Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har testat och letat i manulen, men lyckas inte få till detta. Det jag vill få till är att splitta en sterekanal till två mono. Jag vet att det går att splitta varje stereofil till två, men jag har färdigklippt tagning som består av en drös hopklippta och x-fadade filer. Dessa spelar nu på alla på samma (stereo-) audio kanal. Är det någon som vet ett sätt att splitta signalen under mixdown, typ senda left till en (mono-) bus, och right till en annan buss?

Tack! /D

Annons
Postat

P.S. Jag kör 5.5.1 på PC. Kör normalt i "universal trackmode", har också testat att klicka bort den inställningen (som verkar ha med detta att göra), men får inte till det i alla fall...

/D

Postat

Varför inte bara mixa ner det spåret genom att trycka på soloknappen och sen på bounce. Välj sen stereo split vid och importera den nya filen. Inte speciellt jobbigt väl?

Postat

Tack, ja det är nog bästa sättet. Dumt bara hur mycket man kan störa sig på att det inte är det "snyggaste" sättet...

/D

Postat

En Logic-tekniker hade för någon veckan sedan en föreläsning för lärarna på min gymnasieskola. Eftersom vi precis har bytt från Cubase till Logic. Och en av lärarna har sedan skvallrat till oss elever att de hade kommit fram till att det inte går att bounca ned ett monospår. Kommer inte riktigt ihåg i vilket sammanhang, men tror att det kan ha varit i något liknande problem Dr. D hade. Därför skämtar vi på skolan om att Logic nu kommer komma med en uppdatering. "Logic 7.2 nu i mono"

Haha detta kanske inte hör till ämnet, och jag har inte 100% säkra källor, men om det stämmer är det lite skoj 🤪

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem Dr. D 😮

Postat
En Logic-tekniker hade för någon veckan sedan en föreläsning för lärarna på min gymnasieskola. Eftersom vi precis har bytt från Cubase till Logic. Och en av lärarna har sedan skvallrat till oss elever att de hade kommit fram till att det inte går att bounca ned ett monospår. Kommer inte riktigt ihåg i vilket sammanhang, men tror att det kan ha varit i något liknande problem Dr. D hade. Därför skämtar vi på skolan om att Logic nu kommer komma med en uppdatering. "Logic 7.2 nu i mono"

Haha detta kanske inte hör till ämnet, och jag har inte 100% säkra källor, men om det stämmer är det lite skoj 🤪

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem Dr. D 😮

Så klart att det går att bounca en låt till mono, det är bara att klicka på knappen med dom två korsade ringarna bredvid bounce på output 1-2 kanalen. Då får man låten i mono.

Postat

Jo jag vet, men det måste ha varit vid något annat smanhang. Något lite mer ovanligt. Det var trots allt en Logic-tekniker som borde kunna det mesta. Det gick iaf inte att exportera till en monofil på något sätt iaf 🤪

Postat
Jo jag vet, men det måste ha varit vid något annat smanhang. Något lite mer ovanligt. Det var trots allt en Logic-tekniker som borde kunna det mesta. Det gick iaf inte att exportera till en monofil på något sätt iaf 😛

Sopig Logic-tekniker isf. Provade just och det blev iaf en monofil när jag gjorde som jag beskrev.

Postat

Ja asså på ditt sätt funkar det. Det funkar utmärkt. Men det var vid något annat tillfälle. När man vill exportera på något annat sätt.

Postat

Hej,

Nu hittade jag det "rätta" sättet - det var bara klicka bort "universal trackmode" i audio and hardware preferences, och sen göra om audio kanalen till mono. Då hamnar automatiskt left på den första kanalen, och right på kanalen efter. Sen var det bara panna ut dom som man vill. Ingen bounce behövs!

Det går förresten också bra att bounce till två mono filer på en gång, välj bara "stereo filetype" till "split". Då får man två separata filer på en gång. Fast logic använder sin egen (?) standard för detta och kallar filerna för .wal (left) och .war (right). Kanske var det läraren menade? Jag tror att det går att döpa om filerna till standard .wav om man vill. (Men då känner inte Logic igen att de hör ihop längre.)

Tack för tipsen i alla fall!

/D

Postat
Det går förresten också bra att bounce till två mono filer på en gång, välj bara "stereo filetype" till "split". Då får man två separata filer på en gång. Fast logic använder sin egen (?) standard för detta och kallar filerna för .wal (left) och .war (right). Kanske var det läraren menade? Jag tror att det går att döpa om filerna till standard .wav om man vill. (Men då känner inte Logic igen att de hör ihop längre.)

Tack för tipsen i alla fall!

/D

Där tror jag du har det äntligen 😛 Jag känner igen det där =) Kan berätta en annan rolig grej. Och det är att Z-TV som konstigt nog kör i mono bara tar från vänsterkanalen. Och det kallar de mono. Alla coola sweep man gör och ja hela ljudbilden försvinner helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.