Xtreme_Records (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Tja allihopa! Det är så att jag har tänkt bygga en liten ljudstudio, främst för upptagning av VO till film, men också lite nätradio. Studion ska byggas i halva friggan, alltså 2,2m x 2,2m. Här är en översiktsbild på hur jag har tänkt: Här synes: En TFT skärm, mus, tgt-bord, mixer, högtalare och ett fönster in i det ljudisolerade rummet. Jag är inte så hajj på studioutrustning, men jag har kollat på en Alto S6: Kan även nämna att jag ska ha två sånna här micar i rummet: Så här ska de se ut i rummet. Ljudisolerat med JJlabs A-absorb mattor. Ska även bygga ett litet bord som man kan fälla in till väggen när man inte gör radio. Det ska såklart vara en dörr där också, men inte nu av estetiska skäl. Vad har ni för synpunkter? Kommer att slända upp en bygglogg när jag börjar. //Kalle Östberg (fish i forumet) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Har du gjort skissen i SketchUp? Ser lite bekant ut på nåt sätt 😄 Jag skulle dock satsa på en bättre mixer/preamp och bättre mickar... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xtreme_Records (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Skissen är gjord i sketchup ja. Sen med mixer/micar är det så här va: Jag är bara 16 år, och min enda "riktiga" inkomst är filmerna jag gör. Därför är snålande ett nyckelord. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Jag skulle hellre satsa på en bra preamp och gärna andra micar också - men det är ju en smaksak. Första frågan är kanske om du verkligen behöver ha en mixer, eller om du kommer att mixa i datorn? Är mixern bara till för att få in micsignalerna i datorn, så är den defintivt överflödig. Titta gärna på den suveräna Line Audio Design DMP. Du kan inte få någon mer lågbrusig och mer ofärgad preamp någonstans i närheten av samma pris. Titta gärna också på Studio Projects B1, som jag tycker är en helt underbar mic för sin lilla prislapp. För att få möjlighet till lite annat sound också, så kan du även överväga att komplettera med en Oktava MC319 som andra mikrofon. Behöver du kunna göra stereoinspelningar, är det däremot lämpligare att skaffa två likadana micar... Ljudexempel på ett gäng olika mikrofoner hittar du på min testsite, så kan du avgöra själv. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Skissen är gjord i sketchup ja. Sen med mixer/micar är det så här va: Jag är bara 16 år, och min enda "riktiga" inkomst är filmerna jag gör. Därför är snålande ett nyckelord. 🙂 SketchUp är ett ganska trevligt program... synd att jag inte har det kvar =) En hyffsad bra preamp kostar inte mycket mer än ett litet mixerbord... och en bättre mick kan man få billigt också 😉 Men det där vet Claes bättre än mig 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Studio i en friggebod verkar ju alldeles lysande! Det skulle man ha, istället för att sitta i en klädkammare, vägg-i-vägg med sovrummet... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Titta gärna också på Studio Projects B1, som jag tycker är en helt underbar mic för sin lilla prislapp. Jepp. Äger själv ett exemplar av Claes omtalade favoritmic i prisklassen och jag måste säga att jag är skitnöjd 😄 Den låter suvveränt, o då har jag ändå ingen bra micpreamp 🙂 .Viktor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xtreme_Records (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Kan någon länka till denna omtalade mick? Kan passa på att säga att programmet jag använder för tillfället är Adobe Premiere Pro 1.5, och där kan man inte mixa i realtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Titta gärna också på Studio Projects B1, som jag tycker är en helt underbar mic för sin lilla prislapp. Jepp. Äger själv ett exemplar av Claes omtalade favoritmic i prisklassen och jag måste säga att jag är skitnöjd 😄 Den låter suvveränt, o då har jag ändå ingen bra micpreamp 😉 .Viktor Jag har en jag med 🙂 Dock så använder jag min ADK Hamburg mycket oftare... (läs alltid) 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Kan någon länka till denna omtalade mick? Kan passa på att säga att programmet jag använder för tillfället är Adobe Premiere Pro 1.5, och där kan man inte mixa i realtid. Du hittar den via min firmasite - men här är en direktlänk till Studio Projects: http://www.studioprojectsusa.com/b1.html Jag har inte använt Adobe själv, så det har kanske vissa kvaliteter som jag inte har en aning om - men om du håller på med musik, så är det ju smidigare att använda exempelvis Cubase SE eller någon billig version från andra firmor, som kan ge dig en större flexibilitet... Att inte kunna mixa i realtid låter som en väldigt allvarlig begränsning... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Jag har inte använt Adobe själv, så det har kanske vissa kvaliteter som jag inte har en aning om - men om du håller på med musik, så är det ju smidigare att använda exempelvis Cubase SE eller någon billig version från andra firmor, som kan ge dig en större flexibilitet... Att inte kunna mixa i realtid låter som en väldigt allvarlig begränsning... 😕 Eller Adobe Audition, så får du ett gränsnitt som är snarlikt Premieres (tror jag iaf... adobe brukar ha samma gränsnitt på de flesta av sina program)... Hursomhelst tycker jag att det verkar riktigt coolt med din lilla studio i friggeboden och jag ser fram emot en massa bilder allt eftersom den växer fram. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Du klarar dig lätt med dom micar & det mixerbord du har. För ditt ändamål är det bortkastade pengar att ens fundera på att isolera friggeboden. Jag har kompisar (Dumb Dan & Maxmaxmax) som får ljud i världsklass genom budget-micar & ljudkort som andra skojar om. Satsa på att göra jättebra musik istället för att bekymra dig om hur din friggebod ska inredas... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Varför två mickar? Varför inte köpa en mik och en bättre? Rekommenderar också en bra preamp om du tänkte göra hårda voice-overs med mycket kompressor... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Altzi Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Jag använder den micken som du beskriver men jag har skitit i preamp och mixer och köpte ett ljudkort med mic-preamp, inte 100% men betydligt bättre än en 695:- mixer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 SketchUp, vad är det? Var får man tag på det...?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Du klarar dig lätt med dom micar & det mixerbord du har. För ditt ändamål är det bortkastade pengar att ens fundera på att isolera friggeboden. Jag har kompisar (Dumb Dan & Maxmaxmax) som får ljud i världsklass genom budget-micar & ljudkort som andra skojar om. Satsa på att göra jättebra musik istället för att bekymra dig om hur din friggebod ska inredas... Jag kunde inte hålla mer mer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Steinb Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 SketchUp, vad är det?Var får man tag på det...?? Här finns både mer info och gratis nerladdning: Sketchup Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xtreme_Records (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Varför två mickar? Varför inte köpa en mik och en bättre? Rekommenderar också en bra preamp om du tänkte göra hårda voice-overs med mycket kompressor... 😎 För att jag inte håller på med musik, jag håller på med film & radio. "Radiomode": Två mickar, "Moviemode": En mick. Sen nämde någon Adobe Audition. Jag har det i v1.5 men jag har aldrig orkat lära mej det. Nån som vet någon tourtorial på svenska? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 Varför två mickar? Varför inte köpa en mik och en bättre? Rekommenderar också en bra preamp om du tänkte göra hårda voice-overs med mycket kompressor... 😄 För att jag inte håller på med musik, jag håller på med film & radio. "Radiomode": Två mickar, "Moviemode": En mick. Sen nämde någon Adobe Audition. Jag har det i v1.5 men jag har aldrig orkat lära mej det. Nån som vet någon tourtorial på svenska? Jo, jag förstod att det gällde radio & film. Det var Danny och Pluffo som misstolkade att du skulle spela in musik. Men det förklarar ändå inte varför du behöver två mickar för radiosändning, såvida du inte ska ha två programledare eller intervjua gäster i friggeboden? Nåja! Som Claes säger, så tror jag att du hellre väljer en 2-kanals mikpreamp istället för en liten mixer. Om du vill handla hos JAM, så har de Alto Alpha Mic Tube för 895:- Jag ser att du kör Adobe Audition på sketchmodellerna du ritat, och Audition är ett bra ljudredigeringsprogram. Tyvärr känner jag inte till nån tutorial. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xtreme_Records (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Dela Postat 12 februari 2006 (redigerat) Linus,12 February 2006, 15:34Jo, jag förstod att det gällde radio & film. Det var Danny och Pluffo som misstolkade att du skulle spela in musik. Men det förklarar ändå inte varför du behöver två mickar för radiosändning, såvida du inte ska ha två programledare eller intervjua gäster i friggeboden? Det är faktiskt meningen att man ska kunna vara två. Jag å min poolare har som projekt i skolan att göra morgonprogram (typ NRJ in the morning) 1-2 ggr i veckan. Redigerat 12 februari 2006 av Xtreme_Records Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.