Snow Brigade Postat 10 februari 2006 Dela Postat 10 februari 2006 Helt ok vers. Lite medioker text, men det funkar ändå. Jag håller med vissa ovan att låten tappar väldigt mycket i refrängen. Det blir burkigt och nedgången i fjärde ackordet i refrängen är enerverande. Att det är enevrerande är ett gott betyg på sätt och vis, eftersom det betyder att man hoppas på nåt bättre. På det stora hela: en helt ok låt för radio, men inget sådär jättespännande eller berörande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 10 februari 2006 Dela Postat 10 februari 2006 Helt suveränt.. Men ackeguran i introt och nånstans inne låten så tycker jag att den är lite väl hårt panorerad mot vänster.. Och sen är det nåt reverbslask som slår lika hårt ut i höger.. det stör mig.. Låter motfas då.. 😱 Men det var det enda jag kunde komma på att klaga på.. Suveränt i övrigt.. Puss på dig!! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 10 februari 2006 Dela Postat 10 februari 2006 Väldigt skön låt som för mig känns som en klar toppskiktare (låter det rätt tro?) bland låtarna som postats på forumet. MvH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 11 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2006 Helt suveränt.. Men ackeguran i introt och nånstans inne låten så tycker jag att den är lite väl hårt panorerad mot vänster.. Och sen är det nåt reverbslask som slår lika hårt ut i höger.. det stör mig.. Låter motfas då.. 😄 Men det var det enda jag kunde komma på att klaga på.. Suveränt i övrigt.. Puss på dig!! 😎 Ackeguran är panorerad lite vänster i hela låten... Men i refrängen så dyker det upp en till som ligger åt höger som dubb. Reverbslask? What ya mean? Det borde ligga i mitten iaf eftersom jag inte panorerat reverbet 😄 Tack för trevlig respons 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
krptsk Postat 11 februari 2006 Dela Postat 11 februari 2006 Bandet som hon (och du) inspireras av börjar möjligtvis inte på G? 🙂 G som i Goo goo? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 11 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 11 februari 2006 Bandet som hon (och du) inspireras av börjar möjligtvis inte på G? 😄 G som i Goo goo? G som i goo goo ja... mina favoriter 🙂 Men det var inte dom näe... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joel B Postat 11 februari 2006 Dela Postat 11 februari 2006 nedgången i fjärde ackordet i refrängen är enerverande. Tycker precis tvärtom. Det var det enda som inte var absolut super-konventionellt, även om den vändningen också är vanlig i popmusik. Tyvärr är detta helt själlöst för mig. Vanlig pop, vanligt arr, vanlig sång(men bra) vanligt gitarrkomp. Skulle passa i en amerikansk fjortisfilm, gärna med britney spears eller i stil med Coyote Ugly. Det hörs att ni kan bättre än det här. Fast det viktigaste är kanske att slå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 11 februari 2006 Dela Postat 11 februari 2006 Ackeguran är panorerad lite vänster i hela låten... Men i refrängen så dyker det upp en till som ligger åt höger som dubb. Reverbslask? What ya mean? Det borde ligga i mitten iaf eftersom jag inte panorerat reverbet 🥰 Tack för trevlig respons 🥰 Lite vänster? 😉 Fullt vänster låter det i mina lurar i alla fall.. sen är det reverb/delayeffekten på den som slår fullt ut i höger... Det skapar en olustig fasfelskänsla i lurarna.. Funkar nog säkert i högtalarna men.. Eftersom det var "mittinatta" jag lyssnade så vågade jag inte ha högtalarna på ju.. Reverbslask=reverbsvansen=delayet när ljudet studsar.. Ta inte illa upp Kära Osiris. 😆 Du ville ju ha synpunkter ju.. Som jag sa var det den ENDA negativa synpunkten jag kunde komma på.. Allt annat var positivt ju.. Snälla bete dig inte PeÄmÄssigt mot mig nu.. Jag har nog problem med hon jag bor med 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 11 februari 2006 Dela Postat 11 februari 2006 (redigerat) Måste lyssna på denna när så många andra gör det tänkte jag. Sen ser jag mest rätt översvallande positiva kommentarer. Måste dock falla in i den lilla motvalls-kören. Tycker att det låter som konventionell radio-pop, musik jag aldrig söker upp men som man ändå möter lite här och var. Inget särskilt händer men det låter lite småtrevligt. Men om jag inte koncentrerar mig väldigt noga så glömmer jag att låten håller på. Början är inte så dum men sen kommer det dessa trygga powerballadmattor som lägger sig som kladdig sylt och så är den låten förstörd (för mig). Sen är det något med soundet. Det låter som om det antagligen passar i en transistor. Fast jag tycker det saknar värme och lyster samt låter märkligt distanserat och krympt. Har lyssnat en gång till (14/2) och ändrar mig var det gäller soundet. Det är inte alls så smått och krympt som jag först beskrev. Jag hade nog smutsiga öron. Men visst kan hon sjunga och ni spelar bra. Synd tycker jag då de lugna partierna är så mycket bättre än de andra. Redigerat 14 februari 2006 av DåligtGehör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bananiel Postat 11 februari 2006 Dela Postat 11 februari 2006 Jävligt snygg låt! En riktig radiohit.. Det enda jag tycker är att det blir lite väl segt me de torra verserna... släng in en go soft bas gång och ett trumkomp me kantslag i tredje