blixt!

Öppna som 'any type' i Wavelab. Välj 24 bit, Byte order: Big Endian (Motorola), 44kHz, mono

Jag antar att AWave inte kände igen formatet pga. 24 bit PCM...

Redigerat av Linus
Postat

hade också samma problem, med helt vanliga aiff.-filer som inte cubase kände igen. tog också any file då. konstigt att cubase inte känner igen aiff, trots att den har stöd för filerna.

Postat (redigerat)

Headern har blivit kajko på 1 av 15 filer, när jag bouncat till aiff med PT 6.

Förmodligen är det nåt sånt som hade hänt de här filerna också.

Hade den haft en korrekt header hade AWave kirrat saken... 😎

...och hade Macen varit bättre på att använda filändelser hade vi säkert löst problemet ännu snabbare :rolleyes:

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.