Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon enkel låda som splittar en internet-anslutning i två? Typ att man stoppar i sladden från ADSL/kabel-modemet och så finns det två (eller fler) utgångar?

Annons
Postat

Är det 2 datorer du ska använda så är troligen dte billigatse alternativet att sätta in ett nätverkskort till i din dator och sen går du in i kontrollpanlen och väljer Nätverksanslutningar och högerklickar på den nätverksanslutning som sitetr mot Internet och väljer fliken avancerat och bockar för att du tillåter andra att asnluta via det kortet.

Sen koppplar du en korskopplad sladd från det nya nätverkortet till den andra datorn.

Men det bästa alternativet är t.ex att använda en Router med inbyggd Switch.. T.ex en sån här http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=pro...p||itemno=27013 så får du en brandvägg på köpet också.. 😱

Postat

Se upp för NIS på 2k/XP om du tänker ha en Win98/Me maskin på en splittad internätlina...livet blir inte lätt för FAT32an förrän du blockerar 2kan/XP-låddan med en brandvägg...:S

Har haft det bekymret själv nämligen... 😳

Postat (redigerat)

T.ex en D-Link DI-624 funkar bra som router. Billigaste pris här.

di-624_2.jpg

108Mbps trådlöst och 4 st inbyggda 10/100Mbit portar för burkar med vanligt nätverkskort. Den finns även i paket tillsammans med antingen trådlöst PCI- eller PC-Card för några hundralappar till. Netgear har nåt motsvarande. Dessa är de två märken jag kan rekommendera.

Tänk dock på att dina burkar på det lokala nätverket då får lokala IP-adresser (192.168.x.x) och du måste sätta upp något som kallas port forwarding i routern i de fall du vill att någon på Internet ska komma åt en av dina lokala datorer (t.ex via FTP, HTTP, DC++, etc).

Och så bör du tillika ställa in kryptering av ditt trådlösa nätverk.

Men allt det där kan vi ta då... 😳

edit: gateway, router.. tomejto, tomaato..

Redigerat av hackeman
Postat
Va babblar ni om?  😆  😄 

(Jo jag vet...)

Hoppas jag du vet. Du hade ju en lång (och kostnadsfri) chat-support-session med Hacke Helpdesk om detta. 😳

😛

Postat

di-624_2.jpg

Kul Hacke! En sån har jag och det funkar finfint.. Sambon är alergisk mot kablar så det fick bli så.. Nu kan jag sitta i bersån med en pilsner och laptopen på bordet å surfa.. Gött som tusan ju.. Och en bra brandvägg är inbyggd också 😆

Skål alla.. (ja Hacke det är rödtjut.. javisst 😳 )

Postat

Får jag då ställa en fråga vad gäller trådlösa routrar?

Nyligen fick vi 100 Mbits fiberuttag i lägenheterna här.

Helst hade jag velat använda trådlöst eftersom jag får dra kabeln rätt långt annars.

Men som jag förstår det så finns det inga trådlösa routrar som klarar 100 Mbit i realiteten? Iaf inte nån som ligger i rimlig prisklass...?

Det står 108 Mbit, men i verkligheten hamnar min uppkoppling kanske kring 30-40 Mbit. Eller är jag ute och cyklar? Så har iaf jag förstått det efter att ha läst och hört lite om det hela...

Jag vet, 30-40 räcker gott o väl, men det är principen, Helge!! Fan, har jag 100 så ska TP-test visa åtminstone 99!

Postat

di-624_2.jpg

Kul Hacke! En sån har jag och det funkar finfint.. Sambon är alergisk mot kablar så det fick bli så.. Nu kan jag sitta i bersån med en pilsner och laptopen på bordet å surfa.. Gött som tusan ju.. Och en bra brandvägg är inbyggd också 😄

Skål alla.. (ja Hacke det är rödtjut.. javisst 😉 )

Hehe... jag har precis gått över från rödvin till whiskey. 😛

Jag hade en 624+ till för ett par dagar sedan, den pajade såklart ett par dagar efter garantitiden gick ut. Köpte då en 624 istället. Piss i Nilen juh. Liten summa pengar för att slippa kablar och kunna springa fritt med laptoparna här hemma. 🙂

Fast den inbyggda brandväggen har jag inte vågat lita på helt... kör även f/w på varje PC.

JJ - att två proffs använder den här måste vara bästa rekommendation du kan få. Hehe.