versen... Kommer väl höra mer av er i framtiden kan ja tippa! keep it cool och lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 februari 2006 Dela Postat 11 februari 2006 Kan bara instämma, snygg produktion. Snygg sång. Själva låten finner jag dock kanske inte så utmärkande, inte unik. Men å andra sidan kanske inte det heller var målet. Snyggt jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicNixon Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Fina programmerade trummor. Du lurade mig ett tag där, jag trodde det var våra gamla skoltrummor. Jag gillar sången och körarret väldigt mycket, bra sound. Det är överlag snyggt producerat, även om jag kan hålla med om att refrängen är lite väl som tagen ur soundtracket till en tonårsserie. Men annars, bra jobbat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kornsan Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Mycket, mycket bra. Den här sparar jag och kör i mp3-spelaren. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutz Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Sjukt snygg ljudbild en kanon låt!! Dock var det trist att ak-guran kommer tillbaka på versen precis likadant två gånger.. plus att det är samma på introt och outrot. Men detta håller sjukt bra demo klass!!! Impad som tusan! Berätta hemskt gärna hur det är inspelat med vilka prylar och programvaror osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Snyggt. Sången är lite lite essig i min lyssning (bara minimalt). Produktionen håller hög klass tycker jag. Snyggt genomförd. Arrangemanget är helt enligt textboken. Tur att cellon är med annars skulle jag nog tyckt att det var lite väl tillrättalagt och lite tråkigt. Kan inte bestämma mig för om jag gillar hur ni har gjort med körerna. Antingen är det skisnyggt eller så fungerar det inte för mig... måste tänka lite. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 nedgången i fjärde ackordet i refrängen är enerverande. Tycker precis tvärtom. Det var det enda som inte var absolut super-konventionellt, även om den vändningen också är vanlig i popmusik. Tyvärr är detta helt själlöst för mig. Vanlig pop, vanligt arr, vanlig sång(men bra) vanligt gitarrkomp. Skulle passa i en amerikansk fjortisfilm, gärna med britney spears eller i stil med Coyote Ugly. Det hörs att ni kan bättre än det här. Fast det viktigaste är kanske att slå? Varför ska musiken alltid vara så avancerad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Låter bra det här finns inget att klaga på, kanske lite låg akustisk gitarr i början iofs. men det kan vara min lyssning. Skulle va skoj att få se texten också nåt som man saknar här på studio, ett måste på andra musiksiter. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 13 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 13 februari 2006 Har fått förfrågningar om hur produktionen på låten är gjord och vad vi använt för gear och så. Så jag tänkte väl ta och skriva lite om det nu då. Vill bara passa på att tacka för all kritik, både positiv och negativ, det får en att göra om det man gjorde bra men ändra på det man gjorde dåligt till nästa låt 🙂 *puss* Ok, here goes! (Läs om ni orkar 😉 ) Trummor: Här är det en blandning av diverse trumsamplingar ifrån Logic's EXS24. Två olika virvlar, en som låter sejjar och en som låter som en top-mick. Faktiskt är det mesta standardljud direkt från Logic 🙂 Jag har stått för programmeringen. Bas/Gitarr: En klasskompis (Robin) spelar på en 5-strängad Warwick-bas genom en DI-box och via mixerbordet direkt in i datorn. I datorn har jag sedan lagt på Logic's BassAmp (kommer inte ihåg vilken inställning). Ackeguran, en Walden D-310, är inspelad med en ADK Hamburg genom (tyvärr) ett Behringer MX-8000-bord. Den dubbas i refrängen. Elgitarrerna är en historia i sig. Det är väl ca 10 gitarrspår och alla är inspelade med antingen en Line 6 Pod 2 eller lajnade och tillskruvade med Logic's Guitar Amp Pro, inga uppmickade förstärkare den här gången alltså 🙂 Stämmningen på elgitarren är D-A-D-F#-B-f#. Alla elgitarrer är spelade utav mig på min Fender Telecaster. Cello: Inspelad genom en MindPrint Rör-preamp med en ADK Hamburg-mick. Sång: All sång är inspelad genom en MindPrint Rör-preamp med en Neumann TLM-103. Körarret är på ca 20 spår men alla är inte med samtidigt. Olika stämmor och en massa overdubs på dem. Mixen är gjord på ett Soundtrac's JADE-mixerbord. Har använt bordets EQ på vissa spår och virveln och kaggen har fått gå genom en Alesis 3630-kompressor. Annars har jag använt Waves Rennesance Compressorn och Rennesance EQ'n på ganska mycket. Använt mig av Logic's Spacedesigner-reverb, Waves R-Verb och AltiVerb. Ett för sång, ett för kör, ett för gitarrer, ett virvelreverb, ett rumsreverb på hela trumpaketet och ett på cello. Logic's Tape-delay på leadsången som förändras lite under låtens gång. En Waves C4 multibandskompressor på hela körarret trycker till det lite fint. Antares Auto-tuner på all sång, även om den jobbar väldigt lite när man jobbar med Ida, men den håller allt på plats. Sen har jag skickat hela mixen från mixerbordet in i datorn igen och där har den fått utstå en Waves L2'a som bara drar upp volymen. Ingen komprimering eller EQ på hela mixen. Lyssning har skett genom Krk V6 och V8-monitorer. Även ett par JBL'are och ett par Genelec's. Nu tror jag att jag fått med allt... kanske mer än vad ni vill veta... men nu vet ni... missade jag nåt som ni undrar extra mycket över så är det bara att säga till. Cheers! