Jump to content
Annons

Ljudet ändras efter jag brännt till CD.


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)

Tja,

Tacksam om nån har nåt att rekommendera.

Allt låter ok i Cubase samt SoundForge. Jag har lagt på lite lätt Limiter och givetvis en Dither. I datorn låter allt som jag vill att det ska, när jag brännt till CD låter allt "boomy" och odefinierat. Bas nivåerna blir väldigt framträdande och trycket i kicken blir tamt. Varför i hela friden händer detta?

Har jämfört "riktiga CD skivor" och importerat till datorn, och det är en viss skillnad i ljud mellan när jag lyssnar i CDn och datorn, men det blir inte lika stor skillnad som med mina låtar. Jösses amalia, nån som vet?

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Florian: Nero använder jag. Jodå, exporterar Stereo Interleaved, 16bit 44.1.

BaldByChoice: Nja, bra gissning men jag tror inte det är detta som är problemet. CD och Datorn är kopplade till samma lyssning, Alesis MK One II (Inte världens bästa, men inte världens sämsta heller) samt ett par hörlurar Beyer DT990.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som nån inställning i brännarprogram eller operativsystem.. brukar finnas typ "ljudförbättrare" (loudness och fas/stereo breddare mm) och sånt som automagiskt läggs på om det är förkryssat i inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Låter som nån inställning i brännarprogram eller operativsystem.. brukar finnas typ "ljudförbättrare" (loudness och fas/stereo breddare mm) och sånt som automagiskt läggs på om det är förkryssat i inställningarna.

Detta ska jag kolla upp direkt. Tack för tipset. Hoppas det är så enkelt.

Men vad menar du med operativsystemet?

Edit: är på jobbet just nu så jag får undersöka detta när jag kommer hem i eftermiddag. Tacksam för alla tips!

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

BaldByChoice: Nja, bra gissning men jag tror inte det är detta som är problemet. CD och Datorn är kopplade till samma lyssning, Alesis MK One II (Inte världens bästa, men inte världens sämsta heller) samt ett par hörlurar Beyer DT990.

Okej. Det var värt ett försök i alla fall. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
du skriver att du har soundforge-har du inte sonic foundry då? (mastering/brännarprogram)

klart bra redbook-kompatibelt o klart,kan inte bli fel...

Sony SoundForge 7 heter det. Men det är väl samma som Sonic Foundry, bara att Sony köpte alla rättigheter?

Tacksam om du vill utveckla?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
jag tror det är lyssningen. Bränn wave-filen till CD. Rippa CDn till en ny wave-fil. Jämför wavefilerna. Om de låter lika så är det lyssningen, annars är det skumt.

FAktum är att jag gjorde detta igår, och det låter som det ska i datorn men CD skivan låter kass. Detta är inte ett probelm p g a lyssningen misstänker jag, CD och datorn är kopplade till samma lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jämföra ljudet mellan dator och ljud på bränd cd bör du:

1. Ha ljudet i 16 bitar, 44 kilohertz som wav-filer på datorn

2. Bränna ljudskivan i max 8x hastigheten

Härifrån kan du ta två vägar

1. Rippa skivan tillbaka till datorn, återigen med max 8x hastigheten och spela upp ljudet via datorn. Gör en abx-jämförelse mellan rippat ljud och originalfiler.

2. Spela upp ljudet med datorns cd-spelare, och var säker på att du använder cd-spelarens digitala överföring.

Anledningen är att det finns flera felkällor på vägen annars. Ljudet måste köras genom samma da-omvandlare och genom samma ingång på förstärkaren och naturligtvis med samma lyssningsutrustning i övrigt.

Ljud på dator och på cd-skivan ska inte skilja sig, nästan alla trådar med denna frågeställningen kommer sig av andra felkällor än själva bränningen, det vill säga skillnader i lyssningsförfarandet.

Sidnotis: ABX-lyssning rekommenderas å det varmaste för att undvika den berömda placebo-effekten.

EDIT: Program för bra jämförande lyssning mellan filer på dator (ex originalfil samt rippad ljudfil från cd) hittas överst på denna sida (Rarewares). Dokumentation om förfarande finns här.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Hmm, han kanske menar Sony CD Architect (ex Sonic foundry CD Architect) som är ett grymt musik-cd-bränningsprogram (enligt mig!!!)...?

/H.

Ah, ok nu förstår jag.

Jag ska kolla upp CD-Architect, men hur kan ljudet bli olika? Grundfilen är ju den samma?

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta....hahaha....

Eidt: Stavfel

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ofta inbyggd eq och andra effekter i ljudkortets drivrutin. Har du inaktiverat detta?

Om basen är sänkt på ljudkortet och du har kompenserat för detta när du mixat, kommer CD:n att låta resonant i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, han kanske menar Sony CD Architect (ex Sonic foundry CD Architect) som är ett grymt musik-cd-bränningsprogram (enligt mig!!!)...?

/H.

Ah, ok nu förstår jag.

Jag ska kolla upp CD-Architect, men hur kan ljudet bli olika? Grundfilen är ju den samma?

Man vet ju inte om man ska skrata eller gråta....hahaha....

