Jump to content
Annons

Flerspårsinspelning- Vilket ljud kort ?

Recommended Posts

TONHER (oregistrerad)
Postat

Hej där ute, nån som kan svara på vad för ljudkort som kan tänkas duga om jag vill spela in ca 4-8 spår på raken så att säga. Så att man kan mixa var spår för sig....

Om det nu existerar ett för externt bruk skulle jag vara tacksam för upplysningar om detta.

Varsågoda att briljera 😱

Annons
Postat

Oj det finns en hel uppsjö. E-mu 1616m, E-mu 1820, ESI Wamirack ESP1010, M-Audio Firewire 1814, Motu Traveler, Motu 828 med flera med flera.

Vi ahr testat samtliga kort, och de första i ett jämförande test. Se mer här.

Postat

Med en Presonus Firepod så får du ett externt Firewire-kort med 8 ingångar med inbyggda preamps (du behöver lika många preamps som ingångar för att spela in) av helt ok kvalité till ett bra pris.

Dessutom så får du Cubase LE på köpet vilket är ett bra program att börja med.

Postat

...icke att förglömma: Echo Layla 3G, RME Fireface800, RME Multiface, RME HDSP9652 tillsammans med lämplig extern omvandlare (RME ADI-8 DS, Creamware A16, Alesis AI-3 m fl...).

Det finns som sagt massvis av flerkanalskort - för alla behov och alla budgetar... 😱

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Och Soundscape Mixtreme 192, där du får en väldigt kraftfull sw - mixer på köpet.

TONHER (oregistrerad)
Postat

Grymt trevlig respons, jag tackar å bugar 😱

Postat
Grymt trevlig respons, jag tackar å bugar 😱

Vad har du för budget förresten?

TONHER (oregistrerad)
Postat

Jag hade tänkt mig max 6000 spänn.

Borde gå tycker jag.

Det jag för tillfället behöver är att kunna spela in 2 mic. och ett mixer bord. d.v.s. 2+2 kanaler.

Har redan 2+2 kanaler men kan inte få separata spår, eftersom jag måste välja mellan att spela in i mic. amp läge eller line. (M-AUDIO FW 410)

Postat
Jag hade tänkt mig max 6000 spänn.

Borde gå tycker jag.

Det jag för tillfället behöver är att kunna spela in 2 mic. och ett mixer bord. d.v.s. 2+2 kanaler.

Har redan 2+2 kanaler men kan inte få separata spår, eftersom jag måste välja mellan att spela in i mic. amp läge eller line. (M-AUDIO FW 410)

Med en tvåkanalig preamp borde du väl kunna använda line-ingångarna på baksidan också väl? Och isf få 2+2 mic in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.