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Jo du glömde texten 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Ojoj, vilken fin information 😉 Det var intressant att läsa 🙂 Du kanske skulle bli skribent på Studio 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 13 februari 2006 Dela Postat 13 februari 2006 Vad jag gillar hennes lätt hesa röst! Hårdrocksgitarren har jag lite svårare för men kanske är jag bara mossig 😉 men det blev liksom legio efter nån hit med Alanis Morisette och på sista refrängen låter det rättare. Hmm. I vilket fall en kanonlåt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 13 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 13 februari 2006 Ojoj, vilken fin information 🙂 Det var intressant att läsa 🙂 Du kanske skulle bli skribent på Studio 🙂 Om nån ber mig så visst 😉 Det skulle väl vara mycket trevligt 🙂 Texten kommer här: Everytime she's on her way there's always another excuse I don't know what she's thinking, maybe she's just confused or too afraid to fail, afraid to even try the fear of facing herself leaves her dying. And it doesn't matter that her ships run ashore when she all ready knows how to fly the thing that she need is to let her wings grow and leave it, just leave it all below. She created a world, lika a fairytale made up guarantees so she never could fail stuck in between the pages of her history the fear of facing myself leaves my dying. And it doesn't matter that her ships run ashore when she all ready knows how to fly the thing that she need is to let her wings grow and leave it, just leave it all below. Everytime she's on her way there's always another excuse I don't know what she's thinking, maybe she's just confused And it doesn't matter that her ships run ashore when she all ready knows how to fly the thing that she need is to let her wings grow and leave it, just leave it all below. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wusty Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 (redigerat) jävlar vilket ljud du fått till, skulle inte bli förvånad om detta någon gång spelas på radio/tv! hur mickade du ackustiska gitarren? satte du micken en bit ovanför resonanslådan eller hur gjorde du? 5/5 😆 Redigerat 15 februari 2006 av wusty Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 15 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 15 februari 2006 jävlar vilket ljud du fått till, skulle inte bli förvånad om detta någon gång spelas på radio/tv!hur mickade du ackustiska gitarren? satte du micken en bit ovanför resonanslådan eller hur gjorde du? 5/5 😄 Yes, wusty. Jag mickade som när vi spelade in "Confusions"(?) 😲 Men det blev ändå inte det ljudet som jag ville ha egentligen, men bra nog. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 jävlar vilket ljud du fått till, skulle inte bli förvånad om detta någon gång spelas på radio/tv!hur mickade du ackustiska gitarren? satte du micken en bit ovanför resonanslådan eller hur gjorde du? 5/5 😉 Yes, wusty. Jag mickade som när vi spelade in "Confusions"(?) 🙂 Men det blev ändå inte det ljudet som jag ville ha egentligen, men bra nog. 😛 Utmärkelse: The King of Acoustic Guitar Sound Går till Robert, alias Osiris! I'm proud of ya, bro' 😉 .Viktor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 15 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 15 februari 2006 😉 Vad ska jag säga? Är det så bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 😉 Vad ska jag säga? Är det så bra? Jepp 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nille Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Är nog lite kär i idas röst=) Har hon någon hemsida med fler låtar man kan lyssna på? MvH Nille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 15 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 15 februari 2006 Är nog lite kär i idas röst=)Har hon någon hemsida med fler låtar man kan lyssna på? MvH Nille Nej, tyvärr. Men jag håller på att spela in hennes demo och vi börjar så sakteliga bli klara... Men på hennes demo är det låtar som hon skrivit själv... "Leave it all below" var ju ett skrivar-samarbete Skicka ett mail till mig så säger jag till när demon är klar... kanske även dyker upp nåt exempel på demosidan så småningom 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 15 februari 2006 Dela Postat 15 februari 2006 Det här tycker jag är jättebra... Låten är kalas… Så ta min milda kritik med ro... Jag skulle vilja ha mer variation på arren i hela låten, lite mer rytm på vers… ett lyftande stick... någon solo grej i bakgrunden på sista ref... Jag tycker El-guran låter superfett, riktigt bra kompljud. Ak-gurorna låter också bra… om än lite mycket panorerade för min smak... Men jag tycker att sången är den svaga länken, både på lead och kör. När hon går utanför dom fasta ramarna sitter det sådär, precis på gränsen… Men hon har en go sårbarhet i sin röst, som jag gillar, och kan säkert bli riktigt bra med lite rep… Gott jobbat... det blir 🙂🙂🙂 ++ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.