Men skål då då! 😄

Postat (redigerat)

Helst hade jag velat använda trådlöst eftersom jag får dra kabeln rätt långt annars.

Men som jag förstår det så finns det inga trådlösa routrar som klarar 100 Mbit i realiteten? Iaf inte nån som ligger i rimlig prisklass...?

Det står 108 Mbit, men i verkligheten hamnar min uppkoppling kanske kring 30-40 Mbit. Eller är jag ute och cyklar? Så har iaf jag förstått det efter att ha läst och hört lite om det hela...

Jag vet, 30-40 räcker gott o väl, men det är principen, Helge!! Fan, har jag 100 så ska TP-test visa åtminstone 99!

Har du verkligen 100Mbit med TPTest? 😛

Vad du får för throughput på en 108Mbit router påverkas av avstånd*, kryptering och antal kanaler/klienter. Jag har varken minne, tålamod eller nykterhet nog att gå in på alla detaljer, men det har säkert hegobald... 😄

Hade jag varit som du hade jag kört trådbundet till routern på de burkar där 100Mbit verkligen är till fördel, och sen trådlöst på de andra. Eller övervägt att dra fiberuttag i hela bostaden. 😉

edit: * avstånd med hänsyn till väggar och andra hinder däremellan

Redigerat av hackeman
Postat
Va babblar ni om?  😛  😄 

(Jo jag vet...)

Hoppas jag du vet. Du hade ju en lång (och kostnadsfri) chat-support-session med Hacke Helpdesk om detta. 😉

😄

Mouahah! 🙂

Helpdesk är en bra grej. Kan jag verkligen rekomendera till alla andra.

Postat
Va babblar ni om?  😛  😄 

(Jo jag vet...)

Hoppas jag du vet. Du hade ju en lång (och kostnadsfri) chat-support-session med Hacke Helpdesk om detta. 😉

😄

Mouahah! 🙂

Helpdesk är en bra grej. Kan jag verkligen rekomendera till alla andra.

Just det! 🙂

Postat

Har du verkligen 100Mbit med TPTest? 😄

Vad du får för throughput på en 108Mbit router påverkas av avstånd*, kryptering och antal kanaler/klienter. Jag har varken minne, tålamod eller nykterhet nog att gå in på alla detaljer, men det har säkert hegobald... 😄

Hade jag varit som du hade jag kört trådbundet till routern på de burkar där 100Mbit verkligen är till fördel, och sen trådlöst på de andra. Eller övervägt att dra fiberuttag i hela bostaden. 😉

edit: * avstånd med hänsyn till väggar och andra hinder däremellan

Nä, jag har inte kopplat in mig än, vi fick uttaget inmonterat för nån vecka sedan...

Jaha, får väl kolla upp det bättre då. Men det lilla jag läst i ämnet verkar indikera att man måste upp i många pengar om man ska hitta en router som klarar 100 mbit i realiteten... Även om alla andra förutsättningar är optimala.

Drick några groggar till, du är alldeles för nykter! Inte ett stavfel på hela inlägget...? 😛

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Undvik D-Link till varje pris, de har blivit en riktig skitprodukt som vi inte längre rekomenderar nån på jobbet de bara pajjar, alla andra alternativ verkar fungera över tid men inte D-Link, vår leverantör har t om slutat ta in dem om de är under 5000:- och det är nog knappast nån privatperson villig att betala för en simpel router med lite hyffsad brandväg/NAT inbyggt i den...

Morgonnrogg har blod i mun!

Postat

Det blev ju en väldigt massa bra tips. Det där med trådlös sådan där ska jag nog definitivt köpa till hemmet, och byta bort mitt "internet via kabel-TV-nätet" till vårat stadsnät (Halmstad) istället. Enda anledningen till att jag behållt den nuvarande internet-koppling (som är både dyrare och långsammaren än stadsnäts-varianten med samma operatör, Tele2) är att uttaget för stadsnätet sitter i helt fel ända av lägenheten. Gillar inte heller att ha kablar överallt.

Fast vad jag egentligen var ute efter var någon möjlighet att "tjuvkoppla" in mig på affärens (där jag jobbar) internetkoppling, så att vi kan se (om det nu dyker upp någon internet-möjlighet att titta på OS) vinterspelen på dagarna (plockar med mig laptopen). Men det kanske funkar med den där trådlösa lilla lådan Hacke visade? Eller riskerar jag att göra något väldigt tokigt?

