Jump to content
Annons

You Can Have It All


Joel B

Recommended Posts

Hej på er!

Detta är en låt jag skrev för ett tag sen till mitt band, den är i ganska klassisk funk-stil. Hursomhelst så funderar jag på att skriva färdigt den, och jag kom fram till att det bästa sättet att få reda på om det är en bra grund eller inte var att låta folk höra på den. Kommer man ihåg den? Är den för konventionell? Alla åsikter är välkomna.

Samtliga instument utgörs av VSTi:s, och det är jag själv på sång (vilket det inte kommer vara senare).

LÅTNAMN: You Can Have It All

ARTIST/GRUPP: Joel Berghult

GENRE: Funk

LÅTLÄNGD: 1:04

KOMPOSITÖR: Joel Berghult

INSPELNINGSÅR: 2005/2004?

FORMAT: mp3

STORLEK: 0.9 MB

STATUS: Skiss

You_Can_Have_It_All_Alpha_2_teaser.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om jag inte brukar lyssna på sån här musik tycker jag att det är helt okej!

Mycket sköna rytmer och snygga markeringar. Mixning kan jag för lite om för att ge några tips. Jag tycker iaf det låter bra 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, själva låten är ju inte alls dum, men den här typen av musik lämpar sig inte speciellt bra för VST. PÅ med riktiga gitarrer så skulle det bli mycket bättre. Ljudet är lite vasst också på de utpanorerade instrumenten. (Vad hårdrock du blev på slutet 🥰 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad faen. Varför inte jobba vidare på den där? Det svängde allt helt ok tyckte jag utan att för den skull vara något funkorakel. Kör på bara.(Vad är det för fel i att vara konventionell?) 

Tack =) Jag tycker personligen inte det är något fel i att vara konventionell, så länge som låten inte känns så slätstruken att man bara associerar den till andra låtar.

Även om jag inte brukar lyssna på sån här musik tycker jag att det är helt okej!

Mycket sköna rytmer och snygga markeringar. Mixning kan jag för lite om för att ge några tips. Jag tycker iaf det låter bra

Tack! Mixen behöver jag ändå inga synpunkter på, det som sagt bara en skiss. Tack för de vänliga orden.

hmm, själva låten är ju inte alls dum, men den här typen av musik lämpar sig inte speciellt bra för VST. PÅ med riktiga gitarrer så skulle det bli mycket bättre. Ljudet är lite vasst också på de utpanorerade instrumenten. (Vad hårdrock du blev på slutet)

Som sagt är det en skiss. Kul att du gillade låten!

Tuff låt! kul början..

Vem sjunger? cool röst..

Bra låtämne!... gillas.. 

Haha, tackar! Jag sjunger själv här, något jag inte gör i vanliga fall. Kul att du gillar min otränade röst. Du däremot har ju en GRYM pipa...

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt sväng även om trummorna är i stelaste laget, speciellt virveln. Gillar clavinet som ligger till höger. 🙂 Däremot gillar jag inte wah wah midiguran 🥰 som ligger till vänster. 🙁 Trist ljud som dessutom låter alldeles för kvantiserat.

Men jag tycker absolut att du ska jobba vidare på detta, släng på lite fler stämmor och lite blås vetja, kan bli riktigt bra. 🥰😕

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra drag.. Sköna Stevie Wonder clavvar (har du sett hans specialbygda flygel förresten?)

Men det blev lite stelt efter ett tag. WhaWha guran som blev tråkig ju.. Hyr in Djonas på lite gitarriff där så löser det sig ska du se 😕

Annars var det bara finfint!

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan få hjälpa mig med sång om du vill. 😉

tycker det låter bra, åt Stevie wonder hållet fast tuffare, ingen musik jag brukar lyssna på men jag tycker det är bra om det är konventionellt så jobba vidare med denhär låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Superskönt sväng mycket bra låtidé gör klart den för guds skull. Bas-slingan måste nog hookas till lite iofs. och melodin ligger lite riskabelt nära en gammal känd låt, kommer inte ihåg vad dom hette ett Engelskt band tror jag.

Men som sagt skitbra. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt sväng även om trummorna är i stelaste laget, speciellt virveln. Gillar clavinet som ligger till höger.  Däremot gillar jag inte wah wah midiguran  som ligger till vänster.  Trist ljud som dessutom låter alldeles för kvantiserat.

Men jag tycker absolut att du ska jobba vidare på detta, släng på lite fler stämmor och lite blås vetja, kan bli riktigt bra. 

Mvh / djonas

Tack! Jo det hela ska nog göras om från grunden om jag bestämmer mig för att göra klart den, med riktiga trummor, riktig bas, ja riktigt allt. Då kanske även blås skulle kunna bli aktuellt. Tack för feedback!

Bra drag.. Sköna Stevie Wonder clavvar (har du sett hans specialbygda flygel förresten?)

Men det blev lite stelt efter ett tag. WhaWha guran som blev tråkig ju.. Hyr in Djonas på lite gitarriff där så löser det sig ska du se

Annars var det bara finfint!

Hehe, har inte sett den. Länk? Clavven är en gratis jag tog ner från KVR forum, sköna grejer!

Som sagt, jag spelar nog in den på riktigt om det känns som att det är lönt. Och med den här feedbacken börjar jag bli ganska säker på vart det lutar 😮

Det här kan du inte misslyckas med! -Asbra!

-Låter som Oasis, sväng som Herbie Hancock (Rock it), arrat som Prince (eller vad han nu heter)

Haha tackar! Oasis älskar jag, Herbie hancock älskar jagg, prince älskar jag. Kan det bli bättre? 😱

Visst serrö! Cool idé tycker jag!

Den kan ju alltid förbättras men den håller definitivt måttet som idé!

Kör vidare bara.

//P

Tackar! Kul att du tycker om den =)

du kan få hjälpa mig med sång om du vill. 

tycker det låter bra, åt Stevie wonder hållet fast tuffare, ingen musik jag brukar lyssna på men jag tycker det är bra om det är konventionellt så jobba vidare med denhär låten.

Tack 😉 Jag lägger gärna sång om du vill, säg bara till =)

Superskönt sväng mycket bra låtidé gör klart den för guds skull. Bas-slingan måste nog hookas till lite iofs. och melodin ligger lite riskabelt nära en gammal känd låt, kommer inte ihåg vad dom hette ett Engelskt band tror jag.

Men som sagt skitbra. Lycka till

Göran

Oj, vilken låt kan det vara? Tack för feedback! Hur skulle man fixa till basstämman? Tack så mkt för det vänliga orden! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ska försöka komma på vad låten och gruppen hette återkommer ifall gammelgubbens minneskretsar återträder i funktion 😉. Basen ja du det handlar väl om att komma på nåt riffaktigt catchigt melodiöst med rätt notvärden i förhållande till beatet. Kort sagt det är inte lätt men får jag nån idé så kan jag väl höra av mig. Spelar dock som en kratta så det kanske inte skulle vara till så mycket hjälp 😄 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lyssnade igen och det är nog så att basen du redan har bara ska snitsas till lite. Kanske spela lite på osså en osså två osså tre osså fyr i reffen, vad blir det lite mera triolfeeling tror jag man kan kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...