Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Jag är intresserad av att skaffa en kraftfull (digital) synth, men hellst att den inte är alltför dyr prismässigt. Jag hade mestadels tänkt spela metal och progressiv rock/metal med den.

Jag är inte jätteerfaren inom synthmodeller och sånt än, men en Kurzweil K2000 eller en Clavia Nord Lead 2 verkar vara två bra modeller. Jag vill gärna ha en synth som har stor bredd i vilka ljud man kan skapa med den. Och så hellst med MIDI-portar så att du kan styra andra synthar med den. Kurzweil K2500 verkar vara svår att få tag på, annars verkar den också väldigt bra, men jag vet inte vilken prisklass den ligger på.

Jag vet inte om jag är på rätt spår. All hjälp är mycket uppskattad! 🙁

Tack så mycket!

Annons
Postat

Bredast i ljudbilden är Kurzweil K2000 Om du desutom har sampleoption till den så är den heltäckande i dina ljudeskapader. Är det en K2000R du är ute efter så ska du inte behöva punga ut med mer än cirkus 3000:- heller.

Kurzweil K2000 är en fantastisk synth och jag rekomederar den varmt!

Postat

Tack så mycket!

Finns det några andra alternativ jag bör tänka på, eller är det Kurzweil som gäller?

Hur pass stor skillnad är det mellan K2000 och K2500?

Jag vet att K2500 har fler tangenter. Har den en sån slide också som K2600?

Vad är prisklasserna för K2000 och K2500?

Just det ja, vad är en sampleoption? Är det något man köper separat? Förlåt att jag är lite okunnig hehe. Och är det några andra tillbehör som man kan rekomendera rent allmänt?

Tack så hemskt mycket! 🙂

Postat

K2500 är i princip 2 K2000 i ljudväg så låter dom lika (båda använder V.A.S.T) men K2500 kan ha en bättre efekttenhekt (KFX). I princip skiljer det 8 år mellan dom.. K2000 kom 1992 K2500 kom 1998 😉

Med en K2000 kommer du långt ändå 😉

Postat

Ah okey, tack så jättemycket! 😉 Jättejuste med all hjälp verkligen 😉

Det är mest nu att jag undrar om det kanske hade varit rätt bra med de extra tangenterna som finns på 2500. Men iofs, så kan jag tänka mig att den är rätt mycket dyrare med tanke på hur mycket nyare den är hehe:)

Vet du vad som är lämpligt pris på modellerna om man ska köpa begagnat?

Tack så jättemycket! 😄

Postat

Skulle tro att lämpligt pris på en beggad K2500 med 76 tangenter landar runt 8000~12000:-

Postat

Okey tack! 🙂

Nämligen så att K2000 verkar vara väldigt bra, men jag har börjat undra om det inte hade varit bra med fler tangenter än vad den har. Vet du vilka som är mina bästa alternativ ifall jag vill ha fler tangenter?

Tack så jättemycket!

Postat

Du kan ju alltid köpa ett midikeybord också.. Inte så dyrt faktiskt och tar mindre plats också. Sen kan du ju skaffa en K2000R (rackversionen) den brukar vara billigare begagnad dessutom.. Har du tur så hittar du en som är så pass mycket billgare att kostnanden för ditt valfria MIDI-keyboard försvinner 🤪

Vet inte hur bra det är men ett M-Audio Keystation 88 Es (88 tangenter alltså) kostar cirkus 2500:-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.