Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur funkar en e-bow? Kan man fuska på nåt sätt och få det att låta som man spelar med e-bow? Finns det nån plugg som simulerar ljudet?

Annons
Postat

Den gör så att en gitarrsträng vibrerar konstant. Lite svårt att simulera med en plugg.

Det finns samplade e-bowgitarrer har jag för mig däremot. Men det är ju bättre att köpa en isåfall.

Postat

Jag sökte på E-bow på Kvr och hittade Sonic Reality Guitar Colletion inget jag testat, men den kanske funkar. Kostar dock $79. Sen finns ju String Theory som jag har själv har på datorn och den har ett ljud som heter Ebow TC. Det låter väl sisådär, inte som en E-bow direkt men det funkar väl.

Det kanske inte låter som E-bow, men M-audios the impOSCar har ju ett ljud som heter singing theremin. Som kanske kan bli lite likt om du distar och leker med det lite det lite.

Postat

En e-bow har väl två magneter som drar i strängen från varsitt håll så att den vibrerar? Vill man ha det ljudet är det nog bäst att köpa en, tror de kostar runt 1500.

Postat

ja som bone var inne på, det är nog bättre att köra en synth igenom en förstärkarsimulator.

men du borde ju kunna hitta en beggad ebow relativt billigt.

Postat

Jag har en E-bow och jag tycker att den var värd vartenda öre. Det enda problemet med den är att man vill använda den på allt.

Postat

Köpte en Ebow och spelade som en tok.

Jag var jättenöjd de första timmarna men....

När jag skulle resa mig för att hämta kaffe så råkade jag välta ner den från bordet med påföljd av att den slutade fungera. 🙂

Så slutssats. Bra men ömtålig..

Postat
  Stolle sa:

När jag skulle resa mig för att hämta kaffe så råkade jag välta ner den från bordet med påföljd av att den slutade fungera. 😎

..garanti..?

Postat
  nurfen sa:
  Stolle sa:

När jag skulle resa mig för att hämta kaffe så råkade jag välta ner den från bordet med påföljd av att den slutade fungera. 😠

..garanti..?

Garanti kan väll inte gälla när det är mitt eget fel?

Jag räknade inte med att den skulle göra det och har nu väntat i över ett och ett halvt år.

Är jag jätteklantig?

Postat

Jag köpte en E-bow för ett kort tag sedan. Finns i två oliika modeller varav den nyaste Kostade 1195:- på 4sound. Man kan få väldigt feta effekter med den, men det tar ett tag att lära sig spela. Kolla in deras hemsida för en hel del ljudexempel. Går att få fram flöjtljud, stråkljud m.m. Det coolaste tycker jag är att spela arpeggion. JAG får väl slänga upp en demo endera dagen.

http://www.ebow.com/

Precis som ni beskiver så får den strängen att självsvänga och vibrera och skapar således en evig susatin. Det går sedan att modulera ljudet genom att dra den fram och tillbaka över mikrofonen och greja med tonkontroller och legaton och så vidare. I den nya versionen så finns två lägen ett som skapar en vanlig sustain och ett som skapar övertonssustain. Båda är roliga att leka med.

Att återskapa det med en effektplugg går kanske, men det kommer inte att låta som på riktigt, eftersom det är ett instrument man spelar. 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.