Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag brukar ha ett litet skärt helvete med att mastra så att jag får bra volym utan brus och peak (men man är ju i början av sin "karriär" så det är väl bara väntat). Jag blir dock lite fundersam över varför volymen är så pass mycket lägre i mp3-filen än inne i Cubase SX? Ska man exportera som en .wav fil och låta ett annat program konvertera istället? Eller ska man mastra i ett annat program? Har läst att många verkar vilja använda sig av en wav-editerare tillsammans med sin sequlizer (lr hur man nu än stavar det där 🙂)

• 1 år senare...
Annons
Postat

Jag vet inte riktigt om jag förstår dig rätt, men problemet ligger nog inte i själva konverteringen. Cubase "skriver" direkt till ljudkortet och har sin egen "volymknapp" så det går inte riktigt att jämföra. Det du bör jämföra med är om din låt låter lägre än andra produktioner du kör i samma spelare.

Då är det nog snarare så att du måste komprimera materialet mer. Mycket modern musik är ju totalt sönderkomprimerad och det kan vara svårt att göra detta "bra" utan erfarenhet, men du bör kunna få ut åtskilliga db mer ur materialet och på så sätt öka "volymen".

Jag brukar alltid exportera så rent som möjligt, och sedan använda ett externt program för att mastra och konvertera till slutformat. T.ex. bör du ju köra dither på materialet innan du samplar ner till ett lägre bitdjup.

Postat

Jag har också noterat det men jag tror det är meningen att det skall vara så. Ifall man importerar den exporterade filen tillbaka in i Cubase och spelar upp den där så har den lika hög volym som innan. Antagligen har Cubase högre utgångsvolym. Det kan väl helt enkelt vara så att den går förbi Windows inbyggda volymkontroll, den brukar ju inte ligga i topp direkt.

Postat

Asså använd ett annat program typ cdex för att göra en fil till mp3:a, har för mig att cubase inte är så grymm på det... Så exportera till wav från cubase och använd sen

http://cdexos.sourceforge.net/ (eller nåt annat program för att konvertera till mp3, dock min favorit då det är grymmt bra samt gratis 😄 )

/Oskar

Postat

Alltså jag har inte hittat många mp3filer som spelas högre i Winamp än de jag själv mixat med mycket maximizer i Cubase. Jag tror helt enkelt att Cubase har högre volym och därför låter filerna högre i Cubase. Testa att importera en mp3a du exporterat och lyssna själv.

Att Cubase skulle vara dålig på att exportera mp3or har jag svårt att tro på. Kodningen är ju mer eller mindre identisk eftersom formatet är det. Att Steinberg skulle slängt in en fulkodning i ett program som de lagt ner så mycket på låter bara konstigt.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Du ska ALDRIG!! exportera till MP3 från Cubase. Använd LAME enkodern istället.

Redigerat av chilone
Postat
Att Cubase skulle vara dålig på att exportera mp3or har jag svårt att tro på. Kodningen är ju mer eller mindre identisk eftersom formatet är det.

Lite information om mp3-kodning:

mp3-standarden beskriver i detalj hur man _spelar upp_ en mp3-låt men säger inte så mycket hur man skall göra den. Detta lämnar stor frihet till de som gör mp3-encoders att göra som dom vill bara resultatet är en korrekt mp3 som följer standarden för uppspelning. Därför skiljer sig kvaliteten när det gäller de program som gör mp3 men knappast när det gäller de program som spelar upp mp3 (kvalitetsmässigt alltså).

Sen när det gäller volymen i Cubase: Är du osäker så öppna din exporterade wav-fil i ett enkelt editeringsprogram och se vart peaken ligger. Ligger den på noll eller strax under så är det så att Cubase helt enkelt skiter i windowsmixerns volyminställning och du behöver inte fundera mer.

Postat

Wow, det tog lite över ett år innan svar kom på den här frågan 🙂

Anyway. En får tacka så mycket för de olika förslagen. Nuförtiden så exporterar jag aldrig en mp3:a från Cubase. Kör wave in till Wavelab och mastrar där (en polares far har mååånga trevlig pluggar) och sedan, som inläggen påpekat använt mig av LAME för att konvertera till mp3:a om jag så vill.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.