Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det här är vad jag tänkt införskaffa till min nya musikdator:

* Antec Sonata II, Miditower, 450Watt, Piano Svart

* Intel ATX 945G PCIe S775 RAID LAN - Box

* Intel Pentium 4 631 3.0GHz 800MHz/2MB S775, Box (inkl. fläkt)

* Kingston 2048MB 533MHz DDR2 CL4 Kit

* PLEXTOR DVD±R/RW PX-755SA 16X DL S-ATA RETAIL

* SEAGATE BARRACUDA 7200.9 80GB 7200RPM SATA/300 (Systemdisk)

* SEAGATE BARRACUDA 7200.9 250GB 7200RPM SATA/300 (Audiodisk)

* SEAGATE BARRACUDA 7200.9 120GB 7200RPM SATA/300 (Inspelningsdisk)

Ljudkort har jag redan (får duga tillsvidare):

* M-Audio Audiophile 2496

Hela kalaset går på 10 039:- inklusive frakt.

Bra eller anus?

EDIT:

Egentligen skulle jag vilja ha DDR2 667MHz-minnen. Någon som vet vilka som säljer dessa och om skillnaden märks mot 533MHz-minnen? Av det jag sett så verkar det bli högre latency på minnen ju snabbare de är...?

Redigerat av BaldByChoice
Annons
Postat (redigerat)

Tjaa.. Det enda jag kan anmärka på där är storleken på hårddiskarna.. Varför olika storlekar på dom? Kan fatta att du vill ha operativsystem och program på den där 80 GB-disken men dom andra funkar bättre om dom är i samma storlek.. Länka dom som RAID-0 så får du bättre sprutt på thruputten 😕

EDIT: Ta 2 st 250 GB i stället och länka dom som RAID-0. Sen kan du logiskt partionera dom till audiodisk och inspelningsdisk (vad du nu menar med det???)

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)
EDIT: Ta 2 st 250 GB i stället och länka dom som RAID-0. Sen kan du logiskt partionera dom till audiodisk och inspelningsdisk (vad du nu menar med det???)

Jag menar att ha en disk till samplingsbibliotek, typ dfh Superior, och den andra att spela in på.

RAID-0 säger du... vad innebär det? Görs det via BIOS eller Windows? Förklara gärna mer. Låter ju riktigt intressant! 🥰

EDIT:

Förresten, var i Karlstad huserar du? Jag är själv Karlstadbo. 😕

Redigerat av BaldByChoice
Postat

Grafikkort blir det inbyggda och antalet skärmar bli en?

Om du skall ha datorn i samma rum som du spelar in så är det alltid bäst att lyssna på konfigurationen inna du köper den. Jag har haft väldigt stora problem med fläktljud innan jag köpta mac 😕

Postat
Om du skall ha datorn i samma rum som du spelar in så är det alltid bäst att lyssna på konfigurationen inna du köper den. Jag har haft väldigt stora problem med fläktljud innan jag köpta mac 😕

Nja, det största problemet är väl nätdelen i detta fall så det ska nog ordna sig. 🥰

Postat

Om jag byter ut 160-gigaren mot en 250GB och byter ut 533MHz minnet mot 667MHz så skulle datorn kosta 10 563:- istället. Ingen större skillnad. 😕

Postat
RAID-0 säger du... vad innebär det? Görs det via BIOS eller Windows? Förklara gärna mer. Låter ju riktigt intressant! 😄

EDIT:

Förresten, var i Karlstad huserar du? Jag är själv Karlstadbo. 😆

Näe.. Mjukvarumässigt så görs det i Diskhanteraren. (du hittar den i kontrollpanlen->Administrationsverktyg)

Och själv så bor jag på Lamberget i Karlstad 😎 Fast jag är importerad från Lappland (Dorotea.. Granne med Grahn kan man säga) 😄

Postat
Det här är vad jag tänkt införskaffa till min nya musikdator:

* Antec Sonata II, Miditower, 450Watt, Piano Svart

* Intel ATX 945G PCIe S775 RAID LAN - Box

* Intel Pentium 4 631 3.0GHz 800MHz/2MB S775, Box (inkl. fläkt)

* Kingston 2048MB 533MHz DDR2 CL4 Kit

* PLEXTOR DVD±R/RW PX-755SA 16X DL S-ATA RETAIL

* SEAGATE BARRACUDA 7200.9 80GB 7200RPM SATA/300 (Systemdisk)

* SEAGATE BARRACUDA 7200.9 250GB 7200RPM SATA/300 (Audiodisk)

* SEAGATE BARRACUDA 7200.9 120GB 7200RPM SATA/300 (Inspelningsdisk)

Ljudkort har jag redan (får duga tillsvidare):

* M-Audio Audiophile 2496

Hela kalaset går på 10 039:- inklusive frakt.

Bra eller anus?

EDIT:

Egentligen skulle jag vilja ha DDR2 667MHz-minnen. Någon som vet vilka som säljer dessa och om skillnaden märks mot 533MHz-minnen? Av det jag sett så verkar det bli högre latency på minnen ju snabbare de är...?

Fan jag vill oxå ha...😆

Postat
Och själv så bor jag på Lamberget i Karlstad 😄 Fast jag är importerad från Lappland (Dorotea.. Granne med Grahn kan man säga) 😄

Jaha, där ser man. Undrade egentligen var du jobbade, men... 😆

Själv bor jag på Wåxnäs. 😎

Angående denhär RAID-0-prylen: Då skulle jag väl egentligen ha ytterligare en disk att spela in på, eller?

Postat

Ere jag som minns dåligt, eller blir inte P4 CPUr jävligt heta = hög cpufläktvarvantal å grejjer?

Kanske minns fel.. 😆

Postat

Ny konfiguration 😛 :

* ANTEC MIDITOWER SONATA II PIANO BLACK 450W

* ASUS A8V K8T800PRO SKT-939 AMD AGP ATX

* AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED

* CORSAIR 2GB DDR PC3200 400MHZ 2-3-3-6

* NEC DVD±R/RW DOUBLE LAYER 16X ND-3550 BULK

* 2xSEAGATE BARRACUDA 7200.9 160GB 7200RPM ATA/100 8MB (System+Insp.)

* 2xSEAGATE BARRACUDA 7200.8 250GB 7200RPM SATA/150 (Samplingsdiskar i RAID-0)

* LACIE FIREWIRE PCI-KORT FÖR PC

Ljudkort och AGP-grafikkort har jag redan.

Summa summarum: 11 180:- hos Dustinhome.

Bra eller anus?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.