Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

hej alla..

vad jag lägger upp nu är egentligen inte en demo..

utan en test av ljud bild..

det är så att jag är ute efter en övermättad komprimerad ljudbild

som ändå har hifi kvalitet..

jag har bara linade instrument & min inte så bra pod 2.0 som inspelnings länk..

detta är helt enkelt ett försök att med enkla medel uppnå detta

plus ett test att för mig mixa dfhs på ett nytt sätt..

så efter en slaskmix i cubase..öppnade jag mixen i wavelab

och lade på peakmaster för att försöka få mättnad..

frågan är då vad tycker era slipade öron om reultatet??

och om ni tycker att det går bort..vad skulle ni säga är ett bra sätt att få det här soundet??

övriga synpunkter & tips tas emot tracksamt!!

LJUD EXEMPEL:

😱

Redigerat av Lundin
Annons
Postat

tycker det låter fett och bra fast det är ett svagt knaster/dist ljud i bakgrunden i bland tror jag.

Postat

Baskaggen låter lite för blöt.... lägg på lite mer kompressor och dra upp de låga registern samtidigt som du drar ned volymen lite på den... annars lät det bra..... lite skumt bas ljud med.. men om du line:a in allt men den pod... så är det helt ok... gitarrefekter har en viss tendens att låta lite klent och inte så tugnt när man kör bas igenom dom 😉 ...

Postat

knasster?..jag vet inte riktigt vad det är någonstans..kan vara basen eller gitarren

men i det här fallet har jag vridit till de båda kraftigt för att ge dem mera presence

men de låter inte helt ok ändå..fast det är nog värt knassret..som jag själv inte hör iofs!!

och ja kaggen låter lite blöt..men dn låter bra i sammanhanget efter sticket..tror att en matigare kagge blir för mycket där..

den här lilla snutten är ivilketfall det bästa jag åstadkommit med poden..

PS..knsstret kan komma från störningar i från gittarsladden..den kan sätta igång rätt va det är!!

tack för feedbacken

🙂

Postat

Majee fattar inte riktigt vad du är ute efter. Det låter förvisso fett, men på ett ganska klumpigt basigt sätt. Saknar dynamik i trumljuden. Undrar om du inte har för mycket läckage. Svårt att få det lagom tycker jag själv. Jag skulle nog vässa med kompressor och försöka att mixa fram lite mer diskant. fast det beror ju på vad du är ute efter.

Vill du ha det tungt eller fett liksom... hmm tusan att det skall vara så svårt att hitta rätt ord. 🙂

Postat

helst tungt & fett..och ja det är för lite dynamik, särskilt i trummorna

vad jag är ute efter är lite av effekten när man spelar in något för högt på band

så blir det en skön kamp om ljud utrymmet..

det blir det ju tyvvär inte här..skulle vilja få det att låta mera komprimerat fast mera punch i virveln tlx

peakmastern gör inte trixet..men det är ändå åt det hållet jag siktar..

morningstar med entombed tlx har flera låtar med kompressat & fläskigt sound..

jag skulle helt enkelt vilja veta hur man får till det så!!

🙂

Postat

koolt. Det är främst virveln som är saggig. Den låter lite död 😆

Filtrera den lite och reverba den. Och komprimera järnet. Försök hitta nån virvel med mer rimsound.

typ denna 😏

T_snare.wav

Postat
koolt. Det är främst virveln som är saggig. Den låter lite död 🙂

Filtrera den lite och reverba den. Och komprimera järnet. Försök hitta nån virvel med mer rimsound.

typ denna 🙂

ok...ja jag vill att virveln ska bryta igenom mera..

tyvvär kan jag inte lyssna på bifogade filer..

men jag ska be min tjej ta hem den & skicka den till mig senare idag!!

thanx man!!

🙂

Postat

Min lyssning fixar inte lågbasen i bastrumman alls; låter inte klokt i varesig lurar eller högtalare här. En ganska hård kompressor med bra attacktid skulle nog styra upp ganska mycket så detdär slabbiga i bastrumman dyker snabbt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Uslig distortion över hela alltihop. Är det meningen eller? Låter som om allt skulle vara kört genom nån slags (överdriven) tube-sim-vst eller nåt.

Postat
vad jag är ute efter är lite av effekten när man spelar in något för högt på band

så blir det en skön kamp om ljud utrymmet..

Lyssnar i datorhögtalare och det låga registret låter väldigt dominant.

Övre mellanregister gör sig bara påminnt som en svar klipp-distortion.

Om du letar mättnadskänsla (som på magnetband) tycker jag att du ska experimentera med Voxngo Tape Bus. Demo finns att ladda hem här.

Läs mer om pluggen här.

Postat

Trummorna verkar vara bra uppmickade. Men varför ligger hi-hatten på left ?

Känns om man lyssnar bakom trummisen och inte framför bandet (om inte trummisen är vänsterhänt). Första guran ligger också mest på left tillsammans med hi-hatten, medans den andra gitarren kommer in på slutet på höger.

Masterguran borde ligga mer åt höger och utfyllnadsguran komma in från left.

Postat (redigerat)

VacUm..

bra ..ett konkret tips på vad jag ska göra..baskaggen är ett problem ja!!

tsmalmbe...

hmm..flera som nämmner distortion..jag har inte lagt på någon..däremot har jag vridigt bas & gitarr till i oigenkänännlighet för att ge dem mera närhet..

då dom lät ännu uslare innan..kanske den skarpa diskanten där som ger intrycket av distortion!!

joachime ...

tackar för tipset om plug..men jag måste säga att andra pluggar som typ antares tube & sådant inte funkar tillfredställande..men jag ska testa den här!!

tack..

spaceman...

ja du har rätt det har jag inte tänkt på..en scsi-disk i datorn glappar..så jag måste in i burken då & då..för att se till att den sitter ordentligt..jag måste bytt plats på right/left senast...men jag ska testa att lägga första gitarren på motsat sida från hihaten..trummorna är dfhs förövrigt!!

Altzi..

hmmm den där disten igen...jag hör den inte själv..men detta är bara en slask dragen igenom peakmaster för att bli lite ihop pressad..

jag funderar på att skita i den..den gav ändå inte den punch jag var ute efter!!

tack för feedbacken alla!!

🙂

Redigerat av Larsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.