Postat
Undvik D-Link till varje pris, de har blivit en riktig skitprodukt som vi inte längre rekomenderar nån på jobbet de bara pajjar, alla andra alternativ verkar fungera över tid men inte D-Link, vår leverantör har t om slutat ta in dem om de är under 5000:- och det är nog knappast nån privatperson villig att betala för en simpel router med lite hyffsad brandväg/NAT inbyggt i den...

*haha* Var nog för mycke finkel i det du drack i går.. 🥰 D-links sortiment är mest riktat som SOHO användare (Small Office Home Office). Jag har kört med D-link sen dom uppfanns och har inte upplevt problem (jo.. jag har kört med andra märken också.. Mest lyxiga må väl vara Cisco då..) .

D-link är för hem-datorvärlden vad Behringer är för hemstudion... Hatad eller älskad. 😆 Men som sagt jag har aldrig haft problem med D-link även om det vid nåt tillfälle behövts lite mer handpåläggning än vad manualen påvisar.

Schkåll på dig L Mongo! Har precis inmundigat dagens första Wiskey (fådd efter välförättad datasupport) 🥰

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

*haha* Var nog för mycke finkel i det du drack i går.. 😛 D-links sortiment är mest riktat som SOHO användare (Small Office Home Office). Jag har kört med D-link sen dom uppfanns och har inte upplevt problem (jo.. jag har kört med andra märken också.. Mest lyxiga må väl vara Cisco då..) .

D-link är för hem-datorvärlden vad Behringer är för hemstudion... Hatad eller älskad. 🙂 Men som sagt jag har aldrig haft problem med D-link även om det vid nåt tillfälle behövts lite mer handpåläggning än vad manualen påvisar.

Schkåll på dig L Mongo! Har precis inmundigat dagens första Wiskey (fådd efter välförättad datasupport) 🙂

Hejdu!

Jo jag har haft en trivsam inställning till D-Link men det sista året inkl detta så har vi bytt så många D-Link routrar (alltså de billiga s.k. SOHO-routrarna) att vi helt enkelt valt att inte ens rekommendera dem längre till våra kunder, att de funkat bra hittills är ingen anledning att stanna vid dem om de bara pajjar så därför mitt inlägg...

Men man gör givetvis som man vill...

Schkållpåreme, och drick medicinen med vördnad!

Postat
Undvik D-Link till varje pris, de har blivit en riktig skitprodukt som vi inte längre rekomenderar nån...

Ja, D-link har onekligen ett dåligt rykte. Jag har själv varit med om att två routrar pajat, en hemma och en på jobbet. De brann i princip upp. När jag skulle köpa ny till jobbet gick jag till en datorbutik i närheten. Killen där sålde D-linkar, men avrådde mig från att köpa. Om jag inte kunnat hejda mig alltså. 😛

Har bra erfarenheter av 3com, Netgear och SMC

Postat

Jag är snart redo att hålla med Mongo faktiskt. Just nu iaf.

För en timme sedan lade fanimaj min nya DI624 router oxå av! 😳 Jag köpte den för ett par veckor sedan efter att min DI624+ hade lagt av för gott dagarna efter att garantin gick ut... och dagarna under garanti var inte heller någon dans; gjorde ett antal uppgraderingar och RME byten på skiten. Och likförbannat var det konstant problem.

Då trodde jag mest hade haft lite otur, trots att jag hört rykten om att D-Link hade avsevärt försämrat sin kvalité - och trots att man sett att vissa större aktörer, såsom Elgiganten, valt att plocka bort D-Link ur sitt sortiment pga dess omfattning av support och reklamationer. Jag jobbade trots allt för D-Links generalagent när dom gjorde entré på svenska marknaden på 90-talet, och det har gått rätt stadigt uppåt för dem sedan dess, men nu verkar det f-n gå neråt. Trist för både dom och oss.

Hatar detta. Jag (och min familj) är helt f-cked när routern lägger av. Kan inte kolla film, lyssna på musik (i något rum alls), lyssna på webradion, kolla eller spara foton, läsa mail, chatta med våra vänner... eller allt annat nätbeteende som tillhör vardagen. Som t.ex att kolla när nästa bussdj-vel till centrum går förbi.