Tja, det är ju om det skulle finnas några inställningsmöjligheter i ditt vanliga brännarprogram som t.ex. automatiskt komprimerar ljud eller liknande. Prova lite av Olsbergs tips ovan, som sagt så är det oftast INTE bränningen det beror på...

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
För att jämföra ljudet mellan dator och ljud på bränd cd bör du:

1. Ha ljudet i 16 bitar, 44 kilohertz som wav-filer på datorn

2. Bränna ljudskivan i max 8x hastigheten

Härifrån kan du ta två vägar

1. Rippa skivan tillbaka till datorn, återigen med max 8x hastigheten och spela upp ljudet via datorn. Gör en abx-jämförelse mellan rippat ljud och originalfiler.

2. Spela upp ljudet med datorns cd-spelare, och var säker på att du använder cd-spelarens digitala överföring.

Anledningen är att det finns flera felkällor på vägen annars. Ljudet måste köras genom samma da-omvandlare och genom samma ingång på förstärkaren och naturligtvis med samma lyssningsutrustning i övrigt.

Ljud på dator och på cd-skivan ska inte skilja sig, nästan alla trådar med denna frågeställningen kommer sig av andra felkällor än själva bränningen, det vill säga skillnader i lyssningsförfarandet.

Sidnotis: ABX-lyssning rekommenderas å det varmaste för att undvika den berömda placebo-effekten.

Tackar för utförligt svar.

Problemet är att jag testade att rippa tillbaka och lyssna i datorn igen, ljudet låter bra igen då?

Jag bränner i 8x.

Filerna är 16bit 44.1.

Däremot ligger de på olika ingångar i förstärkaren, så jag ska kolla detta givetvis för att se om ljudet ändras.

Lyssningen är den samma på båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Det finns ofta inbyggd eq och andra effekter i ljudkortets drivrutin. Har du inaktiverat detta?

Om basen är sänkt på ljudkortet och du har kompenserat för detta när du mixat, kommer CD:n att låta resonant i basen.

Hmm...klurigt. Jag har ett WamiRack 24. Ska kolla upp detta. Antar man gör det i kontrollpanelen för ljudkortet.

Vad irriterande...varför alla dessa inbyggda effekter?

Fast borde inte kommersiella skivor låta tunna då när jag testade att rippa dessa till datorn för att jämföra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att jag testade att rippa tillbaka och lyssna i datorn igen, ljudet låter bra igen då?

Då kan du ju alltså utesluta att det är ljudet på cd-skivan som är fel.

Däremot ligger de på olika ingångar i förstärkaren, så jag ska kolla detta givetvis för att se om ljudet ändras.

Snarast ligger problemet där, alternativt i den cd-spelare du använder för att spela upp ljudet. Där använder du ju dessutom andra da-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Problemet är att jag testade att rippa tillbaka och lyssna i datorn igen, ljudet låter bra igen då?

Då kan du ju alltså utesluta att det är ljudet på cd-skivan som är fel.

Däremot ligger de på olika ingångar i förstärkaren, så jag ska kolla detta givetvis för att se om ljudet ändras.

Snarast ligger problemet där, alternativt i den cd-spelare du använder för att spela upp ljudet. Där använder du ju dessutom andra da-omvandlare.

Hmm...jo det har du helt klart rätt i.

Hur gör jag då för att få det låta ok? Jag menar andra skivor låter ju lika bra i både CD spelaren och i datorn. Det är fortfarande en skillnad, men inte lika markant?

Jag ska testa att koppla ljudet från datorn till CD ingången på stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
det är inte så att du spelar upp cd du brännt i mediaspelaren ( där finns det ju massor av inställningar som kan förvränga ljudet)

Mediaspelaren använder jag inte.

Enbart SoundForge om jag rippat från CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Tänkte jag skulle skriva om vad problemet var, utifall någon stöter på samma problem och läser denna tråd.

Precis som ett av Olsbergs alternativ så berodde det på att datorn och CDn gick in i olika ingångar på stärkaren. CDn gick givetvis in på CD ingången, men datorn valde jag att koppla in på Video. I min enfald trodde jag inte att detta kunde påverka ljudet, nu vet jag bättre.

CD ingången är betydligt mer framträdande i basen och ljudet får en betydligt fylligare karaktär. P g a detta blev min mix så resonant i basen att det blev olidligt.

Jag har nu kopplat om och låter datorn gå genom CD ingången så att jag får rätt bild redan från början.

Jag känner mig som en jubel idiot, 😠 men jag är glad att jag hittat problemet. Givetvis måste jag mixa om hela klabbet men det är ju egentligen bara kul. Fast lite surt i och med att jag trodde jag var klar och kunde gå vidare.

😏🤪😛😳

Edit: Stavfel

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

CD ingången är betydligt mer framträdande i basen och ljudet får en betydligt fylligare karaktär. P g a detta blev min mix så resonant i basen att det blev olidligt.

:rolleyes:

Vad har du för förstärkare/stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bränner mina skivor så låter dom inte bara konstigt. Dom LUKTAR konstigt oxå...  :rolleyes:
Mina CD-R luktar lakrits eller ammoniak som obrända, tycker jag...

Annars bränner jag inte upp mina skivor. Gamla skivor åker bara i sopnedkastet...

Grahn (kung av Off-topic), du lyckas med att starta sidospår i varje tråd! 😎

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...