Jump to content
Annons

Inspelningskälla i Cubase SX 2.2 med M-audio FW410

Recommended Posts

Yohan (oregistrerad)
Postat

Jag har nyligen skaffat mig ett M-audio FW410 och har uppenbarligen inte lyckats lära mig riktigt hur jag ska använda det. Kör Cubase SX 2.2 och kan därmed inte göra någon audio mixdown (bugg!). Tidigare har jag alltid spelat in mina låter genom att skapa en Audio Track och välja min Stereo Output som "source" i Windows-kontrollerna. Det funkade fint. Fast nu vet jag inte alls hur jag ska göra. M-Audio verkar inte ha någon inspelningskontroll som är tillgänglig i Windows och i Cubase förekommer bara TVÅ inputs, nämligen Analog In (L/R) och SPDIF In (L/R).

Några tips på hur jag kan fånga min Stereo Output från mitt FW410 och spela in ljudet? Det känns som ett problem som BORDE vara lätt att lösa.

I värsta fall kan man väl alltid re-routa outputten till SPDIF Out och sen återkoppla den till SPDIF In på baksidan av kortet med en kabel... men det känns bara för jävla lamt!!! Så det får bli en nödlösning. Välkomnar alla tips! Tack!

Annons
Postat (redigerat)

Kan man inte exportera låtar med Cubase SX2.2 så får du väl använda något annat program eller en annan version av Cubase. Låter väldigt underligt.

Redigerat av Phobos
Postat (redigerat)
Kör Cubase SX 2.2 och kan därmed inte göra någon audio mixdown (bugg!).

Va? 😏

Audio mixdown är en av de mest självklara funktioner i Cubase!

Du hittar den här:

File-menyn -> Export -> Audio mixdown

Kom ihåg att sätta ut L- och R-markörerna på varsin sida om låten.

Använder du instrument eller effektburkar utanför datorn, som du inte har bouncat, så kryssa för realtidsexport i fönstret.

Redigerat av Linus
Yohan (oregistrerad)
Postat

Alltså, det är en bugg i min version som gör att det krashar. Kanske är läge att skaffa SX v3.0.

Tänkte mest om någon hade något förslag på hur man kan göra det annorlunda, genom att routa om signalvägen med FW410. Det är ju helt sjukt att man inte kan fånga Stereo Outputten... tycker jag.

Postat
Alltså, det är en bugg i min version som gör att det krashar. Kanske är läge att skaffa SX v3.0.

Reklamera programmet! Eller vänd dig till Steinberg för en buggfix. Har du haft denna bugg sen du köpte programmet? Det är ju ett tag sen SX2 slutade säljas.

Yohan (oregistrerad)
Postat

Skitsamma. Det löste sig med installationen av TapeIt -pluggen... då lägger man den som en "effekt" på Stereo Out i Cubase SX och då leder man signalvägen genom pluggen som fångar audion och spelar in den i en WAV-fil. Smidigt! :-)

Jag nådde målet - en lösning på mitt enkla problem!

Tack för era försök.

Yohan (oregistrerad)
Postat

Jo så klart, men jag väntar tills jag skaffar XP och v3.0 som jag misstänker inte har samma problem med mixdown.

Just nu kör jag v2.2.0.35 och så vitt jag kan se finns det ingen senare updatering eller patch på Steinbergs hemsida.

Yohan (oregistrerad)
Postat

När jag markerar området med blått först, sen kör jag "audio mixdown" ... då börjar datorn att processa och inom några sekunder får jag en varning i Cubase som säger att det har hänt något förbjudet och sen kraschar programmet och stänger av sig självt.

Postat

Mixar du ner till wav-fil? Eller nåt komprimerat format?

Har du provat realtidsexporten? Samma sak med den?

Yohan (oregistrerad)
Postat

Vad menas med realtidsexporten? Är det ytterligare en funktion? Var finns den?

Jag vet inte exakt vad Audio Mixdown gör för något eftersom jag aldrig fått den att fungera, men jag gissar att den mixar ner allt till en WAV eller AIFF eller dylikt.

Yohan (oregistrerad)
Postat

Men alltså, programmet krashar direkt när jag klickar på "Audio Mixdown..." i menyn... det hinner inte komma upp några nya rutor med options eller så. Men det är alltså realtidsinspelning under Audio Mixdown vi talar om? I så fall har jag inte den möjligheten heller i nuläget.

Yohan (oregistrerad)
Postat

Nej, har inte brytt mig om att formatera om eller installera om eftersom jag läst att detta är ett känt problem i min version. Jag får helt enkelt sätta mitt hopp till v3.0 då ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.