D-Link Support har ett mindre tålmodigt samtal att vänta på måndag...

Nästa router blir en Netgear.

Postat
Eller riskerar jag att göra något väldigt tokigt?

Ja.

Hehe, tack för det uttömmande svaret 😳

Men finns det liksom ingenting som funkar ungefär som en vanlig grenkontakt?

Postat (redigerat)
Eller riskerar jag att göra något väldigt tokigt?

Ja.

Hehe, tack för det uttömmande svaret 🙂

Jag orkade inte gå in på detaljer, men ok, jag anstränger mig lite extra för din skull 🙂

Nu vet jag inte vad det är för "affär" eller vad du jobbar med där. Men om vi antar följande:

• Du skriver "tjuvkoppla", då antar jag att du inte har tillstånd att göra så. Det faller väl under egenmäktigt förfarande skulle jag tro, någon annnan vet säkert bättre.
  • "Affären" har en förbindelse till Internet via en brandvägg som ska skydda t. ex kundregister, kortnummer och annat som man är rädd om.
  • Du jobbar inte som nätverkstekniker och skulle kunna ansluta dig säkert på ett DMZ på brandväggen.

Om du då sätter upp en trådlös router på insidan om brandväggen (och den trådlösa förbindelse som inte kan hackas finns väl inte) medför att "affärens" brandvägg blir förbigången och det interna nätet kan utsättas för en attack och känsliga data kan komma ut. Det var därför jag svarade "ja" på din fråga om du gör något väldigt tokigt. Fast folk gör ju tokiga saker hela tiden, men tänk efter lite extra innan är min rekommendation.

Ursäkta om jag låter som en besserwisser, jag skyller på yrkesskada. 🙂

Redigerat av P3t3r
Postat
Jag är snart redo att hålla med Mongo faktiskt. Just nu iaf.

För en timme sedan lade fanimaj min nya DI624 router oxå av! 😄 Jag köpte den för ett par veckor sedan efter att min DI624+ hade lagt av för gott dagarna efter att garantin gick ut... och dagarna under garanti var inte heller någon dans; gjorde ett antal uppgraderingar och RME byten på skiten. Och likförbannat var det konstant problem.

Då trodde jag mest hade haft lite otur, trots att jag hört rykten om att D-Link hade avsevärt försämrat sin kvalité - och trots att man sett att vissa större aktörer, såsom Elgiganten, valt att plocka bort D-Link ur sitt sortiment pga dess omfattning av support och reklamationer. Jag jobbade trots allt för D-Links generalagent när dom gjorde entré på svenska marknaden på 90-talet, och det har gått rätt stadigt uppåt för dem sedan dess, men nu verkar det f-n gå neråt. Trist för både dom och oss.

Hatar detta. Jag (och min familj) är helt f-cked när routern lägger av. Kan inte kolla film, lyssna på musik (i något rum alls), lyssna på webradion, kolla eller spara foton, läsa mail, chatta med våra vänner... eller allt annat nätbeteende som tillhör vardagen. Som t.ex att kolla när nästa bussdj-vel till centrum går förbi.

D-Link Support har ett mindre tålmodigt samtal att vänta på måndag...

Nästa router blir en Netgear.

...som sagt; min Netgear-router/brandvägg funkar utmärkt... :rolleyes:

Postat

P3t3r har rätt. Jag missade att det var jobbets nät du ville koppla in dig på.

Om det är ett seriöst företag med eget nätverk och ansvariga för dito har de redan routrar och grejor för att användarna ska kunna komma åt diverse servers och tjänster, däribland Internet. Du ska absolut inte hänga på en egen router på jobbets nätverk och på så sätt öppna säkerhetshål.

Däremot kanske du kan haka in dig på deras befintliga nätverk, om inte trådlöst så på nån ledig port i väggen eller i nån hub. Men egentligen är det också strict emot seriösa företags policy eftersom din laptop inte har samma antivirus och säkerhetspatchar o tjafs som företagets datorer har.

Men allt det där beror ju på företaget. Många små källafirmor har sämre nätverk och säkerhet än vad Svensson har i hemmet.

Postat
...som sagt; min Netgear-router/brandvägg funkar utmärkt... 🤪

Är det en WGT624 du har?

Det står inte om den även stöder 802.11g eller bara kör sitt eget 108Mbps...

Vill ju helst komma upp i 54Mbit med mina övriga 11g-prylar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.